AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.622

Hur påverkar fördelare och rotor tomgång

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, precis. Gissar på att du har någon typ av t-kors med en mätare på. Så du lossar den högra slangen från rörstumpen och låter den gå till t-korset. Från t-korset drar du sedan en slang till rörstumpen. Och på tredje anslutningen på t-korset sitter sedan mätaren.

Det här kan jag inte låta bli, det här måste jag också göra i helgen! Nyfiken på vad tryck jag egentligen har, och hur länge residualtrycket håller!
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Kollat idag då monterat om mätare. ca 43PSI på tomgång, dvs ca 3bar. Då jag gasar till gör den ett hopp och sen tillbaka på ca 3 bar.

OBS!! Då jag stänger av bilen sjunker tryck direkt till 0 !! Inte bra.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att den sjunker så snabbt är inte bra. Då är det antingen check-valve i bränslepumpen eller BTR'en. Gör om trycktestet (avstängd motor och du kör bränslepumpen manuellt) och precis när du stänger av så klämmer du igen returledningen (den ut från BTR'en). Om trycket ändåså sjunker så är det fel på bränslepumpen.

Var försiktig med att klämma ihop för tidigt, bränslepumpen kan bygga upp ett mycket högre tryck än det vanliga arbetstrycket och saker kan gå sönder (om inte säkerhetsventilen i bränslepumpen finns eller fungerar som den ska), så håll koll på trycket hela tiden.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Jag har lött ihop en kabel nu med en tryckströmbrytare och en säkring för att köra pumpen då bilen avstängd men vilken storlek på säkringen är lagom, 15A OK? (om olyckan är framme vill jag ha en säkring)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det blir alldeles utmärkt. Körde själv med en inline 16A på mitt bygge.

Såhär såg mitt bygge ut, all info nedan kopierad från följande tråd
Länk

Och såhär kör du bränslepumpen manuellt (enkelt sätt att kolla att bränslepumpen iallafall snurrar och med matarslangen bortmonterad kan du även mäta upp att den levererar korrekt mängd bensin)

1. Leta upp bränslepumpsreläet. Original är det orange men är det ersatt någon gång med nytt från BMW så är det ljusgrönt. Så här ser det i min 535i -89 (borde vara snarlikt på din bil)
Länk

2. Ta bort reläet och när du kortsluter terminalerna 30 och 87 i reläsockeln så kör bränslepumpen.

Här ser de terminalerna på reläet
Länk

Här ser du vilka terminaler du ska kortsluta i reläsockeln
Länk

Det finns många sätt att göra kortslutningen på
- Den enklaste är att bara stick ned en kabel (1.5mm2) mellan terminalerna.
- Den näst enklaste är som ovanstående fast med en in-line 16A säkring.
- Den MythBusters-inspirerande (if it's worth doing, it's worth overdoing) lösningen - vilken jag valde - är såklart att bygga in säkring och två brytare (en icke-återfjädrande och en återfjädrande) i en liten låda med två sladdar med ett par kabelskor i bägge ändar och överdraget med krympslang
Länk
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
sådär nu testat köra pumpen och sen tryck ihop returslangen både vid btr och där vid anslutning bredvid där bensinen går in. Resultatet detsamma, sjunker som en sten till 0. Alltså dags åka till biltema och införskaffa en ny pump till bilen, finns till e34an.

Tack så mycket för all hjälp och engagemang, uppskattar det mycket.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Lyckade få läsa i Bentley service manual s171. Det står tvärt om där om jag förstår rätt. D v s att om jag nyper slangen vid reglatorn och trycket inte minskar så är det fel i bränslepumpens(fuel pump check valve). Verkar också kunna vara en läckande spridare också... hmm nu funderar jag om jag vågar sprätta pumpkartongen eller spridare?

Då trycket minskar fastän jag håller för returen borde kanske läckan finnas nånstans på matardelen från bränslepump fram till regulatorn t ex en spridare? eller tänker jag fel här?

från bentley.. Länk

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har jag tänkt fel nu? Kollade inte sånoga i Bentley, utan försökte tänka logisk själv - kanske det var fel approach? :-)

Mitt resonemang var såhär : Du nyper till returen ut från BTR'en. Där kan alltså ingen bensin flöda tillbaka längre. Och anta att trycket ändåså sjunker. Det ENDA ställe bensinen kan då läcka tillbaka är igenom bränslepumpen - alltså är det fel på bränslepumpen.

Men du har rätt, det står faktiskt tvärtom i Bentley. Hmmm, får inte riktigt ihop det. Håller inte riktigt med Bentley där.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
hmm.... jo det enda stället soppan kan åka är ju genom returen då jag nyper ihop slangen. Men jag vet inte exakt hur det funkar där returen går till tanken. Alltså är det där check valve sitter, på returen?

