|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| När 80% av transporterna sker med diesel, kommuner värmer byggnader med diesel, samtliga fartyg drivs med diesel etc etc lär det inte göra någon skillnad vad du väljer. | |
| Är det samma sjukdomar på 530 bensin som det är på 525i? | |
|
Varifrån får ni att dieslarna har ett bredare register? Det är ju otroligt tunnt. Ca 1700-3000 rpm. Inget som helst bottendrag över huvudtaget. Däremot ett riktigt starkt, men smalt, mellanregister. Därav krav på automat, särskilt på de fyrcylindriga. Bensinsexorna drar fint mellan 1000-6000 rpm, redan M52tu/M54 har ju 90% av momentet tillgängligt mellan 1400-6000 rpm (med fungerande vanos...) så den som påstår att dessa motorer har smalt register eller dåligt bottendrag är ute och cyklar! Det är i så fall motorn som är för liten för dessa personers smak, eller så vägrar kategoriskt de varva mer än 2500 rpm vid omkörning t.ex. Kom ihåg att alltid räkna om dieselmotors moment med ca 0,7 eller varvtalet med 1,43 beroende på vilket "håll" ni jämför, innan några moment jämförs, det är ungefär så mycket det skiljer i utväxling. |
|
|
Bensinsexorna drar verkligen inte fint från 1000 rpm. Att de gör det tyst och utan protest är en sak men 525 (och min 325 inte minst) är ju nästan svimfärdiga av trötthet under 4000rpm i jämförelse. Det händer absolut ingenting. Dessutom har de nya direktinsprutade bensinsexorna ett gräsligt motorljud under 3000rpm, ett metalliskt surrande som först blir njutbart långt senare. Nej jag saknar min diesel nåt oerhört eftersom den hade ett grymt vridmoment precis vid de varvtal man kör i normal trafik. x25i motorn är lämplig för nåt helt annat som man sällan har tillfälle att utnyttja i Sverige. ------- //Lövet |
|
|
Bredare register på diesel är kanske klumpigt uttryckt. Vad man borde säga är att effekten kommer från låga varv i dieselspisarna men som på bensinarna kommer efter 4000rpm. Om jag jämför min 184hk/380Nm 320d mot min tidigare 192hk/250Nm 325iM M54 så känns 20d som att starta på bensinarens 4000 rpm när det står 1000rpm på 20d-varvräknaren. Dvs, som Lövet säger, kraften finns direkt och du slipper transportsträckan upp till 4000 rpm. För körning i trafik lämpar detta sig ypperligt. Som rolig kurvsmiskare lämpar sig 20d mindre (eller den är mindre rolig iaf). Där är 325i överlägen och mycket roligare. OffTopic: Sen vet vi väl alla, inklusive Lövet, att det är effekten som accelererar bilen, inte vridmomentet? :) Otroligt att folk fortsätter prata om vridmomentet fortfarande, idag 2012. T.o.m. Jeremy Clarkson snackar om det "maffiga vridmomentet" när han egentligen menar den maffiga effekten på låg- och mellanvarv. :) Om vridmomentet utgjorde en faktor för acceleration borde lastbilar vara herrejössessnabba och lämpa sig för F1-bruk. |
|
| Det värsta med framförallt 20d motorn är att det händer ingenting när du trampar på gasen, det tar liksom någon sekund innan den svarar, denna gummibandseffekt är för mig väldigt störande, bilen svarar inte på gasen. sedan får du all effekt på en gång, en väldigt smalt register har dieseln. | |
|
Bilentusiast? => Bensin Pragmatiker? => Diesel |
|
| jag har en 520 d - 08 . skatt 1980 kr. man åker långt med den , visst den knackar lite på tom gång men sen hör man ingeting! | |
|
qsacage: Ja det är effekt som accelerar bilen. Men vad är effekt då? Jo, effekt x varvtal. Att säga hög effekt vid låga varv ligger bara så dåligt i munnen jämfört med att uttrycka det som högt vridmoment vid låga varv. ------- //Lövet |
|
|
Du menar att effekt = rpm x moment. Strunt samma, det är off topic. Fortsätt. |
|
Karl-Hilding |
Man får väl en fin mix av bådas fördelar med BMW.s raka 3.0 sexa med turbo. Hörsägen jag hörde år -08 om BMW.s nya motorer 2011-12 var att det skulle komma ett par mindre överladdade bensinfyror där den minsta skulle vara på 1.4 lit. Nu har visserligen det bara kommit en 2.0 lit bensinturbo med 245 hk men jag sätter både hatten o kepsen (får väl köpa in dessa) på att det inte dröjer länge förrän BMW presenterar nåt dylikt. Surret har även funnits om 2.0-2.2 lit sexa med bensinturbo. Var hör jag detta frågar väl någon. Tja bor man på WestCusten så.... Men det säger sig nästan själv att de måste ha en bensinsnål liten turbofyra i sin 114i som nu skall dyka upp. |
| Ja, det ryktas att de kommer med en 3-cylindrig bensinturbo-historia "snart". Vi får väl se. | |
Verdi |
Karl-Hilding är inne på nåt. En bra kompromiss är en överladdad bensinmotor. Den har en karaktär som ligger nånstans mitt emellan sugbensin och turbodiesel. Dessutom trimvänlig. |
