|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja för ett par veckor sedan fick jag upp ett meddelande när bilen stod på tomgång om stop engine low oil press! men det försvann ganska snabbt! nu idag fick jag det igen flera gånger och jag upptäckte även då att ac fläkten snurrar efter ett tag då bilen står på tomgång i samma veva som Stop enigne lampan tänds! vad beror ddetta på? | |
| glömde tillägga att AC var då avstängd! | |
| Först och främst, har du kontrollera motoroljenivån ? | |
|
jadå flera gånger! för 5 minuter sedan bytte jag även oljetrycksgivaren! får se om det hjälper nå Men ska AC fläkten snurra då bilen går upp i temp utan att AC är igång? |
|
|
Nej det blir stop engine efter ett bra tag på tomgång även fast jag bytt tryckgivaren :/ var fan börjar jag någonstans :S |
|
| I första hand så måste du kontrollera om det verkligen är lågt oljetryck. Åk till en verkstad som kan mäta oljetrycket åt dig, då kan du samtidigt kontrollera om du har några felkoder. | |
| felkoder har jag inga alls! men ska kolla om jag kan få tag på tryckmätare | |
|
nu har jag kollat lite på oljefiltret och det är fullt av massa avlagringar och koks! måste ha börjat lossnat efter ja bytte ventilkåpspackningen och samtidigt gjorde ett försök att göra rent kåpan och tydligen vart det väll inge bra :/ ska byta filter och olja några gånger imorgon så får vi se vad som sker! undrar nu vart det mer kan sätta sig oljeavlagningar i motorn och ställa till så trycket sjunker på tomgång :S |
|
|
nu har jag bytt olja och filter och kört en engine flush och efter det bytt olja och filter igen men problemet återstår nästa steg? :S |
|
|
ner med oljetråget och kolla om silen i oljepickupen är igensatt mkt vanligt på vag och till viss del volvo,har även varit me om de på 3st bmw´s hitills. ett återkommande faktum på longlife servicar och för långa intervaller imellan oljebyten ofta med dålig olja på köpet numera, jag har ärligt tappat räkningen hur många tråg jag plockat ner på jobbet de senaste åren pga igensatt oljesil. inte det roligaste arbetet men en relativt enkel och billig åtgärd som jag defenitivt skulle göra om jag va i din situation. |
|
| (ja, AC-fläkten startar om kylvätskan ut från kylaren kommer upp i en viss temp, t.ex. för att viskofläkten inte räcker till på tomgång i en bilkö på sommaren, eller att för att viskofläkten helt enkelt är paj och inte kopplar in längre). | |
|
ZORG okej ja jag tror nästa det får bli så! ser nu i nya filtret att det är lite små bitar av gammalt dret från ventilkåpan! finns det där så finns det säkert i silen! MEN får man ur tråget utan att ta bort massa prylar? räcker det med att lyfta motorn med domkraft lite grann kanske? Marin okej tack hade ingen aning om detta :D |
|
|
Har du pinnen som går igenom filtret kvar? Längst ned sitter 2 st packningar till backventilen de måste vara täta annars tömmer den filterhuset på tomgång. Dessa packningar en en reservdel och kostar inte många kronor på bmw är en beställningsvara dock. Glöm inte att ta lite olja på fingret från locker å smörj in den innan du monterar dem ifall du skulle få för dig att byta. |
|
|
Hur funkar det där egentligen? Sitter filtret på tryckledningen som kommer direkt från pumpen? Varför töms filtret på tomgång om packningarna saknas? I vilken riktning stömmar oljan (mitten och ut eller tvärtom i filtret)? |
|
| Det är för att det finns ingen backventil, så filterhuset töms på olja då det är lägre tryck | |
|
Filtret sitter på tryckledningen från pumpen (som de flesta oljefilter). Om nämnd packning sakas blir oljetrycket mkt lågt. Hela syftet med pinnen är att kvarvarande olja i filterhuset skall dräneras i den stund man börjar skruva av locket. Saknas pinnen/packningar vid drift kommer en stor andel av oljeflödet att ta vägen via den kanal som normalt är stängd. Ett till synes enkelt men allvarligt fel som man bör se upp med. En varningssignal kan vara att det tar lång tid innan oljetryckslampan slocknar vid start (om den slocknar). mvh/ Anders |
|
|
Är det inte fullflöde genom filtret eller? Annars är det ju bara trycket mellan pumpen och filtret som försvinner när packningen saknas... |
|
|
Fullflödesfilter, ja. Det är tre kanaler till filterhuset. 1. En från pumpen. 2. En till all smörjställen. 3. En till tråget. Nr 3 är nomalt stängd genom att pinnen pinnen tätar. Om pinnen alt. o-ringarna saknas är dräneringskanalen öppen mellan 2 och 3. mvh/ Anders |
|
|
SAknas pinnen så lyser lampan som vanligt vid start och ej på tomgång, men börjar blinka på tomgång när den blir varm. Tryck förutsätter jag att man har eftersom det inte påverkar oljepumpens funktion, oljan pumpas ju upp, bara att den faller vid tomgång eftersom den inte kan hålla filterhuset fullt, men kommer då man andas på gasen. blinkar din lampa på tomgång eller lyser? |
|
|
AKN Det du säger stämmer nog till 100 % angående punkt 1 och 2 om det inte vore så så skulle jag inte kunnat köra 150mil utan pinnen, så smörjfunktionen fungerar nog. |
|
|
Ja men det är troligen på marginalen om pinnen saknas. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.