|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite bakgrund: Jag köpte mig en svenskåld BMW 335Ci i april. Bästa bil jag ägt. jag köpte den privat (med en blocket begagnat försäkring) men den har ursprungligen blivit såld av Bendt Bil i kalmar. Efter ägt bilen i bara ca 1.5 månader så hittade jag bilen upp pallad på 4 gatustensblock, fälgarna snodda, mvingen bak snodd. Bilen hämtades och slussades iväg till Förenadebils skadecenter. och efter ca 1.5 måndar fick jag hämta den fin hel igen. Han knappt utanför portarna så märkte jag att motorlampan lös, vände direkt, de tog in bilen och "släckte den". De sade att det var nog bara låg spänning etc sen inbrottet. 2 dagar senare så tändes den igen, så kontaktade förenadebil skadecenter igen, åkte in, de kopplade på utrustningen och sade att det var samma felkoder som sist och skrev ut ett papper med dem på. Jag sade att det hade aldrig hänt innan, och att eftersom den lös iockmed att jag hämtade bilen, kunde felet vara relaterat till skadan? de sade att det var osannolikt. Om felet inträffade igen så skulle jag kontakta verkstaden på Förenade Bil (alltså vanliga förenade bil). Eftersom jag har en sån där heltäckande blocket försäkring så med en 500kr självrisk så tänkte jag att då tar jag väl på den isåfall, i vilket fall så drabbar den kostnaden inte mig. Jag fick dessutom en "felminneslista" utskriven, och dessa var felkoderna som fått motorlampan lysa gult: 2C78 DME: Lambdasond 2 efter katalysator: Signal 2C77 DME: Lambdasond efter katalysator: Signal Felet inträffade en tredje gång, och det var dessutom dags för service så jag informerade Förenade Bil om denna historia, bad dem fixa felet i samband med servicen. De hade bilen inne en halv vecka, ringde och sade att det var inga fel på bilen det var "antagligen bara ett spänningsfall eller dyl". jag sade då att felet har uppkommit 3 ggr och lär komma igen. Då ändrade de sig och ville behålla bilen för och fixa den. Efter en total vecka senare så sade de att bilen var färdig för hämtning. (Detta var i måndags) i Onsdags så inträffade felet en 4:e gång, jag ringer Förenade bil och berättar att felet är tillbaks. Får en tid att lämna den idag. Nu på eftermiddagen så ringer en tekniker till mig och säger att han sätt bilen är "flaggad" i något register (kan inte minnas vilket). Han säger att det är för trimning. och att garantier och försäkring som blocket försäkringen inte längre gäller. Sen säger han "bilen går ju väldigt bra tycker du inte det?" då frågar jag honom rakt ut; du menar att bilen fortfarande är trimmad? Vilket han då påstår. Jag frågar honom också då, har ni hittat felet också nu då? då säger han "nej" jag ringde dig för instruktioner om hur vi går vidare. Han sade även att eftersom bilen är trimmad så kan han inte lita på sin felsökningsutrustning att den "sabbar allt så man kan inte lita på någonting!" (paraphrasing, kommer inte ihåg exakta orden men det var kontentan). Jag frågade om han inte kunde se om det var originalprogrammet som var laddat i bilen, men han menar att de där trimmarna är så finurliga så sånt går inte och se. Just nu mår jag väldigt dåligt, så jag undrar hur jag egentligen skall gå vidare med detta. Jag bad honom att få fram exakt varför bilen var flaggad i det där registret, jag ville veta av vem och när. Han skulle dra ett mail och återkomma på måndag. Tills dess hade jag behövt lite hjälp... Är det någon här som vet om det verkligen är sant att om bilen är/vart trimmad, har den därmed slagit ut all diagnostikutrustning BMW använder? dvs felkoderna går inte lita på ? För det andra, finns det någon möjlighet att lambdasonderna verkligen tog skada vid stöld av fälgar? Ett fiktivt scenario: t.ex. om de nu ligger mellan kaross och avgassystem och bilen vid stölden vart i backen så avgassystemet "fjädrat" och "klämt" lambdasonderna som de kan missat? och för det tredje, OM nu bilen vart trimmad. Kan trimningen i sig vara orsaken till lambdasond felen ? För jag valde kolla upp blocket försäkringen också såklart, inte bara ta teknikern för hans ord, där står: 5.2 Försäkringen ersätter inte skada: Som beror på att motoreffekthöjande åtgärder har vidtagits av annan än generalagent eller av denne utsedd återförsäljare. Vilket för mig iallafall inte direkt utesluter hela blocket försäkringen, eller har jag fel där med? Alla kommentarer mottages tacksamt. | |
| Trimning kan orsaka felaktiga avgasvärden och på det sättet trigga motorstyrningen att generera felkoder. Om bilen nu är trimmad finns det en stor risk att det faktiskt är trimningen som orsakar felkoderna. | |
|
