|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att dels montera 2,5" avgas efter katt men även ett chip och tänkte höra om det ger någon märkbar skillnad ? Finns det några chip till automat lådan för mer aggressiv växling ? | |
| Chip till sugmotor gör knappt någon skillnad. Tyvärr. | |
|
Förstod nästan det.. tanken är att ev. montera ett kompressor kit till våren. Var sitter styrenheten till motor och låda någonstans på en 740i -95 ? |
|
|
Chip beställda till både motor och aut låda :) Får se om det blir någon skillnad. Ska ge runt 315hk/480nm vid 3600rpm samt borttagen fartspärr och ökat varvtal till 7000rpm. Har även plockat bort bakre ljuddämparna, senare ska mellandämparna bort också för ännu friare flöde, dock behåller jag standard dim på rören. |
|
| 30 hk effektökning med ett chip! Skulle de stämma så skulle nog dem flesta chippa sina sugisar! Hade gärna haft 260hk i min 330 e46 istället för 231hk! Så du får nog ta dom siffrorna med en rejält stor nypa salt tyvärr! | |
|
Självklart får man ta det med en nypa salt.. Men tittar man på trimfirmorna som finns så speccar de omkring 300hk på sina chip :p Blir nog bänkning efter chipning för att se hur mycket pulver man får med chippen. |
|
|
Roligt att du vågar satsa! Att du skulle få 30 verkliga hästkrafter är dock inte realistiskt. Alls. Det är alltid kul att se resultat, se dock till att få ett bänkresultat från någon oberoende ;) |
|
|
Exakt :) Förhoppningen är ett jämnare och lite starkare register och många upplever att det lilla gas hänget som brukar ske vid höga varv och låga växlar försvinner så det är ju positivt :) Låter nog Autotech köra 2st bromsningar så får vi lite svenska siffror på effekt ökningen :) |
|
|
Och skulle man mot förmodan få alla dessa 30 hk och därmed öka effekten från 230 till 260 så måste man ställa sig frågan vid vilka varvtal hästarna finns och vid vilka varvtal man mest kör på. Dessutom kan det vara bra att fundera på vad som händer med vrid och hästar vid de varvtal man mest kör på. Då är det stor risk att man kommer fram till följande: - de extra 30 hk har man troligen runt 5-7000 rpm dvs vid varvtal man sällan ligger och kör på till vardags. Dvs man har sällan nytta av de extra hästarna man fått - 30 extra hästar ovanpå 230 märks inte mycket. På min E34 M5 fick jag 30 extra hästar ovanpå original 340 hk (mättes med rullande landsväg) och dom märktes i princip inte alls. Bara när jag plockade fram min accelerometer kunde jag se skillnaden. - ser man inte upp så kan 30 extra hästar "på toppen" innebära färre hästar vid de varvtal man mest använder. Och det vill man ju absolut inte att det skall bli. Min M5:a ställdes in så att den blev mycket trevligare att köra runt de 2-3000 rpm som jag oftast låg och harvade i. Det var den stora fördelen med det chip (UNICHIP) som jag installerade. Men då sade jag också till i förväg att körbarheten i mellanregistret var det viktigaste inte toppeffekten Per L |
|
|
Just på E38 740i 4.0 V8 så ska effekten öka vid 3600rpm och uppåt.. Dvs. en ganska jämn ökning över ett brett register. Men även topp effekten ska ökas markant då effektkurvan följer med upp till 7000rpm istället för org. toppvarv. Hur det blir i praktiken återstår att se :p |
|
|
Hej vill bara flika in att jag haft en e34 530iat med superchip och en 740ia. Båda bilarna köpta med chippet monterat. Kan därför ej ge några vettiga före efter funderingar. Har dock kört många med m60 motor och det kändes som att de möjligtvis var lite piggare rappare, kan lika gärna berott på bra stift, olja frisk LMM och lambda. 740 Hade K&N insatsfilter och sport kattar/metall kärna mot slutet. Tycker att det kändes som att bilen ville driva mer när den hade mindre mottryck när man stod och bromsade upp den vid tex ett rödljus. Väldigt irriterande. Kanske värt att fundera över om du planerar att ta bort dämpare mm. |
|
|
En bekant till mig hade en chippad B8 (M60/2), det gav 1hk.. Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
Ny här.... Har under en längre tid följt/läst inlägg gällande chiptrimmning mestadels sugmotorer och vad jag kan utröna av de flesta svaren så verkar det totalt meningslöst att lägga pengar på det!? Att det inte blir några jätteökningar av kraften i en "vanlig" sugmotor förstår nog de flesta, men oftast tycks det mej efterfrågas en något rappare motor med lite bättre bränsleförbrukning som i förlängningen blir en mer kul bil att köra med och just precis den frågeställningen intresserar även mej... Men vad jag kan se/läsa av svaren på detta forum, så är det i närmaste meningslöst eftersom en del hävdar bestämt att chiptrimmning inget ger.. Man skulle faktiskt kunna påstå att de företag som utför dessa s.k chiptrimmningar specifikt gällande sugmotorer för sig med vilseledande och icke sann reklam när de hävdar att vridmomentet ökar hyffsat mycket, hästkraftantalet ökar med ca 10-15 kh samt att bränsleförbrukningen minskar 5-10 %...nån form av bondfångeri Stämmer mitt resonemang eller kan man påstå att dessa s.k chiptrimmningsfirmor ändock har rätt? |
|
|
Du har mycket rätt i vad du säger! Målet med min chippning är att få en ändrat motorkaraktär och inte 30hk till. Org. ligger kurvan ganska jämn men med chippet får man mer aggressivitet vid lägre varv vilket jag eftersträvar! Just därför jag väljer att byta chipp till aut lådan också! Har läst en del om folk som bytt programvaran hos bmw och de upplever en bättre karaktär på motorn/lådan. Märkbar skillnad då! Men som sagt, återstår att se vad chippen har för positiv/negativ inverkan på just min bil! |
|
|
Ska bli spännande och läsa vad du kommer fram till,,,,, Jag själv överväger att kontakta dessa Länk på grund av de finns i min närhet....bor i södra sverige |
|
|
Aa, chippen bör dyka upp under nästa vecka förhoppningsvis :) Ska klocka lite 0-100km/h tider och se både innan och efter chippning. Vid tillfälle ska jag även försöka bänka bilen org. och med chip. Chiptuning hade även dem en ganska stor effektökning med deras chip på V8:an.. Länk Dock betalade jag 1000:- för mina 2 chip från Dinan som fått gott rykte. |
|
| mmm....1000 kr var ett bra pris!! | |
| Aa.. man gråter ju inte blod om de inte ger något precis ;) | |
| Hur går det? | |
| Väntar fortfarande på chippen.. posten har slarvat bort brevet på nå knasigt vis. Fick hem avi men fanns inget att hämta ut :s | |
| Det var tråkigt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.