|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag hade tittat på 525i -07 facelift som jag hade tänkt köpa när jag hade sålt min Audi A4 TSQ -07 men det var inte lätt att sälja en bil i dagens läge. Nu är min bil iaf såld och 525an hann bli såld några dagar innan. Så nu har jag börjat kolla på 520d 177hk -08 och nyare. Jag undrar hur den 4 cylindriga diesel är gentemot 525d med 6 cylindrar? Skatten är bra mycket dyrare på 525d. Eller ska man fortsätta leta efter en 525 -07 bensinare? Jag kör mindre än 1500 mil per år. Den bil jag köper MÅSTE ha M-sport paketet. | |
|
Varför skall du ha en diesel om du kör under 1500 mil/år? Satsa på en bensinare, mycket trevligare bilar med en vettig motor under huven. X20d hyllas för sin låga förbrukning och för sin styrka (för storleken) och det håller jag med om till 100%, men det som inte är så smickrande är ju att den har marknadens sämsta gångkultur. Jag som är van med "gamla" V8or och 12or förstår inte hur en modern bil i premiumklassen kan kännas så fruktansvärt hemsk, det vibrerar och låter långt mer än jag kan finna mig i. Känner du att du måsta ha en diesel så köp med 6a. |
|
|
En 525d är en trevligare motor i vardagstrafik än 525i. Jag har precis sålt min 525d och saknar motorn varje gång jag åker en meter med 325an. Bensinmotorn är helt orkeslös i jämförelse under 4000rpm och det är bara jobbigt att behöva åka runt på det sättet. 525d å andra sidan har ett fantastiskt vridmoment tillgängligt exakt vid de varvtal man normalt åker omkring. Skatten på min låg på ungefär 4100kr per år och då var det automat. Manuell ligger runt 3800. Vad har en 520d - 2500kr? Det är värt varenda öre jag lovar dig. Förutom motorljud vid absolut toppvarv ser jag inget som är bättre med bensinmotorn. Tja kanske att den inte behöver något partikelfilterbyte vid höga miltal (20.000mil+) ------- //Lövet |
|
| Bensinaren jag tittade på hade manuell låda och 1480:- i skatt. Tror 520d har runt 2600:- i skatt. | |
|
1500 spänn således för att få en dieselmotor som knackar ungefär hälften så mycket på tomgång, har ett bredare register och trevligt motorljud. Det är ett lätt val. ------- //Lövet |
|
|
Tro mig....2.5 liters bensinmotorn, den kan knacka den också!! Den har ju ett mer eller mindre konstruktionsfel som gör att lyftarna kan hänga sig....min 523:a -06 knackade ju mer än min 520d som jag har idag när den var kall ibland....men när den blir varm så slutade den. Tyvärr vet ju bmw om det här och blundar...vet inte hur många procent av 6:orna som har det här felet men det är ju förmodligen alla. Det gäller bara att körstilen är så att det framkallas, en kort körning på max 6-7km så nästa kallstart kommer det som ett brev på posten.. Min 520d känns rappare än 523:an och härligt fin med automat... |
|
|
"Varför skall du ha en diesel om du kör under 1500 mil/år?" Varför skulle man INTE vilja ha diesel? Mer effekt över bredare register och snålare. Att det "knackar" hörs möjligen på tomgång men så fort bilen rullar så låter det som viljen bil som helst. Det lönar sig rent körmässigt redan runt 500mil, till skatten sett, och vad gäller andrahandsvärdet ska vi inte ens prata om. |
|
| Vem fasen vill ha en bensinare med dieselteknik?????? Direktinsprutade bensinare är djävulens påfund för biltekniken!! akta er för bmw bensinare -07 och framåt!!! | |
|
Alltid trevligt med balanserade och nyanserade kommentarer... Z3Man: Har du hunnit prova båda typerna? I E6x serien märks det betydligt tydligare än ex F1x-serien vilken motor som sitter under huven; vissa förare bekommer det inte att dieselmotorn märks, andra kan inte leva med det. Kör du under 1500 mil per år så kommer det inte finnas direkt ekonomiska skäl att välja diesel framför bensin, utan det kommer mer handla om vilken motorkaraktär du vill ha. Vissa gillar bottendraget från dieseln, andra gillar den mera livliga bensinaren. Båda har sina för- och nackdelar. Vilket som väger tyngst i vågskålen avgör du själv! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag undrar vart den här magiska tröskeln "1500 mil" kommer ifrån? |
