|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sverige distanserar sig allt mer från övriga Europa. Snart ska vi väl krypa fram på knäna på våra motorvägar! Se länken: Länk | |
|
Att sätta 60 som bashastighet är ett slag över ansiktet på det svenska folket. Det är inte konstigt att respekten är så låg som den är när det gäller att hålla skyltad hastighet. Detta om något urholkar ännu mera trafikanternas respekt för hastighetsbegränsningar. Jag förutspår att sänkningen av hastighetsbegränsningarna inte kommer få någon märkbar effekt då majoriteten fortsätter köra i tidigare gällande hastighet vilket kommer medföra att fler hastighetskameror kommer att sättas upp längs med våra vägar. Någon skulle behöva ge alla politiker och beslutsfattare på Trafikverket rejält med smisk! |
|
|
Gör som jag: skriv och efterfråga den vetenskapliga grunden till deras påståenden att CO2-utsläppen skulle sjunka ju lägre man sänker hastighetsbegränsningen. De hänvisar inte till någon källa, och jag kan inte Googla fram något som stödjer det påståendet -- däremot finns det källor som påstår det motsatta, t ex denna (se sid 29) Länk Jag personligen litar inte på något som påstås utan vetenskaplig källa. För mig kan sådana påståenden precis lika gärna vara sagda för att åstadkomma uppståndelse och motivera vissa organisationers egen existens, snarare än sanning. |
|
|
Inte konstigt att man har världens högsta skattetryck i det här landet med tanke på allt flumm som dessa stolpskott hittar på, där ryker det ett par hundra miljoner till för att någon höns hjärna har tyckt till och om nu riksdagen godkänner detta. Polisen lär glädjas åt detta då det antagligen lär bättra på deras statistik ännu mer med hjälp av fler fortkörarare att bötfälla... BMW M-POWER |
|
Karl-Hilding |
Plus 1.5 till GINO. Ja du läser rätt...men det är inte bara polisen som sysslar med "pinnar". FK och AF är inget undantag. Och det värsta med hönshjärnorna är att de är politiskt tillsatta t.o.m utan utb! Räcker att de har haft sk. vissa förtroendeuppdrag. Och det har inte med nuvarande regering att göra! |
|
Karl-Hilding; Visst är det så tyvärr... BMW M-POWER |
|
|
Få se nu: Saboterad basindustri genom avvecklad kärnkraft. Havererad flykting- och invandringspolitik Avvecklat försvar, oduglig poliskår Misskött infrastruktur som slår mot de få som fortfarande bor i obygden och pendlar En skola där 15-20% av eleverna inte är godkända för högre studier En politikerkår som är mer intresserade av att lösa andra länders problem än sitt eget och gärna via skattefinansierade åtgärder modell "efterskänk skulder till våra kära olivodlargrannar" men som samtidigt vill veta hur många m2 kakel det sitter i ditt kök så de kan pressa fram lite mer skatt ur dig.. Sjukvården... Don't even get me started... ..Så nej, jag är inte förvånad över att vi ska köra i 60 framöver... |
|
| Haha Profossen, det var iaf dagens kommentar! Vad säger man tragiskt! | |
| 60 km/h är ju under optimal hastighet om vi pratar co2/km för många(de flesta?!) bilar! | |
|
Varför krångla till det så?! Gör som förr o bötfäll allt som rör sig fortare än en häst |
|
| :edit bötfäll allt som går fortare än en kamel. | |
| Då får man se till att ta ta sig en rackare före färd så man får mildare straff. Länk | |
| Marin: som utvecklingen rullar på kommer vi snart ha riksvägar som på bilden... Hoppas det finns radialdäck med lågprofil till politikerna när de ska ut och finåka, för vi andra lär väl i bästa fall få cykla (hjälm på!) till jobbet som IT-support åt något kinesiskt företag ;-) | |
|
60 km/h för att sänka utsläppen?? Då får jag köra på 4:an med tjänstesaaben. Tomgång på sexan är ca 70km/h Undrar hur mycket det sparar????? |
|
Verdi |
Sätt på er cykelhjälmen och se glada ut. Sverige. Världens säkraste, och töntigaste, land. |
|
Jag råkade besöka Trafikverkets hemsida och hittade där en FAQ. Många frågor handlade om dessa (vansinniga) omläggningar utav våra fartgränser. Summerar man svaren och läser mellan raderna blir kontentan > Gräva en grop och fylla igen den igen. Vilken inrättning, suck. mvh/ Anders |
|
|
Angående bränsleekonomi. Åttans växel i min bil läggs i vid ca 80 kph. Förbrukningen är densamma dock om man kör på 7:an eller 8:an i så låga hastigheter. Trafikverket vill att vi skaffar bilar som går att köra ekonomiskt i 60 kph. Blir väl elbil då som är Okänslig för vilken låg hastighet man kör. Men BMW gör inga vettiga elbilar (än). |
|
| Det vore säkert större acceptans till en lägre bashastighet om man samtidigt höjde till 120-130 på de flesta motorvägar. Och i samband med detta - straffa vinglande pellejönsar med sharialagar som sitter och mallar/chattar i 90km/h på motorvägen, tack! | |
|
Men, menar dom att den stora mängden "lantliga småvägar" allihop ska ner i 60? Lycka till med att få folk att följa det. Alla turister kommer asgarva så kraftigt att lika många svenska liv som sparas går det åt utländska. Grattis till ännu mer bortslösade skattepengar. Mina pengar. Hur många lärare kan vi anställa istället? |
|
|
Om man skulle nämna för folk som inte vet hur högt skattetryck vi har och är insatta hur Sverige fungerar så skulle dom förmodligen skratta och säga " Det syns inte, sparar ni till något revolutionerande"? Säger bara, gå ur EU! Sverige har nog med sig själva. När man ska hjälpa andra och på samma gång ha en massa påtryckningar ifrån EU ser vi hur det blir. Vad det gäller hastighetssättningen så är det ett stort skämt! Finns ingen logik i någonting. Nä, de här med politik blir man bara förbannad över så fort det tas upp. |
|
| Ja Norge som inte är med i EU är ju verkligen bilvänligt.. där går det undan på vägarna! Och låga böter har de också :-D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.