AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.624

Hur påverkar fördelare och rotor tomgång

Sida 3 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, där fanns till och med artikelnummer för retrofit-paketet.

Men hör med din BMW-återförsäljare om de fortfarande säljer det retrofit-paketet.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Originalkittet fanns ej kvar på bmw, men köpte en backventil för runt 60spänn på en bilbutik (auto ojanperä bildelar). Monterat den i kväll och nu verkar den hålla trycket :-)

Ej hunnit göra bildiagnos då det spöregnar och har inget garage... irriterande nu när jag vill testa bmw carsoft 6,5.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Carsoft

ERROR
29 - idle speed controller.

Alltså dags mäta upp anslutningar vid tomgångsventilen eller?
Kanske nån givare?

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M30B35-motorn har inte sådär värst många givare. Börja med att kolla upp skicket på tomgångsmotorn, se mitt andra inlägg i den här tråden.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Gjort ett till feltest med dator, nu med varm motor fick 2 fel

***29 idle speed controller***

***100 amplifier 1 in dme control unit ***

(ingen aning vad detta menas, förstärkare nåt..?)

När det gäller min tomgångsventil ser det inte alls ut som min gamla 525a, hittar ej vad jag söker. Finns ingen som på min gamla, OM det nu inte sitter under insug på nåt dolt sätt?

Länk
Länk
Länk
Länk

Vet inte om jag är klokare eller tvärt om nu..

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
söker jag på numret på komponent länk3 försöker jag att inte dra förhastade slutsater men Länk får träffar överallt på spjällhus bmw 735.

(Angående fläckar på motor är det jag som sprutat med startgas för att kolla läckage och givetvis behövs även motortvätt) :-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, du har EML på din!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
EML = Elektronische Motorleistungsregelung dvs "elektronisk gaspedal". Och då är jag ganska säker på att din 535i är utrustad med ASC (Automatic Stability Control).

EML förklarar varför du inte har någon tomgångsmotor - det hanteras av det elektroniska spjället.

Vanlig sak som fjantar med dessa är lägesgivaren vid gaspedalen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En uppdatering kring test av residualtrycket.

Hittade en beskrivning av just detta i "Bosch Fuel Injection & Engine Management" boken av Charles O. Probst. Där står såhär
"Test the fuel pump check valve by running the engine and then shutting it off. Immediately clamp shut the supply line from the fuel pump. If the pressure drops below specification, then the pressure regulator is faulty. If the pressure is now within specification, then the fuel pump check valve is faulty.

Bentley uttryckte sig såhär
"Check the pump check valve by repeating the test, but before turning the fuel pump off pinch off the return line at the fuel rail. If the pressure is now maintained, the fault is most likely the fuel pump check valve"

Så Bentley har fel i sin felsökningsprocedure, det är matarledningen man ska klämma ihop - inte returledningen som Bentley uppger.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tycker att båda sätten är rätt. Railen har en ventil i vardera änden vilka skall hålla kvar trycket. I ena änden sitter bränsletrycksregulatorn och i andra änden pumpens backventil. Om du klämmer ihop en av slangarna så blir resultatet det samma som en tät ventil (= fungerande) i den änden av railen. Försvinner trycket så läcker det genom ventilen i den andra änden.

Låt oss leka med tanken att pumpens backventil läcker. Genom att klämma ihop tryckslangen från pumpen (enl. Bosch) kommer trycket att finnas kvar. Klämmer vi ihop returslangen från bränsletrycksregulatorn (enl. Bentley) så försvinner trycket direkt. Båda resultaten pekar på samma fel.

Ej att förglömma är att båda ventilerna kan vara ok, det kan finnas läckage i t ex insprutningsventiler, slangar etc.

Hade jag felsökt hade jag testat att klämma ihop båda slangarna, en i taget.

//Göran
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bmw_4wd_4ever : Du har rätt man kan klämma ihop vilken slang och dra en slutsats - fast man drar olika slutsatser beroende på vilken slang man trycker ihop! Det är här Bentley snurrat till det.

Bentley skriver att om man klämmer ihop returledningen efter bränsletryckregulatorn och trycket BIBEHÅLLS - då är det fel på pumpens check valve.