|
|
Gammal tumregel. Men sällan föremål för någon detaljerad uträkning. Ur rent ekonomisk synvinkel skulle jag tro att dieseln inte ligger särskilt bra till längre. Dyrare drivmedel och framförallt höga driftskostnader vid höga miltal såsom partikelfilter. Men karaktären på dieslarna är numera så trevlig (framförallt sexorna) så jag ser inte det självklara att man måste välja dem av ekonomiska skäl? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Såg någon tidigare idag som skrev här på forumet att 535d kändes sjukt mycket starkare till vardags jämfört med hans gamla e39 540i. Samma effekt på papperet men olika karaktär. |
|
525i är ju smidig men helt tom på effekt och vrid. Varför tror dunsamtliga motorer nu har Turbo? Kör på 525D om du har råd. |
|
|
hej var jag som skrev att 535 d är starkare och framförallt snålare än 540 in jag kommer nog inte skaffa en bensinare igen mycket trevligare med diesel mvh Mikael |
|
| Jag får leta lite i Tyskland efter en 525d. Dom verkar var billigare där. | |
|
Länk Diesel orsakar cancer -- allvarligt talat: visste ni inte det, eller struntar ni i det? WHO har försökt bevisa sedan 1986 att även bensin orsakar cancer, men har inte lyckats. En bensinare med modern kat släpper nästan enbart ut vatten och koldioxid - dieseln släpper ut 20 gånger mer, även med senaste partikelfilter, Case closed. |
|
|
Lasse: Inte så högt, låt dieselfolket hållas! big-block bensinarna blir bara billigare för oss att handla ju längre dieseldrevet går. För det verkar som att ingen kan räkna ut att en gamal V12a går på halva milkostnaden mot en modern dieselfyra när man tar värdeminskningen med i kalkylen. |
|
|
Det kan ju inte vara sotpartiklar i så fall som orsakar cancer? För har aldrig sett ett renare avgasrör, det är ju plåtrent...min gamla bensinare sotade ju mycket mera... |
|
|
Min fru kör Volvo s60d- 2012 med 2600 mil på mätaren, så fort vi ska åka tillsammans vill hon ( och givetvis jag) åka 525da. Även min svägerska som har egen taxi (passat just nu,volvo innan) lånar gärna vår 525da för just motorgångens skull. Har ibland svårigheter vilken jag ska välja: 635 eller 525..... |
|
|
Man får vara väldigt ointresserad av motorljud för att hävda att en modern diesel inte hörs mer än eventuellt vid tomgång? Det har hörts tydligt att det är en diesel under huven vid start och i lägre farter i alla bilar jag kört i alla fall, väldigt trist ljudkuliss att lyssna på. Måste påstå att det värsta med BMW diesel är just att man inte kan lämna dörren öppen, starta motorn och njuta längre. Det är vardagslyx att lyssna på bensinsexan, även moderna varianter trots att vissa kan knattra trist på tomgång. Men visst dieseln är väldigt trevlig, har dock aldrig saknat något bottendrag i någon bensinsexa utan tvärt om alltid tyckt de är elastiska och drar helt ok på hög växel från låg fart. På diesel är automatlåda ett krav, även dieselsexan är så fruktansvärt kärv och tvär i dragläget att det blir jobbigt i längden. Och med automat försvinner fördelarna, en härlig sak med diesel är att utnyttja det fina vridet vid t.ex omkörning. Inte samma sak med automatlåda som helst växlar ner. Jag röstar för en 525i, roligare maskin som bör ge lägst driftkostnad! //Bjersér |
|
|
qsacage & Verdi: "1500 mil" kom från trådskaparen... Ang canser - det är de mikroskopiska Nox-patiklarna som är problemen; de är så små att cellerna inte har ett bra försvar mot dem. Bensin är nog heller inte ett hälsobringande medel, så valet mellan diesel och bensin bör ändå bli vilken motorkaraktär man föredrar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.