Testa att fråga i den långa 335 tråden, där finns mycket kunskap om 335. Lycka till! Mvh. Richard |
|
| Om bilen nu är trimmad. Och det är ett flash trim, så är det väll bara be bmw verkstan att blåsa i original programvaran igen? | |
| Har du ringt och snackat med föregående ägare? Han borde veta om bilen var trimmad. Iofs kan han ljuga men varför skulle han det? | |
|
Enligt BMW:s tekniker så kan dom se att bilen är/ har varit trimmad då det lagras i dolda filer. Dom ser ju att bilen har haft ett högre effektuttag och högre laddtryck än normalt, |
|
|
Tack för svaren än sålänge, om föregående ägaren kände till det så har han medetet undanhållt det ifrån mig när jag köpte den. Jag ringde även och pratade med hans "kontakt" på Bendt Bil innan jag köpte bilen för att få lite mer historia om bilen (den den tydligen blivit servad där sen den såldes första gången). Och även där sade de ingenting (också därför jag vill veta vem som flaggat bilen i det där registret). Jag frågade också om det där med och bara blåsa in programvaran igen. men han ville inte säga mer förens måndag då han fått svar |
|
|
Clubsport, de hade den inne en hel vecka och jag fick tillbaks den "reparerad" en gång. Borde de inte upptäckt det då? |
|
|
Då jag läst om dessa koder har det handlat om att man bytt downpipes till sådana utan kattar och installerat en "DP fix" från Burger Motorsports. Denna DP Fix har då monterats felaktigt eller med glapp vilket gett koden. Om du pallar kan du ju kolla om något kopplats in till din ECU, sitter vid torpedväggen på passagerarsidan. Se Burger Motorsports för instruktioner. Du kan ju också kolla om du har okattade DPs, första rören efter turbo. Kör upp på lyft och bort med främre skyddet under. Har du original/kattade sitter det klumpar på rören. Om du bara har modifierad programvara borde inte denna kod skapas. Trasig(à) o2 sensorer eller trasig/felkopplad DP fix med okattade DPs tippar jag på. Men svårt när vi inte vet om/vad som gjorts med bilen. Sa inte meken vad som gjorts? Gissar flaggad pga hårdvara (okattade DPs). |
|
|
Jag tycker det låter som skitsnack att felkoderna inte skulle gå att lita på. Om bilen är trimmad med en piggyback kan den ju förvränga data men en sådan ser man ju och kan plocka bort fysiskt sen är mjukvaran original och då kan man lita på den data som produceras därifrån. Om bilen är trimmad med en ECU flash så måste man kunna skriva över med senaste mjukvaran från BMW. Jag tror inte heller att en flash förvränger felkoder, däremot kan den undanhålla vissa felkoder som dyker upp på grund av trimning. En sådan skulle kunna vara just lambdavärden men då skulle du ju inte fått dessa koderna alls. Nu när du får dem är de säkert riktiga. Som johmei skriverbör ni kolla upp downpipesen, tyvärr är det också så att en del har skurit upp downpipesen med kattar och sedan plockat ur kattarna och svetsat ihop igen. Borde dock synas att avgasvärdena är ganska höga i så fall (den kan ändå klara en besiktning med de bakre kattarna i). /DJ |
|
|
Okej, jag gjorde faktiskt en första besiktning precis innan bilen blev norpad på fälgarna. Detta är värdena ifrån besiktningen: Över 2000 rpm 1/min Upmätt max CO-halt | 0,00 | 0,20 | Lambda värde | 1.00 | 0.97-1.03 | |
|
| Klargärööngning, försökte alltså rita tabellen, antar att värdena är alltså 0,00 och 1,00 | |
|
Johmei och BMW-DJ, tack så mycket för svaren! borde ju vara relativt lätt och kolla upp isåfall. Bilen står fortfarande på BMW, jag borde få svar på måndag var den är flaggad för. En fråga angående omständigheterna då; "felet" fanns inte innan inbrottet, utan lös när jag hämtade bilen ifrån deras skadecenter. Finns det någon möjlighet att när de plockat fälgarna att bilen gått i backen på ett sätt så den kan antingen skapat glapp vid DP's eller alternativt tryckt till o2 sensorerna så de blivit skadade? Bilen har inte haft en felkod registrerad, och när jag hämtar den lyser motorlampan, det var där problemen började. Även om bmw säger "osannolikt" så verkar det ju konstigt att det började just med det, eller ? |
|
|
Ja, teoretiskt kan något hänt när bilen drämt i backen eller om de lyft på DPs istället för riktiga lyftpunkter. O2 sensorerna sitter visserligen på ovansidan av DPs men det är tight och sensorerna är i keramiskt material och spricker lätt. Men varför undersöker inte BMW sensorerna? Felkoden pekar ju direkt på avbrott i kretsen till O2 sensor. Om den smällt i backen och tagit skada där borde detta synas tydligt då området är täckt av plastskydd. Bara absolut bakre delen av DPs som är synliga. |
|
|