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, nyper du ihop slangen vid BTR'en så har du satt stopp för att det läcker tillbaka genom returen.

Det är BTR'ens uppgift att se till att ingenting läcker tillbaka genom returledningen dvs "inget "under 3 bar" ska läcka tillbaka i returledningen.

Sen ska det finnas en checkvalve i utgången på bensinpumpen, för att förhindra ånglås och att bensin rinner tillbaka längs matarledningen.

Jag tror du tänker baklänges angående BTR'ens placering. Den sitter i slutet av hela fuelrailen och hela bränslesystemet. Det är returledningen som sitter fast vid BTR'en.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hehe jo sant vet inte hur jag fick det så i huvudet :-) Hm måste kanske testa byta pumpen. Bilen har ju gått 34000
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bytte själv pump nyligen men den blev inte mer lättstartad efter det. Tänk på att det finns möjligheten att eftermarknadspumpar kanske inte har denna backventil inuti sig. Som sagt, när jag får tillfälle ska jag prova lite mer kring detta.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hur svårt är det är byta pumpen. Behöver jag köra tanken nära tom för att få upp den ur tanken?
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Haft ur hela pumphistorien men fel pump (tur att jag ej öppnat den) så fick halvsur montera tillbaka alla gamla prylar. Den i tanken var mkt bredare=(20bred och 109hög).

Fick ett infall på hemvägen och besiktade bilen då körförbud 4/10, nu på endast bensin så jag kan få korrekta avgasvärden ej påverkade av e85. Godkänt på spindelled jag bytt men avgasvärden samma fel, eller värre.

Förhöjd tomgång=Alla värden perfekt.
Tomgång=värden först ok men sen för varje sekund sämre och sämre. "Hurrig" tomgång eller vad han sa, går ojämnt men på samma varvtal hela tiden.
CO=1,0 (0,5) HC=271 (100)
CO2500=0,0 (0,3) LAMBDA=1,00 (0,97-1,03)

Väntar spänt på min "kina"-carsoft-kabel. Beställde en som en annan köpt här på autopower, han tipsade om den på en annan tråd. Vill verkligen göra en felsökning och hoppas på resultat.

Enligt BT-mätaren håller bilen bränsletryck både på tomgång och varv, dock droppar den till 0 då jag stänger av.

Bilder bränslepump mm. Länk
Antar att det är check valve som sitter på pumpens matarslang. Här är iallafall bilden.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv köpt en Biltema pump men slutade med att jag köpte en komplett sats från tyska eBay.

Ska kolla storleken på min Biltema-pump och jämför den med originalet som satt i min bil.

Klumpen ovanför banjon är troligtvis pulstryckutjämnare eller dylikt. Som du nog upptäckte så hade inte Biltema-pumpen någon skruvkoppling så på den kan du inte skruva på banjon och klumpen ovanför - utan får sätta dit slangen direkt.

Bilden på din original bensinpump ser precis likadan ut som min gjorde.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, klumpen ovanför banjon heter "absorber" eller då dämpare på svenska
Länk

Så då är det en typ av pulsdämpare. Sitter en liknande konstruktion på min E30 323i också.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
12 är backventil och verkar vara gängad på, då är frågan om biltemapumpen har någon backventil alls... spelar iofs ingen roll då den ändå är för liten.

Pumpen min verkar ju trycka som den ska, vore det katastrof montera en backventil på slangen precis där pumpslangen kommer fram från tankarmaturen eller slutar det i en katastrof? Borde inte backventil funka där också? Det känns som det men tänkt fel förr hehehe

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, jäklar - tur någon kan läsa! Där står det ju, klart och tydligt - backventil. :-)

Ser även en backventil på pumpen jag köpte på eBay
Länk

Jag har ett mycket svagt minne om att jag läst någonstans att BMW, istället för att byta ut hela pumpen, istället monterade en lös backventil på modeller som E28 som hade problem med att de var svårstartade en kort tid efter de varit igång.

Kan ha fel, men vill minnas jag läst det någonstans.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är jag kliar mig i huvudet och undrar varför jag inte bara köpte och bytte check valve för att se om det blev någon skillnad....

Jag har läst tonvis av trådar, och ingen nämner att check valve är en löstagbar del av bränslepumpen. Har originalpumpen kvar, ska ta mig en mycket närmare titt på den lite längre fram....
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Yes hittade en perfekt länk om eftermontering backventil bmw 535i, verkar funka som jag trodde. Länk Nu gäller det bara hitta en backventil som är vettig.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.