|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har besiktat bilen idag, en bmw 535i -90. Bilen har lite orolig tomgång, ligger still enl. varvräknare på ca 700rpm men låter som att den går ojämnt iallafall. Då jag gasar spinner den däremot fint och jämt. Mitt HC-värde på tomgång var en smärre katastrof. Besiktningsmannen påtalade att det troligen beror på ojämn tomgång, att den inte riktigt går på alla cylindrar på tomgång (misständer) som han sa. Han höll med att den går fint på högre varv och sa att alla andra avgasvärden är bra. Ska tillägga att 2 man kollade avgassystem, en gasade och en kände efter läckage men hittade inget läckage. Jag hade bara reserven kvar i tanken då jag fyllde 5l E85 & 10l 95oktan. Resultat: CO 0,2(0,5) CO 2500 0,0(0,3) LAMBDA 1,00 (0,97-1,03) HC 268 (100) ***obs*** Jag har läst spaltmeter om olika förslag men nu till saken: Då jag hade loss fördelare och rotor vid byte av övre kamkedjekåpepackningen såg att att det var ärj/bulle på metallen i fördelaren som jag skrapade bort lite slarvigt med en kniv. Kan det hjälpa byta fördelare och rotor, alltså är det mycket känsligt? Tack för all hjälp. //Håkan. | |
|
För gångens skull blir det klart jämnare med rena kontaktytor men föga troligt att du blir kvitt hc problemen. Service överlag brukar vara nyckeln till de flesta dåliga avgas- värden. Men som jag brukar skriva/säga och som hjälpt mig massor mot just högt Hc, Häll i motorfluch i oljan och kör en vända. Byt sedan olja+filter så gör det susen. OBS: Detta hjälper endast mot högt Hc. Sen finns de som ALDRIG skulle göra detta. För mig Funkar det iaf. Hällde i 2 flaskor av detta Nu senast i min E60 diesel när jag servade. Testade även på en 530-E34( (V8) gick från 347 i Hc till bara 7 efter 2 flaskor och oljebyte. Som sagt, alla är vi olika. Mvh Jonas B |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Felaktigt ventilspel kan ge dålig/orolig tomgång. Å andra sidan ska ventilspelet ställas med jämna mellanrum på M20/M30-motorerna så det ska ses som vanlig service precis som att byta olja och tändstift. Dålig förbränning kan ju ge dåliga HC-värden, så en allmän service är inte helt fel. Om den förbränner olja borde det ge högre HC-värden också, kanske otäta ventilstyrningar? Blåryker den vid motorbromsning? Fanns det några felkoder lagrade i styrdatorn? |
|
Oljan är rätt nybytt, MEN ventilspelet är inte justerat. Jag har aldrig märkt av någon rök överhuvudtaget, men kanske får be frun köra en runda så jag kan kolla (om hon vill. Hon är inte direkt glad över allt mekande) :-) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
I övrigt är det som Brynet säger en grundlig service som är lämplig vilket betyder att byta (eller iallafall kontrollera) - rotor - fördelare - tändstift - tändkablar - olja - oljefilter - sprickor eller läckage i slangar på insugssidan Du kan även ta dig en titt på tomgångsmotorn och se om den har kletat igen eller går trögt. När du har den loss så ska du kunna höra ett kluckande ljud inutir den när du vrider på den fram och tillbaka (det tyder på att spjället inuti kan röra sig fritt). Om den inte rör sig fritt så brukar det räcka med att rengöra med en del WD40. Bromsrengöringsvätska såsom Bräkleen fungerar ju ännu bättre men är något osäker på hur aggresiva kemikalier man kan ha inuti tomgångsmotorn. Här kan du se hur tomgångsmotorn ser ut (även kallat Idle Control Valve, ICV), det är #4 på bilden. Länk En närbild på ICV Länk @Brynet : Motorfluch, är det motor/engine flush du tänker på? Vilket märke? Jag är bara mest nyfiken, säger varken bu eller bä men lite förvånad att det kan sänka HC-värden. Att få bort klägg och skit inuti en motor är bara bra, så när det gäller det så tror jag produkten fungerar. Men troligtvis så är det få motorer som man kan få ned HC på (då detta kan bero på flera faktorer som en engine flush omöjligtvis kan påverka). Men å andra sidan, om man har en gammal motor och om man gjort en regelrätt service och det fortfarande inte fungerar - varför inte prova - det värsta som borde kunna hända är att det inte hjälper. Men något mirakelmedel är det ju inte, har man tex problem med sitt tändningssystem så hjälper ju inte detta medel (men det skadar å andra sidan aldrig heller att ha en ren motor). |
