AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.710

Deisel eller bensin?

Sida 6 av 7
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sugmotorerna är knappast ifrånvuxna om vi pratar livscykelperspektiv för miljö och ägarkostnad. Nu är det ju inte det som är intressant idag utan suboptimering med ägande på några års sikt och en falsk "trygghet" att det är en miljöbil enl. en tveksam provmetod.

Aldrig förr har skillnaden mellan deklarerad och verklig förbrukning varit större (läs t.ex.) Vibilägares jämförelse över 2000-2010). Likaledes gäller såklart utsläppen. Det är en riktig cirkus med miljöbilshysteri där man fortfarande använder den gamla körcykeln på nya bilar som är strikt optimerade för just det, körcykeln med låg last. Nån som kommer ihåg Volvo 850 GLT? En av de första i MK1 som visade sig vara en riktig smutsgris när man belastade hårdare än vad som görs i körcykeln. Synd (hehe) att konsumenterna inte får se biltillverkarnas egna utvecklingsprover där det visar sig att avgasreningen är betydligt mer av "deltidskaraktär" när man kör bilen i verklig trafik... Den största "utvecklingen" har skett på papperet.

Hur länge kommer dagens bilar egentligen att köras innan de skrotas pga att det krävs dyr reparation av t.ex. avgasresning, bränslesystem, högtryckspump, turbo etc? Paketeringen gör att arbetskostnaden också har stuckit iväg rejält.

Bilarna har sämre driftsäkerhet än på länge, med dyra komponenter vilket försäkringsbolagens maskinskadestatistik vittnar om. Lär ju inte bli bättre när bilarna blir gamla... Och eftersom bilprovningen inte mäter avgaser längre kommer vissa förstås att programmera bort kontrollen för avgasreningen så att man kan t.ex. kan plocka bort filtret och NOX-katalysatorn istället för att köpa ett nytt t.ex, särskilt när bilarna är äldre. Detta är förstås ägarens ansvar och inte tillverkarens men miljöeffekten är lika för alla.

Var det bättre förr?
En Volkswagen Passat diesel från 1999 eller motsvarande BMW är ju lika snål som en från 2012 (undantaget krypkörning) och väldigt driftsäker. När något pajar är det enkelt att byta och kostar inte 10 papp. Men den är förstås en smutsgris av rang!

BMW M54 uppfyllde miljöklass 2005 (EU4) när den kom 2000 och fanns som M56 för delar av USA där den uppfyllde SULEV. I USA mäter dom inte bara HC och CO heller. Ur avgasröret kommer koldioxid och vatten över hela arbetsområdet, förutom vid kallstart.
M54 fick dock aldrig ta del av en modern automatlåda och övriga optimeringar utanför motorn för att sänka förbrukningen. Det är ju inte förbränningsprocessen i sig som utvecklats "våldsamt" och minskat förbrukningen på egen hand, det är naturligtvis att man sänkt effektbehovet för kringsystem (generator, vattenpump, oljepump, servostyrning, AC, kupefläkt osv) och ökat verkningsgraden på automatlådor, tillsammans med intelligentare reglering som också bidragit mycket.

Tillsvidare är N52 det bästa som byggts anser jag. Driftsäker, ren och snål. Synd att den inte går att få idag med den åttastegade automaten. Att politikerna i Europa satt utsläppskrav och skatten som de gjort är jag inte så säker på är det bästa för miljön på lång sikt tyvärr.
Biltillverkarna gör givetvis inte ett skit utöver vad som krävs, en eloge därför till Kalifornien som ställer krav och konstigt nog (eller hur!) lyckas biltillverkarna ändå ta fram bilar som går att sälja där också...
Håller nog med jhellström, litar mer på spritmonitor och det vore intressant om ni med nyare sexor kunde logga era bilar på Spritmonitor och så det gick att följa förbrukningen. Det tror jag hade gjort diskussionen lite mer saklig och en lite tydligare bild av diskussionen. Har själv gjort det sedan maj och det är rätt kul, jag försöker se skillnad mellan att tanka i Sverige vs DK där det serveras EU diesel.

Är besparingen värt det? Själv tycker jag det eftersom jag tycker det är trist att tanka och att den sämre gångkulturen inte märks på landsvägen där jag mest kör. Men sen är det kul att se andra som Arese som resonerar tvärtom :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har inga problem alls att lämna sugmotorerna men jag vill inte åka fyrcylindrigt bara för det. Min 325är ett riktigt sömnpiller men inte heller behöver jag nödvändigtvis över 300hk i en 335. Vad ska jag åka då?

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Karl-Hilding, det kan kanske förklaras av felvisning på mätaren eller annan utväxling än standard i differentialen. Eller att du hade en automat och jag en manuell.

Det är hyfsat enkelt att räkna ut hur mycket den varvar på 1000rpm.

