|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Bra spänning på tomgång, då är ej relä problemet. Skulle då tro att det är lambdan som de sa på mekonomen-verkstad efter de kollat error. Hursomhelst sitter lambdan som f-n på ren svenska, rubbas inte. 5-56 +provat köra den lite halvvarm men nästa gång ska jag köra den ordentligt varm och sedan värma med gasolbrännare. Sen hoppas jag att jag kan lossa den. Mekar i litet kallgarage så här i Luleå är det bara +7 och blåsigt idag, hurr kallt om händerna.. Har ni nåt annat förslag hur lossa den tas tacksamt emot... Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Hej igen Håkan här, stamkund svensk bilprovning. 0:at de fel som hittades i bmw carsoft och kört bilen några minuter, fel återkom inte. Mekonomen "felsökning = uppkoppling dator" lambdasond. Jag har bytt den och idag 0:at felkod där. Jag tyckte tomgång blev högre och jämnare, ca 800rpm. Åkte glad i hågen till bilprovningen, meeen samma fel. Tomgång på ca 700rpm och lite ojämn tomgång (utan att den vandrar på rpm-mätaren). Han på bilprovningen säger att det är bra värden förhöjd tomgång men dåliga på tomgång. Han sa om du fixar så jämn tomgång går den igenom. Han tipsade om tändkablar och ev tändspole. Vad tror ni om det. Är iaf inget som kom upp på felsökningen. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Glömde skriva värden avgaser, ungefär samma som sist. CO 0,9(0,5) HC 495(100) CO2500 0,1 (0,3) LAMBDA 0,33 (0,97-1,03) Jag har en till tändspole och ska testa byta till den om det nu är lönt. Ventiler är EJ justerade, kan det vara felet. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Har du kollat microbrytaren på gasspjället? Den som slår om mellan gaspådrag och tomgångsreglering. Mät om du har spänning till tomgångsmotorn. Det var ett av mina problem på min E34-V8 som gjorde hög Co på tomgång och då orolig tomgång. Mvh Jonas B |
|
|
Har du kollat microbrytaren på gasspjället? Den som slår om mellan gaspådrag och tomgångsreglering. Mät om du har spänning till tomgångsmotorn. Det var ett av mina problem på min E34-V8 som gjorde hög Co på tomgång och då orolig tomgång. Mvh Jonas B |
|
| Ursäkta det dubbla. Skit att skriva på telefon.... | |
|
Gjort ett till feltest med dator bmw carsoft, dock många moduler som inte svarar på min bil som är lite äldre. ERROR som jag fick förra testen raderade jag i morse. Fel nr 100 återkom inte, men däremot nr 29 samma dag på kvällen då jag körde felsökning. Efter jag tagit bort ERROR hade jag av batteripoler i 5min. som i instruktionen. ***29 idle speed controller*** ***100 amplifier 1 in dme control unit *** Laddade upp bilden från testet i morse samt då jag raderat och felsökt igen, då fanns ej varken fel 29 eller 100, men som jag sa innan var det tillbaka då jag testade bilen på kvällen. Tomgången vandrar inte på varvräknaren men går ojämt som att tändningen eller nåt inte går som den ska. Länk Bara jag hade ett garage skulle jag testa plocka loss spridare för att se "sprutet", kanske nån läcker.. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Nej jag har inte kollat den. Min bil har förresten EML, "elektronisk gaspedal"och ASC, antispinn... Jag vet inte om det då sitter någon microbrytare på gasspjället? Jag har fått många bra förslag. Jag läste nyss hela tråden igen och fastnar för det bmw-slangen sa. Han verkar mycket kunnig och skrev "Vanlig sak som fjantar med dessa är lägesgivaren vid gaspedalen. (bilar med EML/ASC)" Undrar bara hur jag kollar denna. Försökt leta mitt fel på google och vad jag ska kolla efter men hittar inte just det jag söker.. Testat göra pedaltestet enligt bentley men händer inget. (slå på tändning, trycka ner gasen i botten 5st ggr inom 5 sekunder, men inget blinkande)...skumt. