AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.565

Köpa ny BMW, E60 eller E90?

Sida 1 av 2
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Dags att byta upp sig från min kära E46:a, frågan är bara vilket köp som är bäst.........E60 525 eller E90 325?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, den där frågan beror på vad du prioriterar...t.ex. årsmodell, utrustning, pris etc etc..

Generellt då:
E60 för mera komfort och utrymmen.
E90 om du vill ha mera sport..

Mvh Janne.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
E60 känns ganska mycket större, lyxigare. Stolarna är bredare, man sitter lite löst i både standard- och sportstol. Komfortstolarna går att strama åt i sidled.

E90 känns ganska kompakt och "enkel", på ett bra sätt. Lite "stiligare" interiör. Bullrigare och mer direkt.

/M

Mina bilar:
Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Poudi - om du berättar lite mer om vad du vill ha ut av bilen blir det lite enklare att ge råd...

----
BMW CS #6212
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har haft x-antal av båda modellerna. Personligen föredrar jag 5-serien pga komforten och utrymmena.
Om man bara ska åka kortturer med bilen, är 3-serien bra mycket smidigare och lättare att leva med.

Prestandan är i båda modellerna kraftigt överdimensionerade för svenska vägar. Båda toppar över 230 och gör 0-100 på runt 7,5-8s.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Vid långfärd föredrar jag E60 (eller som i mitt fall E61) då komforten helt enkelt är bättre i femserien. Sedan är ju inte E90 en dålig långfärdsvagn på något sätt men i jämförelse med E6x vinner femman. Däremot tycker jag E90:an är betydligt mer körglad och smidigare än E6x. Kanske en anledning till varför jag oftast kör med E90:an? ;)
/ Håkan
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Har varit inne på en E90 ett bra tag tills jag fick upp ögonen för en 525i....ungefär samma prisklass men E60 känns som mycket mera lyx. Är navigator standard förresten?
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
Nej, E60 har inte navi som standard. Men alla E60 har en skärm fram på instrumentbrädan, den är dock mindre när man inte har navigator.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Har en av varje
Båda har sportchassi och sportstolar i skinn.

E60:
+ oöverträffad komfort och ljudnivå. Inga problem att prata med passagerare i baksätet i normal samtalston. Sportigheten på bilen är att den är otroligt högfartsstabil. Vill du åka bana så välj en bred och stor bana, tex Mantorp.
- kan kännas stor och klumpig ibland. En mardröm att parkera på stormarknaden. Du får ofelbart ett dörruppslag i sidan pga bilens bredd. Kräver minst en storlek storre motor än E90 för att komma till sin rätt. Bilen är tung.

E90 (eller E91):
+Sportig och smidig på småvägar. Perfekt i stadstrafik
-Bullrig. Känns lite smäckigare än E60, billigare materialval i inredning. Känns inte lika förtroendeingivande i höga farter. Lite småbilskänsla. Trångt baksäte för vuxna.

Po
137
Poudi
520i Touring -02
Hur är det med rost på dessa två modeller? vad fyller den "lilla" skärmen för funktion om den inte har navi?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Poudi: googla gärna lite på "iDrive" - det kommer ge dig all info du behöver om vad som finns att tillgå. Och läs E60-guiden under Begagnatguiden här till vänster!

----
BMW CS #6212
Po
137
Poudi
520i Touring -02
I guiden finns ingen info om vilka olika typer av idrive det finns, och googlar man hittar man bara sidor med olika moduler för uppgradering osv. Så vilka olika typer finns det? Ni som vet.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Självklart en E60 du skall köpa. Ligger på vägen tyst och fint och väghållning som en go-kart :)
Le
32
LennartS007
530d XDrive Touring -10
vill man ha gott med plats att sitta för två vuxna även i baksätet är nog E60/61 att föredra. ;))
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Är det navigering så är skärmen bredare. Sen fylls idrive med olika funktioner beroende på utrustning. Har du tex bättre ljud får du fler funktioner för det.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
F-Tar, om E60 har väghållning som en gokart, vad har då E90? Väghållning som en F1?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nockenwelle: En F1:a har väl ingen chans mot en E90:a?

Eller vänta nu, kanske det skulle vara en F01:a :)

Poudi:
Varsågod - en utmärkt summering om iDrive: Länk

----
BMW CS #6212
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Tack för den Narvselius! :) Lutar starkt mot en E60, verkar vara mer bil för pengarna.
go
198
gokar
430dA -16
Jag hade en E60 523i -06 tills alldeles nyligen som gått 10000mil. Det fanns ingen synlig rost eftersom jag är en putsnisse, men några få misstänkta blåsor på bakluckan i svetsskarven, så där bör du nog kolla innan du köper, även alla lim och plåtskarvar på dörrarna/huven.

Annars så var min E60 allt annat än stabil på motorvägen, föreslår att du kör minst 120-140 någonstans på normaldålig motorväg för att känna efter om du är nöjd. Beroende på RFT däcken och hur gamla de är så kan bilen vara allt annat än lättkörd...

Annars är nog 525i lite roligare än 523 som jag hade, den var lite tunn under 3000 varv..

På 523 och 525 motorerna finns det ett konstruktionsfel som man bör se upp med, ventillyftarna kan knacka om man kör en kortare sträcka och ska köra nästa dag. Det bildas någon form av kondens i oljekanalen så lyftaren hänger sig. BMW känner mycket väl till det här men det är svårt att få dem att åtgärda det utan kostnad. Bilen tickar då som en gammal ford vilket är enormt irriterande. Så när du ska provköra så var med när de startar bilen och kör ut den så att du verkligen hör om den har det här fenomenet för i mitt fall så försvann det när motorn blev varm...man behöver inte öppna huven för att höra det här ljudet. Man ska inte förväxla spridarnas tick med det här ljudet även om de tickar en del, men det ljudet är normalt och hörs inte med huven stängd...

al
18
almerstedt
325im -90
Ägde en 325 e90 innan min nuvarande e61 530.
Som ensamstående så är jag inne på att byta mig till en e90 igen då jag gillar den mer sportiga känslan den ingav. Mycket mer körglädje på kurviga vägar m.m. Men åkte med 530n till Frankrike i sommras, och ja.. inte mycket att klaga på där, som skrivet ovanför så är ljudnivån låg. Man åker kalasfint (spec med komfortstolarna) och det är gott om utrymme fram och bak, vilket e90n inte håller lika högt.

Allt beror på vad man föredrar och ska ha bilen till, hur ofta man åker många personer i bilen m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.