Man tar hjulets omkrets och multiplicerar med varvtalet på motorn, delar det med 60 för att få det i sekunder och sen dividerar man med differentialens utväxling. Slutligen räknar man om m/s till km/h genom att multiplicera med 3,6.

1,9321 [m] x (1000/60) / 2,93 x 3,6 = 39,56 km/h per 1000 rpm.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Andreas. 330i? Synd bara att det blev hyfsat ovanliga sen 335i kom.

Tor
M5 Touring -2008

Precis som Lövet så är inte jag heller främmande för överladdning, tvärt om jag välkomnar överladdning.
Eftersom jag mest åker runt i 2-tons sedaner anser jag att man behöver runt 300 hk för en rimlig prestanda, då passar det ju utmärkt med en 300+ hästars turbosexa istället för en V8a eller V12a som bara resulterar i stora pumpförluster på låg och dellast.

Och pratar man småbilar kan man minimera slagvolymen och därmed rörliga massan och få en rätt vibrationsfri 3-4 cylindrig motor med låg förbrukning.

ma
7.450
marin849
Varför denna övertro på spritmonitor?
Det är fortfarande folk som skriver in siffrorna och allt utom ren landsväg är lika ojämförbart.
Kör en ägare av 335i likadant som ägaren av en 520d t.ex.?
Självklart är underlaget större och det är ju en fördel.
Kör tyskarna samma körcykler som vi? Nä.
Karl-Hilding
Grelle:

Tvivlar inte på att du räknat rätt. Alla bilarna var manuella 5 vx.
Min 530 visar exakt 150 km vid 3000 men om man skall mäta omkrets, felvisningar osv så kanske det i realiteten är 48 km/1000 rpm.
Och att det kan ju skilja rejält med slitna el nya däck.
Plus att 2 olika märken på 16" gav exakt 10 mm med diam.

Men för att kunna jämföra för personen som kör utan att behöva kunna slutväxel, diam på drivhjulen, felvisning hastighetsmätare, felvisning varvräknare osv så äre det relativt rättvist mellan olika bilar att kolla varvet vid en viss hastighet.
Vissa biltester anger idag hastighet vid 1000 rpm på slutväxel.
Tror nog att de kollar på varvet vid en viss hastighet.
Mao så blir jämförelserna rättvisa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spritmonitor är bra eftersom samplet är enormt på de flesta modeller samt att förbrukningen inte är tänkt att användas som argument i en diskussion där och därmed är mer trovärdig.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Lånade en A6 2.0 tdi -12 under 2 dagar. Min körcykel gav 5,7 l/100km
Är grymt imponerad av nya A6an. Upplevdes piggare än min 525dT.
Kommer vi bara överens om mellanpriset, blir det affär.
ma
7.450
marin849
E34 525i 192hk 8.63 10.25 14.26 42st
E39 528i 192hk 8.52 9.91 12.69 42st
E39 523i 170hk 7.82 9.98 13.47 71st
E392 525i 192hk 8.37 9.92 10.97 29st
E392 530i 231hk 7.79 10.33 13.41 41st
E60 530i 258hk N52 8.51 9.58 9.88 6st
E602 530i 272hk N53 9.68 9.94 10.13 2st
F10 528i 258hk 0st
F10 530i 272hk 0st

E34 525tds 143hk 5.58 8.00 11.83 50st
E39 525tds 143hk 6.27 7.96 10.72 24st

E392 520d 136hk 5.66 6.78 8.06 22st
E60 520d 163hk 2006-2007 5.22 6.88 8.38 41st
E602 520d 177hk 2008-2010 5.26 6.31 8.62 45st
F10 520d 184hk 5.25 6.32 8.75 16 st

E392 530d 193hk 6.08 7.35 9.26 46st
E60 530d 2003-2005 218hk 6.29 7.78 9.21 25st
F10 530d 0st

Förbrukningssänkningarna lyser med sin frånvaro (samt att man skulle bli skjuten av SCB för att använda detta underlag att jämföra med)!
Obs! Alla är manuella. Gör gärna om det med automat någon!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Varför skulle tiden ha vuxit från sugmotorerna? Till en viss del håller jag med eftersom teoretisk förbrukning och att tillfredställa EU/dagens miljökrav blivit en press på biltillverkarna.

Men om BMW tillverkar en modern turbofyra för att ersätta den klassiska sexan, och resultatet blir trist ljud, sämre gångkultur och enligt de test jag läst hittills högre förbrukning i praktiken. Är det verkligen ett framsteg?

Visst BMW har sänkt sin modellfloras genomsnittliga förbrukning (=utsläpp) på pappret, men hur påverkar det oss bilköpare och är det relevant eller en vinst för oss?