Det är fel!

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Du har rätt bmw-slangen angående Bentleys beskrivning av testen, jag läste för dåligt. Det står att trycket behålls vilket naturligtvis är fel så som du skriver.

//Göran
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hej igen - lite uppdatering.

Jag körde somsagt carsoft med konstiga error. Läste om carsoft att det har begänsade funktioner då jag har för gammal bil för programmets många funktioner.

Åkte till Mekonmen bilverkstad i Luleå och körde ett test (tog förövrigt 270:- Bmw ville ha 700 för samma sak så var ett lätt val hehe..) Felet blev Oxygen sensor i deras felsökning.

Läst en hel del i bentley, haynes och forum. Lättast felsöka oxygen sensor heater relay där det ska ligga 12v om tändning på. Jag har testat och testat och det är 0v mellan terminal 3&4 som man ska testa(har 4 kablar till oxygen sensor).

I min bmw ser det ut så här som på bilden Länk och vad jag förstår från denna bilden Länk så är heater relay längst till höger.

Hur felsöker jag relät av denna gamla typ? finns säkring?

I nyare verkar det se ut såhär Länk men jag har dock EJ nr 6 i min som ni ser på bilden min.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
OK läser lite mer.

Verkar vara så att error DME control unit felet jag fick med carsoft kan ha att göra med Länk på de gamla modellerna matas både bränslepump och oxygen sensor förvärmning av samma relä, är ett slags dubbelrelä(det som är orange). I infon på sidan är dock ej E34-modellen med så detta är alltså ren spekulation, man samtidigt sa carsoft dme-error och nu hittade jag länken ovan.

En länk till som påpekar att det är ett delat relä Länk (Inlägg 3)

bmw-slangen
Jag ser på ett annat ställe att du gjort ett inlägg att precis så är fallet Länk "Jag kan se att oxygen sensor heater relay har fyra anslutningar (kan inte kolla på min bil då 535i modellen inte har ett separat relä för detta utan denna funktion piggybackar på bränslepumpsreälet"

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer, denna infon kommer från Bentley (och det faktum att jag inte har det reläet).

Men om man vill prova att oxygen sensor heater relay fungerar som det ska, är det inte enklast att bara skruva loss skarvkontakten som sitter under insuget och mäta spänningen på pinnen för föruppvärmningen?
Länk
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Jo precis så säger både haynes och bentley. Jag har delat kontakten och mätt på stiften (tändningen på sista läget innnan start) med min multimeter och hur jag än försöker får jag inget utslag på de vita kablarna som ska vara till uppvärmningen. = 0volt.

Då jag mäter i själva boxen Länk till höger om bränslepumpsrelät under den lilla svarta "pluggen" där de röda kablarn sitter fast på bilden har jag ca 12volt.

Hm jag måste nog pilla bort gummit som skyddar vid kontakten och verkligen kolla färgen på kablarna i säkerhetsskull Länk Mätte en annan pinne och där fanns en svagström mindre än 1volt. Finns dock ingen 12volt på kontakten.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På tändningen på sista läget innan start?

Då går inte bränslepumpen och således ej heller lambdavärmningen (eftersom de delar samma relä på våra bilar).

Prova att mät med motorn på tomgång.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
hehehe det hade vart lite snopet men bra. Kanske haynes och bentley pratar om bilar med separat relä till förvärmning syresensor då de säger testa med tändningen påslagen?

Jag ska absolut testa det, nu känner jag mej klart gladare :-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var i Bentleyn står det att man ska prova med endast tändningen påslagen?

Jag hittar bara på sidan 130-12 längst upp i andra kolumnen där man ska kolla efter spänning mellan terminal 3 och 4 with engine running. If voltage not present, check the oxygen sensor heater relay.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
ser att du har helt rätt om bentley. Tror jag fått allt om bakfoten pga haynes s.124

"15 Also where applicable, inspect the oxygen
sensor heater (models with multi-wire
sensors). With the ignition on, disconnect the
oxygen sensor electrical connector, and
connect a voltmeter across the terminals
designated in the chart (see below). There
should be battery voltage (approximately
12 volts).
"

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.