AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.731

BMW vägrar åtgärda missljud M3 2009

Sida 1 av 2
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Fick för ca 2månader sedan ett missljud i min M3 DKG från 2009.
Eftersom bilen är köpt i februari på BMW handlare i tyskland som permium selection och med 1års euro plus garanti.
Så lämnade jag först in den i göteborg, och dom konstaterade att det var något fel på den något som vibbrerar eller skrammlar mellan 5500-8000rmp på 1an och 2an.

Men i samma veva skulle en vän till mig ta hem en bil från tyskland så bestämde mig för att ta bilen dit för att slippa strula med euro plusen själv ifrån sverige.
Bokar först en tid på BMW i keil där dom provkör bilen och konstaterar att den låter konstigt. Dom tar in bilen i verkstaden och ska koppla upp datorn. var på jag säger att dom gjort det i sverige utan resultat. Då får jag svaret att dom inte kan åtgärda bilen om inte datorn visar en felkod.
Pratar lite fram och tillbaka och försöker få dom att förstå att det är ett mekaniskt fel som man faktiskt inte kan hitta med en dator vilket dom borde förstå själva.
Dom ger sig inte så tröttnar och lämnar stället, och åker till hamburg istället.

I Hamburg tar dom in bilen och förstår att det är ett fel dom inte kommer kunna få upp på en dator. Dom har bilen i en vecka, var på jag får ett mail.
Där dom förklarar att det är "The covering of engine" som låter men att det inte är något dom kan görna något åt.
Svarar och frågar varför dom nu inte byter delen som dom påstår är kass.
Då får jag bara svaret att det inte går att åtgärda och att jag är välkommen att hämta min bil.

Har mailat fram och tillbaka med min säljare i tyskland och han försöker bara få det till att det är ett normal ljud (utan att ha kört bilen) som inte är något att oroa sig för.
Men tycker inte att jag ska acceptera det då det är 3st M-mekaniker som kört den och konstaterat att den inte låter helt frisk.

Hur går jag vidare?Tips?
1:VAD täcker Europlus-garantin? Hur ser villkoren/avtalet ut?
2: Förstår jag dig rätt är det "resonans-problem". Kan till viss del förstå BMW/verkstäderna. Det är inte alls säkert att ett byte av "enginecover" löser problemet, kan även vara ett underliggande och svårupptäckt fel, som tex ett skadat/trasigt fäste/stag eller liknande. Rent teoretiskt kan det vara tex ett dåligt motorfäste eller liknande som är grunden till oljudet...
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Jag har godkännt att jag kommer betala ifall det är något som inte täcks av europlus.

Men borde dom inte byta delen som dom påstår är kass till att börja med iallafall och fortsätta utifrån det?
Skulle du betala för byte av något som INTE löser problemet? Känns som om BMW själva tror att felet är svåråtgärdat...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är ju om det är ett "kosmetiskt" fel eller om det på något sätt kommer påverka bilens funktion / livslängd. En jämförelse är ju klonk från drivlina / diff och högljudd / tickade tomgång andra M-bilar.

Är ljudet av "kosmetisk" karaktär, och det är oklart / svårupptäckt var ljudet kommer ifrån så är det kanske något du får leva med tyvärr.

Som sagt, det känns viktigt att gå till botten med vad exakt det är för typ av "fel".
tycker personligen att du gjort det lite svårt genom att ta ner bilen till Tyskland igen. Det hade varit lättare att hantera saken genom din BMW åf här i Sverige och BMW Sverige som sen får kommunicera med sin motpart för garantin. Självklart skall ju detta fel vad det nu är, täckas av garantin. Jag tycker att du skall ta kontakt med en jurist, kanske hos M eller om du har någon egen kontakt. Det känns som att du behöver lite mera pulver för att de skall reagera. Problemet är väl nu närmast att vad jag förstår så står bilen nu i Tyskland? Lättast är nog ändå att kanske ta upp den hit och sen här sätta gång ett tyngre artilleri. Vad är det för BMW åf i Tyskland som du har köpt av? Jag har ju själv en M3 cab DKG 2009 som det inte finns några som helst missljud i. Vore intressant att ta del av fortsatt förlopp men stå på dig!