Detsamma gäller dieselmotorerna, bortsett från koldioxiden innebär de högre utsläpp som är av mer hälsovådlig karaktär än bensinmotorer. Det innebär också mycket sämre ljud och gångkultur i vad som marknadsförs som en lyxbil.
Vinsten för konsumenten blir något lägre förbrukning som äts upp av dyrare service, mycket dyrare reparationer speciellt när bilen blir äldre och högre skatt. Sedan kan vi gå in på hur bränslet framställs och där är diesel i underläge, man kan utvinna mer bensin än diesel ur råolja kort och gott. Av den anledningen kan diesel stiga i literpris klart kvickare än bensin framöver, den har redan kommit ikapp från att ha varit mycket billigare när efterfrågan på bränslet var låg.

Men detta har vissa köpt med hull och hår, hittills.

Jag sitter inte och skriver att det ena är sämre än det andra utan försöker framhäva fördelarna med den motortypen vissa påstår gått ur tiden trots flera fördelar som härligt ljud, mjuk gångkultur, låga service och reparationskostnader, få/färre delar som kan gå sönder, förbrukning som är "med i matchen" och ett effektregister som bland annat Marin849 visat är bredare än hos motsvarande diesel.

Nackdelar, ja klart dom finns men menar ni att de upphäver fördelarna?

//Bjersér
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gångkultur för mig är att bilen rör på sig när man trycker på gasen och där är F30 328 långt före sugsexorna.

-------
//Lövet
Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Trodde det bara var tjänstebilsförare som valde diesel för att åka så billigt som möjligt på semestern? Tror knappast att privata köpare (om det finns några fortfarande) skulle välja en diesel, dels för att du får mer för pengarna om du väljer bensin och du slipper dyra kostnader som t.e.x. byte av partikelfilter om du har kvar bilen en längre tid. Min 320 låter dessutom som en Volvo FH12 och vibrerar som en slagborrmaskin. Nu har jag bara haft två bmw så jag kan inte uttala mig om några andra modeller och jag antar att sexorna går jämnare.
ma
7.450
marin849
Andreas: Gångkultur? Nej, Det kallas effekt.

Visst är det härligt när det blir utslag på Richterskalan vid kallstart... :)
På jobbet är det många privatpersoner som köper dieslar, som inte är tjänstebilsförare!
Dock inga nya BMW, utan nya Hyundai, Peugeot och liknande.
De brukar också klaga på att bilarna inte drar 0,4l/mil som det står på papperet...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är långt ifrån bara tjänstebilsförare som köper diesel. Nu har jag inte den exakta andelen men det skulle inte förvånga mig om BMW säljer 70% diesel i Sverige för tillfället.

-------
//Lövet
När jag vid rödljuset väntar på grönt ljus ser jag fladdrande avgasrör på bilarna framför och knatter från bilarna brevid. När det väl blir grönt hörs vinande turboaggregat till höger och vänster.
Gångkultur i dagens motorer? Nej, inte på långa vägar med mina ögon/öron mätt.

mvh/ Anders
Som sagt - upp med era bensinsexor på spritmonitor så får vi se vad de drar IRL året runt och inte bara hur snåla de är i nedförsbacke. Visst är det ingen exakt vetenskap men ett betydligt bättre verktyg än enskilda inlägg.

Annars håller jag med om bensinmotorernas fördelar, dock förefaller det som att dessa inte är särskilt starka köpfaktorer med tanke på hur nybilsförsäljningen ser ut idag (även om många är bundna via dieselkrav från sin arbetsgivare).

Sen tror jag det är lite av ett önsketänkande att bensinen kommer bli billigare pga minskad efterfrågan. Visst, kollar vi på Sverige och EU stämmer det men i USA, Kina och Ryssland är det bensin som gäller till största delen och lär troligen förbli ett bra tag till...
go
198
gokar
430dA -16
Har ju provkört nya F30 328i, var grymt imponerad, med sportväxelautomaten med paddlar vid ratten var det riktigt kul!
Den svarar ju bättre än någon annan bensin 6:a jag kört, men motorljudet var väl ingen höjdare, men det kan man ha överseende med...

Nära att det blev en 328i istället för min 520d F10, men jag kunde inte med sportstolarna i F30, F10 har överlägsna stolar helt enkelt och en 528i blev för dyr helt enkelt..

Det är ju förmodligen så att när man kör lite mer aktivt med den nya 2-liters turbon modellen så drar den mer än motsvarande 6:a gjorde förut. Men att den också kanske drar mindre än 6:an om man kör lugnt...så på papperet ser den ju ut att dra mindre än 6:an....
ma
7.450
marin849
Upp med era trak. öh, dieslar på spritmonitor så får vi se vad de drar IRL året runt, särskilt på vintern då tillsatsvärmaren får jobba hårt, inte bara hur snåla de är vid rödljuset med start-stopp aktiv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.