|
Helt rätt,motor/engine flush med märke CRC som jag testat. Och som du säger att klart det inte hjälper om man har tändfel mm, utan bara om man inte servat riktigt eller om man köpt/tagit över en bil som är eftersatt i service är detta ett sätt att komma ikapp just oljebyten som i min värld görs regelbundet och ofta för att slippa problem då ett oljebyte är billigt mot vad det ger i längden. Min Saab 9-5 2001 sålde jag med 28500 mil på mätaren och ägt i 8,5 år.Bytt var 1000 mil. absolut supervärden på den motorn + att jag körde motorflush var 4 byte. Det är min värld. Vi gör det vi tror på och fungerar. Mvh Jonas B. |
|
|
Jag är osäker på hur servad biler är. Förra ägaren sa att den stått i nästan 1 år sen förra besiktningen (gick igenom då). Jag har bytt: - rotor - fördelare - tändstift - olja - oljefilter - bränslefilter - letat efter sprickor eller läckage i slangar på insugssidan, samt spryat startgas. Tittat under bilen och sladd till lambdasond verkar sitta fast. Ska testa koppla ur tomgångsmotor då bil igång, ska tydligen öka till ca 2000rpm om OK. Annars mäta upp tomgångsmotor, kolla om "löper" lätt. Min tomgång verkar vara lite låg, ca 700rpm och lite ojämn men syns ej på varvräknare. Ska också kolla bränsletryck (regulator, pump, backventil), (mätare beställd på dahlhems) då jag läste att det kan resultera i ojämn tomgång och tappad motorkraft. Tyckte det var konstigt vid bränslefilterbyte att det var så lite tryck i slangen då jag kopplade loss den, kom bara en soppaskvätt som rann ut. Just nu byter jag dock främre länkarm/bärarm vilket är ett h-v... i sejj. Tack för all hjälp allihopa. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Vet någon av er var "Temperaturmätare för motorstyrning" sitter på min 535i- 90, är det sensorn längst in på motorn vid insuget närmast framrutan? Bilen startar som en klocka kall, alltid! Jag har däremot problem starta bilen då jag kört den i ca 5-10minuter och sedan ska starta den igen. Den är segstartad tar 5-10sekunder, men om jag vrider av tändningen och sedan på igen startar den direkt. Antar att det är nån givare eller lambdasond. Ska iaf felsöka koder på bilen nån dag. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Troligtvis problem med bränsletrycket, det först. FAF |
|
Nej, sensorn vid vindrutan (ovanpå expansionskärlet) är endast en nivåmätare för kylarvattnet. Det sitter två sensorer på termostathuset. Den blå kontakten (den närmast ventilkåpan) sänder sin signal till motorstyrenheten, den andra sänder sin signal till instrumentklustret. Misstänker också något med bränsletrycket. Lambdasensorn är med största sannolikhet inte inblandad i startproceduren, styrsystemet bör gå i open-loop mode då (man vill ju ofta ha en något fetare blandning vid start samt att det inte finns något vettigt att mäta på innnan motorn startat). Vet dock med säkerhet att styrsystemet går i open-loop mode om kylarvattentemperaturen är under 70 grader Celsius eller vid WOT (wide-open throttle). |
|