/Anders
som parantes kan jag nämna att jag för ett antal år sedan plockade hem en MB E500 Kombi från en handlare utanför München och redan när jag kom ner och skulle börja köra hem så märkte jag att något var fel. Vi kom dock överens om att jag kan köra hem bilen och sen lämna in den häruppe. Hade den inne på dåvarande Philipsons nästan en hel sommar innan de kom på felet. De hade plockat bort bakaxel och gud vet allt och till slut visade det sig att det var någon felaktig olja nånstans (minns inte var) och när den sedan byttes och bilen körts 20-30 mil så var problemet löst. Hade en motsvarande garanti på den.

/Anders
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
aecy: Precis därför jag tycker det är så viktigt att verkligen få reda på vad det är nu när bilen ännu har någon garanti kvar.
För jag vet exat hur det fungerar om bilen packar ihop nästa år och jag säger att det är ett fel som varit på bilen undergaranti tiden.

Man tycker ju det nu när dom bekräftat i ett mail att det är något som låter onormal, så borde det vara deras skylldighet att leta upp vad problemet är innan dom kan säga att det är något "ofarligt". För det dom har kommit med nu är bara en dålig förklarning på ett ljud dom inte har en arning vart det kommer ifrån.

Jag ställde åter frågan till BMW Hamburg igår varför dom inte bara byter delen som dom påstår är problemet.
Får bara svaret: Ljudet uppkommer bara vid högbelastning av motorn och det är bara ett ljud som vi inte kan göra någonting åt. Du är välkommen att hämta bilen.

Sen hade jag kontakt med min säljare på BMW Stuttgart igår, var på jag frågar varför dom inte gör något när det är bekräftat att bilen har ett fel, som dom påstår sig vet vad det är.

Får svaret:Det är inget fel på bilen, det är bara ett ljud.
Vill du byta delar för att få bort ljudet får du betala det själv.
För det är inte nödvändigt att byta något när allt fungerar riktigt.

Då ifrågar sätter jag varför dom inte byter delen dom påstår är trasig.
Och hur vi kan veta vem som ska betala innan vi fastställt vart ljudet kommer ifrån.

Får svaret: FRÅGA INTE MIG FRÅGA BMW HAMBURG, JAG ÄR BARA EN SÄLJARE!
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Tro nu inte att jag gottar mig åt din otur Tobba_, tvärt om.
Men detta bekräftar bara min uppfattning av den fina fasad större "finare" handlare har. Man betalar dyrt för en bil som står hos en etablerad, auktoriserad handlare. Bilen får ett fel. Ingen tar ansvar. Skrämmande berättelse. Ungefär som premium selectionbilar som varit _rejält_ smällda och reparerade. Dessa bilar kostar mer hos handlare än vad okrockade bilar kostar hos "vimpelhandlare" som vissa så fiffigt kallar dem. Det hela är en bluff och inget annat. Tycker synd om dig som ska ha så mycket bry med en bil jag förmodar att du betalt en ganska så betydande summa för. Att man sen tar in en bil som har ett missljud och kopplar den till datorn, säger en del om vart vi är på väg...

Lycka till med din hantering, håll oss uppdaterade.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
sallepwr: Ja, detta är rent ut sagt katastrof hur bmw-tyskland behandlar en kund, visst man skall inte behandla någon efter hur mycket man betalat för en bil men det känns ännu värre för mig när jag betalat en bra slant för bilen.

Verkar ev som jag tar hem bilen och lämnar den på bmw här i sverige för dom verkar iallafall intresserad av att lösa problemet som det låter hittils.

