|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
SAAB-turbo -86, laddade den överhuvudtaget vid 1500rpm? :) Då var ju i varken tekniken eller miljöhetsen så utvecklad så det gjorde inget att turbon snurrade när den inte behövdes = kvickare respons. Det är det jag menar, responstiden är SÄMRE på nya bilar som optimeras för bräbsleekonomi. Dock med variabel turbingeometri, variabla ventiltider osv kan man mer aktivt styra kompromissen förbrukning-responstid under körning baserat på tolkning av vad föraren vill. Kolla nya M5! Med ett tryck på sportknappen kan man tala om för bilen i förväg at tanvända soppa för att hålla varvet på turbinerna uppe för en mer instant respons! |
|
Karl-Hilding |
Mina Saabar var 16V med APC och intercooler. Inte så döda vid lågt varvtal tack vare att turbinen alltid snurrade. Turbona var även vattenkylda från o med -87. Men de fick alltid gå på tomgång minst 45 sek innan man stängde av. Aldrig upplevt turboras. Men bytade olja, filter och tändstift varje 1000 mil plus att motorn alltid hade arbetstemp innan man börja köra "aktivt" Och de började ladda vid 1200 cirka. Och utan att överdriva så kunde man trampa gasen i botten vid 1500-1700 varv och laddtrycksmätaren gick direkt till rött. Men det slet bra i ratten! En gång i södra Spanien så tankade jag 87-92 okt. Fick inte stopp på motorn utan den självtände. Fick bli trean i och foten på bromsen. Pytsade sedan i en flaska oktanhöjare och den gick som den skulle. Skulle vara intressant om det fanns sådant att köpa här. |
|
Coolt. Och bränsleförbrukningen? :) Iofs de hade väl jättehög utväxling på femman. |
|
|
2:a handsvärdet är högre på en diesel, vägskatten är obetydligt högre, motorns hållbarhet är allmänt längre, bränslekostnaderna reduceras med en tredjedel, något högre servicekostnader på högre mil. jag kan lugnt säga att en diesel lönar sig oavsett hur många eller få mil du åker med den per år om man bara tittar ur ett ekonomiskt perspektiv. |
|
|
Det är inte alls säkert att andrahandsvärdet är bättre, även om det är det i kronor så är det vanligtvis lägre procentuellt sett eftersom dieslarna är dyrare som nya. Du måste få tillbaka MER än 100% av skillnaden som ny för att det ska löna sig inklusive kapitalkostnader. Det får du inte utan det följer vanligen värdeminskningskurvan och du får tillbaka nånstans runt hälften av skillnaden. Kolla begagnade 320i mot 320d hur mycket skillnad som finns kvar. Underhållskostnader och hållbarhet med dagens högtrycksinsprutning och partikelfilter är högre än en bensinare. För den vanlige begagnatbilisten som kör cirka 1200 mil per år (siffra från MRF) så skulle jag bli tveksam om det lönar sig överhuvudtaget att köpa en 3 år gammal dieselbil med 10000 mil på mätaren. Kör man mer är det förstås en annan historia. Samma om man är lite händig och kan fixa partikelfilterbyte själv. Efterfrågan på begagnade dieslar när de börjar få lite mil på mätaren är låg. Talar av egen erfarenhet då den 525d jag nyligen blev av med är nog det mest svårsålda jag haft. Då var det ändå en topputrustad 5-serie i riktigt toppskick med komfortstolar, nav osv. Dock hade den gått 16' mil och då var det nej tack från de flesta spekulanter. Över 3 månader innan den blev såld och då var den ändå billigare än snikutrustade 523or LCI. ------- //Lövet |
|
|
Risken för dyrare reparationer när bilen börjar bli äldre måste vara större på en diesel, med många dyra komponenter i bränslesystem, turbo och avgasrening. De direktinsprutade bensinarna (numera även med turbo) verkar dock inte vara något under av driftsäkerhet heller och de har också många dyra komponenter med misstänkt för kort livslängd. Så där är det nog lite struntsamma. M50-M54 och ev N52 känns driftsäkra under lååång tid och om något pajar finns inget som är särskilt dyrt. Valvetronicställmotorn på N52 kostar lite men det verkar inte vara många som klagar på den. |
|
|