FAF jag ska kolla trycket först och uppdatera här sen. Beställt bränsletrycksmätare och koppling till denna från Dalhems. Är det 3 bar som gäller då jag varvar?, men är det samma på tomgång eller lägre? Ska trycket hålla då jag stänger av eller inte för kollat runt och ska ju sitta en backventil i pumpen också om jag fattat det rätt. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Tre saker som ska kollas (fasiken nu blev själv sugen på att testa på min då jag har alla saker för att göra det). Bränsletrycket i fuelrailen med avstängd motor. Mätaren kopplas alltså in på fuelrailen, på motsatta sidan där bränsletrycksregulatorn (BTR) sitter. Kör sedan override på reläet till bränslepumpen och kör den ett tag. Observera trycket, skall vara 3 bar. Kolla sedan residualtrycket. Kör pumpen ett tag. Låt stå i 20 minuter. Trycket får inte ha sjunkit mer än 0.5 bar. Sista testet är att verifiera att BTR'en reagerar på trycket i insuget. Starta motorn och låt den stå på idle (då är det störst undertryck i insuget). Bränsletrycket skall då vara en liten bit under det du uppmätte med motorn avstängd (vilket ska vara 3.0 bar). |
|
Kopplade in mätare idag (PSI-skala), dock ej hunnit bygla via relät, men trycket ser inte OK ut då jag kör bilen. Trycket borde vara runt 3 bar, ca 43,5 PSI men hoppar mellan 1-5PSI. Då en annan gasar till i bilen avläser jag att mätaren gör ett litet skutt på 1sekund upp till 8PSI=0,55bar och sen ner igen till 0 eller 1PSI igen. Kan en bil funka utan bränsletryck eller är min nya mätare från dalhems trasig?? Blev helt ställd. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Ska tillägga att bränslefiltret är bytt. Innan jag lossade slangar tog jag ut säkring till bränslepump och drog på starten några sekunder (bil tände inte). Sen plockade jag loss bensinslang vid btr och då kom det bara nån droppe, fanns intgen tryck där alls. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Då jag lossar säkring till kraftstoffepumpe startar den inte alls. Finns det nåt filter i tanken som kan ha stockat. Filtret på slagen är bytt (pilen pekar som i beskrivning). Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Det där lät som ett alltför lågt bränsletryck för att ens motorn ska gå normalt. Måste bara dubbelkolla, du kopplade in mätaren på matarsidan av fuelrailen - eller hur? Lite oroväckande att det var i princip tomt när du lossade bensinslangen. Brukar alltid finnas någonting. Och även utan bränslepump-säkring/relä inkopplad så ska den starta och köra några sekunder. Jag bytte ju bensinpump förra veckan och efter jag hade ryckt ut bränslereläet så kunde jag starta och motorn gick några sekunder och sen dog sakta ut (då hade det gått ca 10 minuter sen jag hade motorn igång sist). Yes, sitter ett litet finmaskigt nät undertill på bensinpumpen (som sitter inuti tanken). Kan lägga upp ett foto på hur det ser ut. |
|
Satte den på enda stället jag kom åt vid BTR vid nr 2 där den lilla slangen sitter. Satte dit en lång slang och kopplade på mätaren där. Kan det vara nåt stock i btr eller nåt (chansar och funderar...) Länk Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Det där är returen :-) BTR'en sitter ju där för att säkerställa 3 bar i fuelrailen (och allt över det släpper den förbi och ner i returen). |
Bra bild förresten! Tror det enklaste stället är att koppla in sig här Länk |
Förtydligande till förra bilden, returledningen är den till vänster och matarledningen är den till höger Länk |
|
ojdå så därför så dåligt tryck, mätare på fel ställe :-) Bara för tydlighetens skull... då ska jag koppla på mätaren på matarslangen=den till höger? hmm.. känns inte som att det ser ut exakt sådär på min bil vid bränslematningen.. men är väl säkert bara för att jag inte kollat tillräckligt nog. Sugen gå ut nu och kolla, men måste vänta till i morrn då de små ligger och sover. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.