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Jag ska inte spamma min egen tråd men hittade väldigt detaljerad info om hur eml funkar Länk Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vet att tex i denna tråden hade LeXaN lite problem med EML. Vi var inne på lägesgivaren vid gaspedalen men hans problem orsakades av trasig EML-box. Länk Pedaltester visar bara de felkoder som du ändå läst av med annan utrustning. Fungerar bara mig veterligen på bilar för den nordamerikanska marknaden som har Check Engine lampan inkopplad (den är inte inkopplad på bilar för den europeiska marknanden då vi har lite annorlunda lagkrav). Enligt E32 Bentley testar man sensorn på följande sätt Mät spänningen på pin 20 (blå/brun kabel) genom att lyfta på gummiskyddet på EML-kontakten (den närmast vattenventilpaketet). Slå på tändningen. Observera spänningen ändras när du trycker på gaspedalen. Vid idle ska det vara 0.34-0.43 volt. Vid PIM (plattan i mattan) ska det vara 3.1-3.3 volt. |
|
Menar du att sensorn sitter ovanför gaspedalen? Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Stämmer, potentiometern (lägesgivaren) sitter ovanför och lite vid sidan av gaspedalen. Men mätpunkten jag beskrev finns i motorutrymmet. |
|
Tack igen för det snabba svaret :-) Är det den runda kontakten som sitter vid "spjällhuset" vid insuget? Ser en annan sak som inte ser bra ut. Jag bytte tidigare i somras packning på övre kåpan över kamaxelkedjan som läcke ner till höger som ett såll då förra ägaren verkar ha struntat i att byta den. Det sitter en sensor längst ner på motorn till höger (inifrån bilen sett/passageresidan) där som är helt i hopkletad med gammalt oljespill som blev kvar trots jag försökte rengöra men missat den. Kanske det är sensor "crankshaft position sensor". Jag gissar att den inte gillar att bada i olja. Den sensorn är ju också viktigt och känner att jag kanske borde plocka bort luftburken, försöka rengöra där och mäta upp sensorn om den fått tuppjuck... (finns lite värden sid 156 bentley om jag nu är på rätt sensor. Har en webversion av bentley med rätt otydliga bilder och ingen sökfunktion). = Många sidor att läsa. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Nej, den runda kontakten med spjällhuet är själva gasspjällsmotorn. Den du ska mäta spänningen på pin 20 (blå/brun kabel) är den runda EML-kontakten (den närmast vattenventilpaketet). Sitter insprängd mellan uttaget för pluspolen, vattenventilpaketet och säkringsboxen. Menar du sensorn som sitter i fästet som den röda pilen pekar på i bilden nedan? Yes, det är pulsgivaren. Nja, den störs inte så värst av olja (sensorn bygger på hall-effekten om jag minns rätt). Skulle den sensorn vara dålig skulle motorn inte gå alls eller gå riktigt dåligt på alla varvtal. Får inte styrdatorn signal från denna så startar inte motorn. Det är dess referenssignal så den vet var motorn är någonstans i arbetscykeln. Sensorn avhandlas i kapitel 120-5 i Bentley. Kan ju vara värt att mäta upp den iallafall, går snabbt och enkelt. Länk Får du inte några felkoder? |
|
Jag är såå glad! Nu har det hänt. Bilen gick igenom idag. Plockade bort ventilkåpan och mätte ventilspel. Spelet var endast 0,20 och dessutom var en avgasventil nästan helt sluten. Justerade alla på "tight" 0,30 enligt manualen. Vågade knappt starta bilen, men den spann som en katt. Går helt jämt och fint, det ojämna borta och nästan inget ventilknatter. :-) Kammen var kanonfin, såg inget slitage alls, måste vara bytt av förra ägaren. Jag varmkörde bilen väl inför besiktningen men det var lång kö på ombesiktning så fick nästan vänta en timme. Bilen var nästan halvkall innan besiktning men den gick ändå igenom nästan direkt. HC var ganska precis, ca 97 men han sa det var OK ändå då bilen hunnit kallna då jag fått vänta länge. Underbart!! Kände nästan för att ställa mig och hoppa på stället. :o) Då kan jag konstatera att bilen hade 2 fel. Trasig lambdasond och fel ventilspel. Jättetack allihopa för all hjälp. :-) :-) Nu är jag så glad. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.