AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.697

Deisel eller bensin?

Sida 4 av 7
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andreas: Jo visst, men om man kör säg blandad körning med mest långsträckor kommer man kanske 100mil med en diesel E61 och 90mil med en bensindriven motsvarande modell. Ingenting att tänka på i mina ögon...

Större skillnad upplever jag inte att det är, utan det verkar tvärt om skilja ännu lite mindre mellan de större diesel och bensinmotorerna. Jag kan inte påstå att jag är besviken på BMW´s dieselsexa, den har imponerat mer och på fler områden än jag trodde var möjligt förr, men jag trodde absolut att de skulle kräva mindre bränsle än de faktiskt gör.

Lägg till dyrare service, fler punkter som kan haverera och punktera plånboken, dyrare skatt och ett filterbyte för upp emot 20.000:- så ser jag ingen anledning att helgonförklara dieselmotorn för att du kommer upp emot 10mil längre per tank när bensinmotorn har så stor räckvidd som cirka 90mil.

Men visst det är väldigt trevliga motorer, både diesel och bensin.

//Bjersér
Verdi
Kollade på spritmonitor.de. E6X LCI (2007-2010) Automat

530i:
Antal bilar: 14
Min: 8,28
Medel: 10,32
Max: 12,64

530d:
Antal bilar: 102
Min: 6,21
Medel: 8,24
Max: 10,42

Dieseln verkar dra ungefär 2 dl mindre per mil genomgående. Både bland de som kör snålt och de som kör hårt. Borde skilja runt 15 mil per tank...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är det för bensinare som går 90 mil på en tank (~55L)?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Rymmer tanken bara 55l??
Med 65 lit och med en förbrukning på 0.75 blir det ca 86 mil. Fullt möjligt med en bensinsexa.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
63L inkl reserven. Hur stor tank har den bensinaren som går 90 mil? Ca 100L?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är det för bil som har 65L tank exkl reserven (som jag antar att vi inte räknar in)?
ma
7.450
marin849
Reserv.. Det är ju bara en lampa som tänds när det är massor av soppa kvar. :)
Har som längst kör 84 mil på en tank med E39an, då gick det i 67 liter. Färddatorn började visa lite väl kort räckvidd då... I normalfallet kommer jag inte 84 mil. Brukar ligga runt 70.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bjerser: "Jo visst, men om man kör säg blandad körning med mest långsträckor kommer man kanske 100mil med en diesel E61 och 90mil med en bensindriven motsvarande modell."

Eh, vilka modeller jämför du nu? BMW 318 mot BMW 550d? Finns inte en chans att vid motsvarande körning att skillnaden är så liten (till bensinarens fördel). Jag kom ungefär 95-100 mil med min 525d och med 325an är jag glad om jag kommer upp till 70. EXAKT samma körning.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Men då är det bra att vi pratar om samma sak killar. :)

För det första måste jag ge dig en eloge, Marin849, som kör din E39T M54B25 på 0.79 en _hel_ tank. Jag hade själv en E46 325iM, -04 och den drog inte 0.79 hur snällt man än körde. Vid konstantfart i 90 km/h drog den 0.69. 1 omkörning senare 0.78. Normalt blandat snarare 0.85 (snällt) till 0.91 (BMW-kul, men inte aggresivt). Så antingen har du kört på tomgång en hel tank, eller är du oooootroligt bra på eco-körning och har endast kört på landsväg, bak en lastbil, utan en enda omkörning och med solen i ryggen. Med en tyngre E39 touring dessutom. Jag tror nog endå att de flesta människor skulle köra din bil på runt ~0.9 blandat. Samma körning kostar ~0.55 med en 320d. Dvs ~40% billigare.

För det andra, om man ska hårddra det som ni gör så kan man köra en 320d på 0.45 om marin849 får köra den, vilket isf skulle ge (på 63L) hela 1400 km. Det är väl isf denna siffra som ska jämnföras med bensinarens "90 mil". Dvs 55% upp.

För det tredje så kör (iaf inte jag) länge på reserven. Så när man pratar om hur långt man kommer på "en tank" så menar jag exkl. reserven. Dvs mellan tankningarna. Annars får man lägga på 10% på räckvidden.

Om vi nu ska vara lite sakliga alltså... :)
Min tank rymmer 61 liter enligt instruktionsboken.

