AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.706

335i Coupe (07) rasslar, kamdedja?

Sida 1 av 2
Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Hej!

Jag har märkt av att efter att ha gett gas hörs ett rasslande oljud. Bilen har gått 10.000 mil, kan det vara kamkedjan?

Ett annat problem är att när man ger för mycket gas vid låga varvtal (växel 4-6) kommer det upp en motorvarning och vad jag tror, går bilen då ner på mindre antal cylindrar. Problemet försvinner när man startar om motorn. Någon som vet vad detta beror på?

Mvh
Du bör läsa ut felkoderna för att se vad det är som orsakar motorlampan.

När du får den gulla motorlampan som ser ut som en halvfull motor eller vad jag ska säga. Då går bilen i "Limp mode" finns mycket att läsa om det på nätet. Bilen går inte ner på färre cylindrar utan turbona bygger ingen boost då och bilen kommer kännas väldigt slö.

Angående Rasslandet så hörs det om du står stilla med dörren öppen och Varvar upp motorn till runt 400varv och sen släpper gasen? Isåfall kan det var ett välkänt problem som heter "Waistgate Rattle"

Låter det som denna? Länk

Men som sagt börja med att läsa av felkoderna.
Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Jag har googlat runt och även läst här på forumet, det är precis som du skriver, så det borde vara wastegate rattle. Jag har läst att motorförsäkringen ska ta detta om bilen rullat under 10.000 mil. Problemet är att min har rullat 10.100 mil. Detta känns ju förjävligt, tror du det går att förhandla?

Även det du skriver om "limp mode" stämmer precis. Jag ska in på theanders senare idag, jag får be dom läsa ut felkoderna. Jag har funderat på om det har något med bränsepumpen att göra, tydligen även det ett vanligt fel hos e92orna.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, wastegate rattle verkar ingen kul upplevelse och innebär tyvärr turbobyte vad jag förstår. Mina bytte ganska tidigt på garanti och många andras likaså. Tror väl inte BMW tar på sig denna kostnad i Sverige?!

Angående motorlampa och limp så är det svårt att säga vad det beror på men skriv gärna vad de säger efter kodavläsningen.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Du det om att det rasslar till lite efter du släpper gasen kan vara avgasventilen i vänster rör. Den som man tvingar öppen med "golf tee mod". Om du inte gjort golf tee mod testa (dra ur en sladd bakom vänster bakljus) och om du har gjort modden så återställ, detta kan ta bort rasslet från avgassystemet. Min rasslar lite från denna ventil och blir värre med modden men vissa verkar vara tvärt om.

Detta rasslar inte alls som på filmen utan endast runt 1000 RPM för mig iaf.
Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Har nu varit inne på theanders och har fått det bekräftat. Wastegate rattle. Han berättade att det inte var skadligt för motorn eller turbon och påverkar inte effekten. Det rasslande ljudet däremot kommer man inte ifrån utan att byta turbon. Ett byte skulle gå på 30k, jag får ta en diskussion med försäkringsbolaget och se vad dom säger. Men det känns surt.

Angående varningslampan för motorn var det ingen större fara. Det var ett mindre läckage från turbon vilket fick den att bli avstäng vid för hög belastning. Inte särskillt dyrt att fixa sa han.
Läcka från turbon? Vilken felkod gav det? Skrev du upp felkods numret?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Läcka från turbon lät ju inte kul men var det inte felkod "30FF - boost leak" då. Denna är vanlig och betyder läckage i något trycksatt helt enkelt. Ska du titta på det själv så kan felsökningen börja med denna tråd Länk . Men om meken sa att det var billig fix så bör han väl veta var läckan fanns och enkelt kunna åtgärda..?
Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Uttryckte mig nog lite fel. Det var en slang som går från turbon det fanns ett läckage. Därav enkelt att byta endast slangen. Detta var vad mecken sa till mig. Jag har papprena på koderna men dom la jag på jobbet. Kommer tyvärr inte ihåg dom nu. Kan posta imron om det finns intresse.
Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Måste kommentera filmen också som postades ovan, jag kunde inte se den innan på grund av jobbet har jobbiga spärrar. Ljudet låter identiskt, dock inte i närheten av omfattning. Det vill säga, låter mycket mindre, men ljudet finns där.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
En vanligt läcka ska inte ge en limp så bilen går på färre cylindrar, det har iaf inte jag varit med om och jag har haft en massa problem med läckor efter en IC uppgradering. Ett mindre läckage ger bara en "halv" motorlampa och inte reducerad effekt...

Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Jag är inte alls kunnig på motorer utan lyssnar mest på forum och vad mecken säger. Han uttryckte det som "enkelt" att fixa och inte dyrt. Precis som du säger visas bara en halv motorlampa. Den har bara tänts 2 gånger, dom gångerna har det känts som turbon lagt ner, det vill säga, bilen blir slö. Allt blir som vanligt igen när man startar om motorn.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vid limp mode kan bilen göra lite olika beroende på vad som är fel (efter vad jag har hört i alla fall) om bilen exempelvis misständer på en cylinder så kan den stänga just den cylindern. Men jag tror den alltid tar bort turbotrycket.

Tråkigt med wastegate rattle. Jag har också haft det och fick mina turbo bytta på garanti. Men innan de hade tid att byta turbo på min bil uppgraderade de mjukvaran till senaste version. Detta tog bort nästan allt oljud för mig. Kan alltså vara värt att testa för dig som har passerat 10k mil.

Om man tittar på JB4 trimning så hävdas det att den också tar bort WG rattle vilket styrker tesen att det går att lösa åtminstone delvis med mjukvara.

/DJ
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Mitt "wastegate skrammel" löstes genom att jag kollade under bilen... och upptäckte att ena klämman som håller fast downpipen i turbon inte var åtdragen.... BMW måste missat detta när de bytte turbo... Dock byttes turbo långt innan jag ägde bilen...

Fan man blir ju rädd att lämna in bilen på service hos "auktoriserade bilverkstäder" :(

Bi
7
Bixxe
335i Coupe -07
Snackade med Need for Speed i Malmö. När jag berättade om mitt problem med wastegate rattle så berättade dom att dom precis haft inne en E92 med samma problem. Dom hade gjort en mjukvarouppdatering vilket hade löst problemet. Dom ville ha 2.500 för besväret. Låter det prisvärt? Eller ska man be en auktoriserad verkstad att göra mjukvaruuppdateringen?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Någonstans i den stora trimtråden för 335 här på AP står det vad andra har betalat för uppdatering, men man blir ju pensionär innan man hittat rätt sida. Vill minnas att det legat mellan 1000 och 2500 men vet inte.

Ring runt till några olika verkstäder och fråga. Ni har ju mechanum där nere och förenade bil, säkert många fler.

/DJ
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Har samma problem som det skrivits om tidigare i tråden, avgasventilen i vänster rör rasslar vid start + ibland på tomgången. Inte sett något förslag på lösning, går det att fixa på något sätt?

Jag har inte testat Golf Tee mod än, något annat förslag?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Att bara koppla ur ventilen ute i pipan ska väl inte räcka för att utesluta den, tror man måste fixera den i öppet läge också så att den inte flaxar runt därinne av avgaserna. Har för mig att detta är vad man rekommenderar vid Golf Tee modden (sen ska man egentligen inte koppla ur sladden heller för det ger en felkod, utan det ska finnas nån sprint som ska dras ut och därefter fixeras ventilen i öppet läge. På så sätt låter man datorn öppna och stänga som den vill men då sprinten är borttagen mellan cylindern och ventilen så påverkas inget)... Hoppas du fatta.

Hursom, väldigt enkelt att testa så börja där iaf.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Och jag tror ventilen sitter på vänster rör, därav mitt svar.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
...och hade jag läst noggrannare skulle jag sett att npn skrev att den faktisktsitter på vänster rör, då hade vi sluppit två överflödiga inlägg :)
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Hmm fatta inte riktigt vart den där sprinten ska sitta, kommer man åt utan att hissa upp bilen?
Tänkte prova att koppla ur sladden där bak, har läst att det inte ger någon felkod (?) men du säger att den ger en felkod? :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.