|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det kan ju vara materialfel i 1. Brickan 2. Något av de två knaster 3. Knasterspåren på skaftet 4. Ventilskaftet 5. Ventilfjädern Felar nån av dem bör ventilen kunna falla ner i cylindern. Vem vet, kanske har det skett något fel redan vid monteringen som legat latent och därav orsakat haveriet. Övriga komponenter i samma motor bör vara från samma produktionsbatch så om dessa inte uppvisar materialfel kan det indikera monteringsfel redan i fabriken etc. |
|
|
Beläggningen i de andra cylindrarna ser ju inte friskt ut! Nån flaga som lossnat och satt sig mellan ventil/säte kanske!? Hur beter man sig för att få sånna avlagringar på kolvarna? |
|
| Tycker inte beläggningarna ser alarmerande ut på de friska cylindrarna. Har iofs bara sett "vanliga" motorer, kan vara som så att dessa moderna motorer som kan körs på betydligt magrare blandning än äldre inte skall ha så mycket beläggningar... | |
| Skulle vara väldigt intressant att inspektera resten av ventiler, knaster och brickor för att se om nåt är på gång där med. | |
|
Den gamla motorn bör väl vara min även efter motorbytet? (stod då inget om att dom skulle behålla den). Så den lär jag ju behålla och ha ifall jag behöver reservdelar till något. (Generator, startmotor osv brukar väl sitta på en begagnad motor som man köper?) Då kan jag nog säkert fota resten av ventilerna osv. Men det lär ju säkert ta nån vecka innan jag har fått tillbaks bilen igen. Jag frågade verkstan om beläggningen på de andra kolvarna, enligt dom så var det sotavlagringar och damm. |
|
| Begär det innan annars har de skickat den till "återvinning" | |
|
Har mailat dom om motorn, att jag vill ha kvar den. Men dom brukar vara bra att ha att göra med, dom brukar då spara delarna efter reparation, utan att man säger till. |
|
|
Vilka pengar kommer du få lägga ut för att få in en beg. motor i kärran? Någon som vet om en kolv kan paja om motorn av någon anledning "hastigt" börjat spika? Tänkte om något i tändsystemet gått helt fel. |
|
|
Det kommer gå på ca 53000:- allt som allt, byte av motor, olja, filter, tändstift osv. Då vet jag inte om dom räknat med det dom gjort nu, lyft toppen och kollat skadorna, det skulle iaf gå på 2000:- |
|
|
Jag kom ihåg fel, ca 55000:- var kostnaden, allt som allt. |
|
| Återkom gärna med bilder på delarna som fanns uppe på topplocket sedan. Det kan nästan vara värt att kolla upp. Det är ju en kludd pengar du åker på i reparation och det känns inte riktigt rätt. | |
| När jag bytte topplock på min M30 vid 24' mil fanns det endast endast mycket lätta sotavlagringar på kolvar och förbränningsrum. Mycket märkligt med den mängden avlagringar i trådskaparens motor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.