Jag har en snittförbrukning på 0,79 lit per mil, mätt på dom senaste 592 milen.
Bjerser: Jag tror det har framgått ganska tydligt vid det här laget att du inte är någon större fan av diesel, ffa inte 20d motorn :-) Jag jämför visserligen med "äldre" bilar som 320 E46 och V70 T5 som typiskt låg mellan 0,9-1,0/mil men hade faktiskt en 325iM -10 under ca 2v där jag kom ungefär lika långt som "lövet" på varje tank. Imponerande för en bensinsexa men som bruksfordon känns det svårmotiverat tycker jag.
Dock är jag sugen på att komplettera Chelsea-traktorn med något lite skojigare, får se vad det blir men det blir absolut något bensindrivet :-)
ma
7.450
marin849
Hm, det var tur o retur Vimmerby-Göteborg och Vby-Linköping, i skyltad hastighet +5 inkl korrigering för mätarens felvisning. Brukar göra de flesta omkörningar på trean o fullt spett, det påverkar ju inte förbrukningen nåt särskilt (bara man inte bromsar efteråt), men gör underverk för BMW-själen. Det var med 98 oktan, samt i övrigt inga onödiga inbromsningar, dvs i princip inga alls, däremot ordentligt gasande vid acc (man sparar inget på att snåla med acc, dessutom blir man deprimerad). I några nedförsbackar kopplade jag faktiskt ur. Det går att rulla riktigt länge och momentanförbr visar typ 0 istället för 0,3.
Det var alltså bara landsväg dessa mil. Det är lägsta "hela tank-förbrukningen" jag noterat.

Snittet ligger på 0,95 sedan inköp av bilen! Inte 0,79!

Vid ren körning inom Linköping aldrig över 70km/h och köer på morgonen brukar det bli ca 1,00-1,05.
Perioden juni-aug 2012 snitt 0,87 på 318 mil. Landsväg, stad, några 200+, lite bus.

De två överjäkliga vintrarna 2009/10 och 2010/11 ingår i 0,95-snittet o de var inte snälla mot förbrukningen när man fick börja varje dag med att ploga sig ut från den oplogade parkeringen. Dessutom gillar jag starkt att sladda på vintern. :)

Så mitt snitt på 0,95 är väl ytterst normal, som vanligt blir förbrukningen vad man gör den till. Det är därför jag tycker att det enbart är intressant vad man kommer ner till på ren landsväg, det är det mest jämförbara då det mest är konstantfart o inte påverkas så mycket av föraren. "stadstrafik" är ju dessutom våldsamt olika.

Har kört jobbets V70 DrivE (blä) på 0,45 men det är otroligt frustrerande, mycket värre psykiskt än att snålköra E39an. Igår+idag blev 70 mil med 0,64 l/mil på V70n. O då är den KLEN och vägrar dra över 1,1l/mil med gasen i botten på femman oavsett varvtal.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
E6x har 70L tank, om det är med eller utan reserv kan jag inte svära på men eftersom jag räknat på samma siffra för både diesel och bensin borde det inte spela någon roll.

Det ger en förbrukning på 0.78L/mil om man tar sig 90mil med en bensindriven bil, som det står klart och tydligt "med inriktning på längre sträckor", och det ser jag inte som ett dugg orealistiskt?

För dieselbilen ger det en förbrukning på 0.7L/mil.

Och tar man Lövets egna siffror ger 100mil med en 525d en förbrukning på just 0.7L/mil, och 70mil med en 325i en förbrukning på 0.85L/mil eftersom E9x har mindre tank.

Det påstods att det skiljer 30mil/tank mellan motorerna, det får jag inte ihop. I mina ögon är det en stor skillnad på att tanka var 60 och 90mil, eller att tanka var 80-90mil och 95-100mil.

//Bjersér
Verdi
Vilken modern diesel drar 0.7 på sån snäll långkörning så att en bensinare klarar sig på 0.78?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi: Jag vänder på frågan lite snabbt och återkommer till dieselmotorer, kan du göra mig tjänsten att så länge bortse helt från dieselmotorer och vad de förbrukar samt svara på följande fråga; Är 0.78L/mil orimligt för en modern bensinmotor, säg en 6cyl. BMW 5-serie som är 3-4år gammal?

Jag upplever att det är en siffra som utan problem går att nå som snitt i praktiken (Och inte endast under en kortare stund i konstant fart) även om man förstås inte kan cirkulera i stan eller busköra för att ligga där nere. :)

//Bjersér
0,78L/mil var inga problem att komma ned till med min gamla 328 E36 eller för den delen min 320i -04. Men då var det nästan uteslutande landsvägkörning enligt skyltarna och inga excesser, dvs utan glädjen av att lyssna på en råmande rak sexa på högvarv.

Men hade jag gjort samma försiktiga körning med dieseln hade den sannolikt landat en bra bit under 0,5.

bl
37
blower66
330d -05
gourmand: jag tror säkert du har hälften i förbrukning men jag gillar o köra aktivt o med en bil med motor i..hur kul e de o åka runt o knappt röra gaspedalen o titta maniskt på förbrukningsnålen?? ville jag åka billigt och det va de enda som räknades hade jag köpt en lite hundai eller liknande... hur kul e det?? då kan man likaa gärna åka buss med SL...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bjerser: Ja 0,78 lit/mil är i min mening orimligt vid blandad körning på en bensinsexa från BMW.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Under förutsättning alltså att du inte bor mitt ute i skogen, bara åker 70 och 90 vägar samt är allergisk mot gaspedalen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.