|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ah, så normalt går det från pump-till filter-igenom filter-från filter-till alla smörjställen-tillbaka till tråg via diverse kanaler och "fritt fall" i vevhuset. Nr 3 från filter till tråg används BARA när man byter oljefilter så att oljan rinner ner i tråget? |
|
|
Ja. :-) mvh/ Anders |
|
|
Ah, tack! Var sitter oljetryckskontakten (som jag har för mig växlar vid löjliga 0,3 bar!!)? På utgående ledning FRÅN filter till alla smörjställen? |
|
|
Ja, tryckvakten sitter högst troligt på filterhusets frånledning (den jag benämnde 2). Vid tomgång och varm olja är inte trycket så högt så någon högre växlingspunkt kan det inte vara. Det måste finnas marginaler också. Vet att en del nyare motorer (ingen aning om vilka) har tryckvakt som kan signalera vid fler trycknivåer (kanske t.o.m. kontinuerlig tryckmätning). mvh/ Anders |
|
| Well, Audi 80 årsmodell 1990 hade dubbelkontakt. Ca 0,3 bar och 1,8 bar. Signalen för 1,8 bar utvärderades endast över 1600 rpm nånstans (minns ej) och då lät dessutom en summer. Smart!! | |
|
Då får jag ta tillbaka det där med "nyare" (man börjar bli gammal). :-) mvh/ Anders |
|
| Jag hade samma sak jag byte olja o filter och givare.EN mekaniker kom på ren tur att gasspjälet öppnade lite gran när man la på strömmen så bilen trodde att den var i gång. | |
|
ja pinnen och båda ringarna är kvar :/ vissa säger att jag bara ska behöva byta olja till nått bättre märke då jag kör med biltema semisyntet men jag vet inte jag! kör med bilen dagligen och aldrig nå problem inte fören man står på tomgång bra länge |
|
|
Nja, Biltemaoljan (host) skall nog vara okej så länge den möter specarna till din bil. Oljetryckskontakten kan också vara trasig så den falsklarmar. Mät (eller låt mäta) oljetrycket så får du svar svart på vitt om trycket är ok eller inte. OT/ marin-849, det blir för mig än mer pinsamt med VWs dubbla tryckvakter. Jag hade en gång en Jetta 83 som hade fel på högtrycksgivaren vilket den elaka summern skvallrade om. Byte av givare fick tyst på summern. Nu 20 år senare skriver man "nyare" doh :-) mvh/ Anders |
|
| Ska prova att mäta det nån dag. | |
| tryck givaren är bytt redan så den ska det inte va fel på och jag håller på att försöka få tag på en tryckmätare så man kan se,,, men borde inte va nått fel där då 2st givare visar samma resultat | |
|
Packningarna är kvar men är det bra? Nya packningar kostar 10kr styck . ta en mejsel av med de gamla olja in de nya med lite motorolja från fingret och prova och montera tillbaka. Värt att prova. Biltema olja är inte problemet den håller högre kvalite än oljan hade när din bil tillverkades. |
|
|
AKN: Det pinsamma är väl snarare varför inte fler har dubbla vakter, eller rentav tryckgivare så att lampan tänds vid begynnande fel istället för när det är för sent. Att ligga på 3000rpm med 0,31bar lyckligt ovetande är ingen hit. Kanske inte är nån vanlig feltyp att trycket blir sämre o sämre, utan det försvinner helt o då räcker lampan. Men de med oilsludge tycker nog annorlunda... |
|
|
Frågan är vad jag har för tryck runt 1500 varv efter jag vet att min oljepump är shystt och det inte berodde på det. Man kan ju även tycka att om lampan inte lyser så borde det vara tillräckligt tryck för smörjning annars borde den tändas tidigare |
|
| Jo men 0,3 bar kanske räcker vid tomgång men vid högre varvtal inbillar jag mig att oljan skrapas bort fortare och därmed behöver fyllas på fortare (högre ingångstryck=högre flöde). Det brukar vara flera bars tryck vid lite varv. | |
|
Men om pumpen är hel och man råkar ta bort pinnen så borde man ha ordentligt med flöde eftersom den inte påverkar oljepumpans funkion. Speciellt då den inte alltid flimmrade till på tomgång, för du kan ju i stort sett köra utan filterburken, den i sig skapar inget tryck. Men självklart bör den sista där i sin kompletta funktion. Gillar inte konstruktionen alls tycker att det är helt skallskadat, det är bättre på v70 förutsatt att den sitter under bilen där är packning och pinne en del av filret så det byts varje gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.