Värsta är endå m-mekanikern mr.bestman på BMW Hansa i keil, när han åkte med mig och sa "oj va den låter" "det här verkar inte riktigt bra" " det kommer framifrån någonstans".
Sen när dom kopplat upp datorn och den inte visade något, så ser jag hur mekanikern och kundmotagaren pratar en stund för att sedan komma till mig och säga att mekanikern inte har hör något missljud.
Jag blir något förbannad och frågar varför dom ljuger för mig, han hade ju suttit brevid mig och sagt att han hört ljudet. Kundmotagarn försvinner ett tag och kommer tillbaka och säger att dom varit i kontakt med munchen nu och ljudet är helt normal i en M-bil.
Då hade dom helt plötsligt hört något konstigt ljud igen eller?
Dagis nivå!

Jag tror knappt det är sant när jag skriver detta för det är så låg nivå på dom att jag skäms över att ens tänka på det.
Denna bilen blir nog det sista jag har att göra med bmw på bra många år framöver som det verkar nu.

jag tycker att du skall ta hem bilen genast för nu där den står verkar ju inget hända och du har mycket lättare att kommunicera med en BMW åf som i sin tur sedan får göra Europlus garantin gällande. Jag kan inte se att du borde få några som helst problem med detta... bara de förstås finner felet! Olja?

/Anders
En anledning till varför jag har slutat köpa nya bilar.

Varför gå med på att tappa en massa pengar och köpa en ny bil. För att sedan erbjudas sämsta möjliga serivce när grejerna börjar låta eller gå sönder.

Det enda man gör nu är nästan, koppla upp sig. Säger bilen att det inte finns några fel så är allt OK.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Nu har jag bokat tid för bilen på måndag och hoppas på att få ett slut på detta problem, min bmw verkstad här i sverige verkade väldigt måna i nu läget att fixa bilen. Men det kan ännu hända mycket, men håller med tidigare talare om att jag nog kommer ha lättare att få igenom min vilja här i sverige.

Håller bara tummarna för att inte bilen har fått någon skada under dessa ca 3 veckor på bmw hamburg. Skickade ett tydlig mail till dom att bilen skall vara i samma perfekta skick som när den lämnades in.
hoppas allt fixar sig nu Tobba! Åker du själv ner och hämtar upp bilen?

/Anders
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
japp, blir en liten sväng ner med stenaline till keil för att sedan bila hem, man får hoppas bilen håller ihop :) haha
sallepwr: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Och till tS, hoppas verkligen det löser sig, låter som en riktig mardröm!
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Blev idag kontaktad av en tysk motortidning som är intresserad av min historia hur bmw har behandlat detta. Så nu är det bara att hålla tummarna för att dom vill gå vidare med det och ev. publicera det.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Hur gick det här?
Fick du rätt på ditt problem?
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Dom har haft bilen 4 gånger på bmw och kommit fram till följande, att det var slutdämparen som lät ca 19000kr att åtgärda, löste inte problemet.
Sen var det bakaxel oljan ca 1800kr. löste inte problemet.

Har för mycket att pyssla med i övrigt så sa bara att jag återkommer nästa år och tog hem och ställde den i garaget.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Fick du stå för kostnaden?

Alpina B8 Länk
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Fick stå för kostnaden för båda reparationerna, dock bytte jag avgasystemet själv så det blev en lite billigare peng för det.

Kompensationen jag fick var en fri lånebil nästa gång bilen var inne.
Fick dock betala för den endå, dom drog pengar från mitt konto utan att säga något.
Så jävla less på servicen man får så man nästan spyr på det. Visst dom är jätte trevliga och bra tillmötesgående men sen går dom bakom ens rygg och försöker lura en.

Tex bakaxel oljebytet, där kom vi överns om att dom skulle lösa något bra för att dom klanta sig med avgassytemet, fick ett pris på 4000kr först, sen gick dom ner till 3300kr. ringde till auto 7h, dom ville ha 1800kr utan några rabatter.

Jag köper att det är ett svår hittat fel.
Men när man tagit betalt för en felsökning plus att kunden har fått byta en del för nästan 20tusen. Och att sedan ge ett dubbelt så dyrt pris för ett oljebyte och ta betalt för en fri lånebil.

Finns alltid två vinklar att se det på, jag framstår säkert som en skitjobbig kund, men tycker jag gör det med all rätt just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.