Jag vet att det inte finns någon vinnare i sådan här diskussioner ang bästa drivmedlet. Men om man nu skall åka billigt, varför köper man en dyr BMW, finns ju mycket billigare och även driftsäkrare bilar att köpa om man skall tänka kronor och ören. Skulle jag ha behovet av en bil med låga driftskostnader skulle inte ens titta på BMW, skulle kolla på tex en Toyota eller annan Japs, korean, för utan en riktig motor (läs tyst och vibrationsfri) faller hela poängen med en premium bil. Skulle mest troligt också satsa på en down-size turbo bensinare istället för en oljebrännare, dieslar har alltid haft och kommer alltid att ha en råare gångkultur. Prestandan är inte speciellt högt prioriterad för mig i detta fall, gångkulturen är långt viktigare. |
|
J.Lindström |
qsacage: Ja, det är hk som accelerar bilen MEN man får ju hk från vridmoment och rpm...högt vridmoment på låga rpm ger ju mer effekt på låga rpm också, därav är dieslar mer "användbara" (dragbil t.ex) på låga varv än bensinare. Annnars, varför inte en diesel??? Moderna dieslar t.ex en 520d har dessutom låg skatt p.g.a låga utsläpp så det är snart inte befogat med en bensinare, rent ekonomiskt. |
|
För att krångla till det ytterligare så får man vridmoment och varvtal från effekten, inte tvärtom. Explosionen som sker i cylindern har en effekt, som när den trycker ner kolven, ger ett vridmoment på vevaxeln. __________ Mvh Grelle |
|
| Skatten verkar ju vara ungefär lika mycket på 525d,530d,535d drygt 4000:- | |
|
535 brukar ligga lite högre. Manuella 525or ligger runt 3800:- ------- //Lövet |
|
J.Lindström |
Grelle: Som blir effekten ut på drivaxeln ;) |
|
Det handlar inte så mycket som att spara pengar när man väljer diesel. Mm väljer det för att man gillar det. Glider man mest runt i 130km/h på motorvägar eller landsvägar finns det ingen anledning att köra bensin och behöva tanka stup i kvarten. Det är tråkigt att behöva stanna och tanka när man istället kan njuta av bilen. Och ja, jag har långpendlat med BMWs raka sexor och Volvos mysiga femma med turbo så jag vet vad jag "missar" med att köra 20d. Är det däremot frågan om ett entusiastfordon är det en annan femma, kör man kortare cykler tycker jag man absolut kan fundera på bensin tycker jag. |
|
|
Nybliven diesel förare, har en 520dA F10, precis som "bmwkungen" reagerar jag ibland på att det inte händer ett piss när man gasar och någon sekund senare kommer "allt".....har inte prövat klicka på "sport" läget och se om det blir mindre. Annars är jag rätt nöjd med diesel och kombinationen med automat, trevligt att kunna köra över 100 mil på tanken utan att tänka på snålkörning....att det knackar på tomgång stör mig inte så mycket, men hade hellre haft en 525d eller 530d med dieselsexa, den har rätt trevligt ljud när man varvar... :-) |
|
|
Testa sportläget på automaten. Har märkt att bilen blir betydligt kvickare då och gummisnoddseffekten försvinner. Jag körde under en period i våras en 520dA med adaptive drive och då blev det ganska stor skillnad mellan comfort och sportläget. |
|
|
Behöva tanka stup i kvarten, jämför ni M5 E60 med 520d då? //Bjersér |
|
| bmw 535d e varken slö eller tråkig... likaväl som bmw m5 också e kul...känns som om ni jämför äpplen o päron här... bilar med små motorer är trötta o tråkiga oavsett de e diesel el bensin... har haft bmw av de flesta modelller och den enda jag kan tänka mig av bensinbilar e antingen 540 eller m5 o vad gäller diesel så e de ju 530 eller 535 alla andra med små motorer e ju skittråkiga o då kan man lika gärna åka kommunalt...=) | |
|
Det är skillnad att behöva tanka var 60e mil och var 90e mil. ------- //Lövet |
|
| Lövet: ja kanske men tanka var 60e mil verkar jag få göra oavsett bilmodell el drivmedel... allt man åker i drar ju minst 1l/mil.... | |
| "...allt man åker i drar ju minst 1l/mil..." . Nej, det är just det som inte är fallet. Jag har ungefär halva förbrukningen jämfört med det vad gäller båda mina bruksbilar. Volvo V50 D2 och BMW 318D (2010). Högre förbrukning än så är för mig oacceptabelt på en bruksbil/standardbil under förutsättning att man inte har behov en en större bil, t.ex E61 eller dylikt. Vare sig 520D eller 525 D drar några 1 l/mil vid normal körning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.