Okej lite update: BMW skulle ringa upp i måndags det gjorde de inte. Har själv försökt få tag på teknikern sen tisdags, fick tag i honom först idag efter upprepade medelanden och runt slussandes. Det visar sig att den är flaggad för trimning för en felkod i systemet "maximum overflow" något. Så han sade att det lät som mjukvarutrimning. Det satt ingen piggyback påkopplad, men han hävdade bestämt att han inte kan lita på instrumenten och kan inte felsöka. så efter ca 1/2 månad på verkstad (2 st enveckors var) så landar det i att jag får betala ca 3.5k kr för en "helbils programmering" som jag inte vet löser felet eller ej. Men det verkar vara det enda sättet att få ut min bil ifrån verkstaden. Vad tror ni sannolikheten är för att felet består och återkommer om någon/några dar? Jag skulle iof vara super nöjd om han hade rätt. för då är felet äntligen löst. |
|
|
Den tekniker som jobbar med bilen verkar vara en ganska jobbig jävel om jag skall vara helt ärlig. Men han verkar ju helt övertygad om att bilen fortfarande är trimmad (och därmed trimmad genom en flash). Kan du ha fått koden: 2D25 Mass Air Flow Excessive Denna kan komma både med piggys och flash så de säger i så fall inget om vilken typ av trim som använts tyvärr. Hade jag varit i dina skor så hade jag kollat med en annan verkstad som tittar på själva problemet istället för att fokusera på detta med trimkoder. Som johmei skriver så pekar koden direkt mot o2 sensorerna, varför jobbar man inte med det felet. Det är ju jättesvårt att spekulera i om felet kommer tillbaka efter en mjukvaruppgradering, är det fel på någon hårdvara så kommer det tillbaka, är det bara mjukvara som ställer till det så kommer det inte tillbaka. Låter ju skumt att det skulle dyka upp precis efter att bilen varit i backen om det är mjukvara. Fast allting kan ju hända. Jag skulle säga att du har 2 val: Antingen betalar du 3,5K och då vet du att därefter så går all data att lite på och dyker felet upp så skall det åtgärdas. Eller så utgår du från att den data som produceras är korrekt (vilket ändå är ganska troligt) och då tar du bilen till en annan verkstad där de vill titta på det fel du upplever. /DJ |
|
|
Ännu en update Jag gjorde en helbils programmering. Felet var kvar. Jag ringer BMW, berättar att felet var kvar. De har nu fakturerat mig allt arbete hitills som jag blir tvungen och betala (för eventuellt kreditera senare ifall det visar sig vara garanti ärende). Nu är det original programvara, jag hävdar att bilen numera inte kan vara trimmad då koden den var flaggad för 2010 var 2D25 Mass Air Flow Excessive. och det sitter ingen piggyback på. Jag berättar återigen att bilen var felfri innan fälgstöden, och att motorlampan lös när jag hämtade bilen. Jag sade till dem att jag tycker det är konstigt att de inte kan se ett samband med att felet fanns när jag hämtade bilen, och att den vart felfri innan. Berättade min teori om att de kan hissat bilen i ett "icke" hiss ställe när de hissade bilen fram, och att det möjligtvis kunde get en åverkan. Killen jag pratade med var tveksam, och sade att teknikern som haft hand om bilen ringer upp senare under dagen. (Det var andra "kör" dagen felet inträffade. När jag hämtade bilen sist så var det för att lämna tillbaks den på skadecentret för en lackering av en "nyckling" efter ena sidan.) Jag har verkligen tur med den här bilen... |
|
|
Nu ringde teknikern med. Han sade ungefär samma som den andre, att det har antagligen inte med fälg stölden att göra. Det var "Osannolikt" att ett lyft under bilen skulle skadat något som inte gav nån synlig skada under. (även om jag hävdade att synliga skador antagligen reparerats av skadecentret). Han kunde inte ge nån förklaring på varför felet inte fanns på bilen innan stölden, men att motorlampan lös när jag hämtade den. Däremot så gav det honom "helt andra förutsättningar" nu när det är originalprogramvara i bilen. Så jag får åka och lämna in den igen... Han skulle även ringa försäkringsbolaget och prata med dem och medela dem att det möjligtvis är ett garanti ärende igen (då de antagligen stängde det ärendet i tron om att trim skapat felkoden). |
|
|
Jag kan inte riktigt förstå vad det är för tekniker du fått tag i, verkar vara en dryg jäkel. Be att få en annan tekniker på BMW. Sedan kan jag meddela att jag har fått byta min lambda sond efter fått fälgarna stulna då asen som snor fälgarna släpper den rakt ner i backen och då har avgassystemet fått sig en törn. |
|
|
Vilken långdragen historia, hoppas verkligen att det löser sig nu. Märker du att bilen blivit slöare sedan du fick in originalprogrammet eller är det samma? /DJ |
|
| Märkte ingen skillnad alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.