|
Det är i slutändan momentet på drivhjulen som bestämmer accelerationen, eftersom det är det som skapar kraften som puttar på bilen och accelerationen är i direkt proportion till denna kraft F=ma. Eftersom man har flera växlar att välja på maximerar man drivhjulsmomentet genom att maximera motoreffekten. Det är väl det Clarksson inte fattar, motorns moment är bara intressant om man bara har en växel. Ang orkeslöshet på lågt varv: Min bil accelererar ju lika mycket/litet (m/s2, inom 10%) vid 2000 rpm på trean som vid 6000rpm på trean (annars är det nåt fel)!! Därför menar jag att registret är brett, sugsexorna ideala mm. Konstant acceleration över ett stort varvtalsområde! Men detta innebär ju också att effekten är direkt proportionerlig mot varvtalet och att man för max acceleration alltså måste växla ner och varva upp ordentligt. Med många dieslar är det numera samma acceleration på femman i 90km/h som på trean (!!!) för att momentet sjunker så mycket att effekten inte längre ökar trots ökande varv. Och det är väl detta som många gillar, själv tycker jag det bryter mot körglädjens första regel: Om det inte går fortare när man växlar ner och varvar satan är det nåt fel. I övrigt tycker jag största nackdelen med dieslar är körbarheten. 2 sek till fullt moment är inte ok, och man får absolut inte göra misstaget att hamna ner på 1000rpm genom en rondell för då har man inget laddtryck. En modern automat är dock perfekt för att trolla bort detta. Det tråkiga är att så fort man nuddar gasen går den upp till 1500rpm. |
|
|
2 sekunder till fullt moment? I vilken modern diesel har du den fördröjningen? Jag skulle säga att den upplevda "fördröjningen till bilen börjar röra på sig" är LÅNGT mycket längre i min nuvarande 325i än 525d. Säg att jag åker i konstant fart på 3an vid 50 km/h och sedan ger fullt. Jag är framme vid målet med dieseln innan bensinaren har varvat upp och börjat röra på sig. JAMEN VÄXLA NER DÅ!! är förstås motargumentet men det är inget trevligt att behöva åka runt med skrikande motor för att få fart på bilen. ------- //Lövet |
|
|
"men det är inget trevligt att behöva åka runt med skrikande motor för att få fart på bilen." Eh, jo. Har inte du en rak sexa Andreas? :) Personligen älskar jag att varva V6:an jag har fn, och söker tillfällen till detta hela tiden! |
|
|
2 sek baserar jag på de kurvor som visades vid föreläsningar på EngineExpo i Stuttgart före sommaren. Väldigt många handlade om hur man hanterar problemen som uppstår med körbarhet och hållfasthet vid höga laddtryck på låga varvtal. Men 2 sek är inget konstigt, det finns exempel i utbildningsmaterial från BMW också eller valfritt white paper om överladdade motorer, som tur är jobbar BMW mycket med just responstiden (det är ju BMW). 2 sek syftar alltså från 10-90% av momentet. Inte att det tar två sekunder från det du rör gasen när du ska köra iväg tills dess att motorn börjar dra! Upp till det icke-överladdade momentet (dvs när man inte gasar så mycket, så turbon ej ger övertryck) är ju responsen bra, precid som hos en bensinsugmotor. Förutom att dieseln är trött utan ladd. :) Jag hoppas hitta något dokument om BMWs trippelturbodiesel, vore skoj att se. Prova att ligga på högsta växeln i 90 utan gas eller med väldigt lite gas, stampa sedan pedalen i botten så ska du se att momentet kommer "mjukt" och inte direkt. På den tiden hinner jag både få i trean o få ner pedalen i botten o ta en billängd. :) Man får ha olika smak och preferenser!! |
|
Karl-Hilding |
Bara lite OT. 2 sek till fullt moment? Det hade jag inte ens på SAAB Turbo -86. Om det hade vart en regning höstkväll och luften var syremättad och cirka 10-12 plusgrader så ta mig fasen så laddade den fullt på max en sekund. Inte nog med det för turbonålen gick in en bit i det röda fältet = overboost och det kändes som 25 kusar extra! Hur kul som helst när den spann loss vid 80-90 km. Hade jag kanske inte tyckt idag 25 år senare.... Och kompisarna med Volvo GLT mm blev impade. Men gällde att pytsa i 100 okt bensin annars sjönk laddtrycket med 20%. Nån som vet om BMW förordar högsta möjliga oktan på sina bensinturbos. |
|
"JAMEN VÄXLA NER DÅ!! är förstås motargumentet men det är inget trevligt att behöva åka runt med skrikande motor för att få fart på bilen." Haha, dagens garv. :D Håller med dig fullständigt. |
|
| Nä usch, en diesel vill man höra så litet som möjligt från (vilket tyvärr inte går att undvika..). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.