|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sålde denna bil med över 21 000 mil på mätaren för ca. ett par år sedan. Nu är den ute med under 16 000. Tråkigt att se. Ville bara försöka varna andra från att bli lurade. Länk | |
|
SÅ dåligt!!! Borde ju vara busenkelt att se om man tar protokoll från Bilprovningen. Tycker det är dåligt att dom när dom ändå kollar mätarställningen inte har som punkt att jämföra med föregående besiktning. Om det inte finns dokument som styrker ett mätarhusbyte får bilen omedelbart körförbud. Borde inte det stoppa en del fusk?? Eller strider det mot PUL eller nåt :-) Niklas Fransosen |
|
|
Bilprovningen skiter väl fullständigt i vad som står på mätaren. De ska registrera mätarställningen, varken mer eller mindre. Det är ju rätt naivt (eller kanske inte) att backa en mätare som har besiktningsprotokoll som styrker högre milställning, speciellt då dessa är så lätta att få tag på via bilprovningen. Och andra sidan är köpare så slarviga och ouppmärksamma så det smiter nog igenom mycket. |
|
|
Men om Bilprovningen skiter i mätarställningen, varför ens kolla och registrera den? Borde ju vara en enkel sak att ändra uppdragsbeskrivningen dom har till att omfatta kontroll och jämförelse med föregående notering. Å,andra sidan, mätarställningen har inget med bilens säkerhet att göra. Då återkommer jag till min första fråga: varför ens kolla om det inte har någon betydelse. Skulle vara intressant att få reda på varför om dom sen skiter i det?? Klart är att drt torts alla artiklar i tidningar och nätet så finns det fortfarande folk som antingen skiter i det eller bara är ute efter "billigast på Blocket" att dom inte ens ids kolla så enkla saker. Den siste idioten är ännu inte född, tyvärr ser jag det även i mitt jobb, nästan dagligen. Fransosen |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bilprovningenkommer inför kontroll. Dock tror jag det enbart är från årmodel 2012 å framåt. |
|
Bilprovningen har inget intresse i att göra mer jobb än vad som krävs enligt arbetsbeskrivningen. Speciellt nu när verksamheten är såld till privatägda vinstdrivande företag. Står det i beskrivningen att mätarställningen ska registreras, så gör dom det. Står det inte att mätarställningen ska kontrolleras mot tidigare mätningar så gör dom inte det, rätt logiskt och det är anledningen varför. Vad som ska och bör göras är ju en annan sak, det är väl nån myndighet som bestämt hur man ska besikta bilar i Sverige. |
|
|
Nu kom den upp igen... Länk |
|
| Det är alltså RES919 det rör sig om? På Nour Bilcenter i Norsborg? | |
| Härligt när det står "Komplett ifylld servicebok" i annonsen med. | |
| Bilhandlare i de områdena kanske man ska passa sig för? Får man ens sälja skruvade bilar i Sverige? | |
| Har iaf mejlat firman nu och berättat om milställningen.. får se om det händer nåt med annonsen | |
| Förstår för övrigt inte varför man skruvar tillbaka från 21 000 mil till ca. 15-16 000? Bilen blir ju helt förstörd i samband med detta och jag själv anser att 21 000 inte är farligt på en bil från 1998. Då jag hade den så hade den fullstämplad servicebok från begynnelsen i Tyskland. Bilen var ju fin för sin ålder också, absolut ingen rost och gick hur fint som helst. Det gör det extra tråkigt att se att någon fifflat med den. | |
| Tyvärr blir det nog vanligare o vanligare med fifflet, speciellt då man nu enkelt kan köpa mätarjusterare på blocket :( trist | |
| Fick svar av firman och nu har dem mycket riktigt ändrat miltalet i annonsen. Kul att se att nån är seriös iaf.. | |
|
Hur vet man/kommit fram till att 23 000 mil är den rätta mätarställningen? BMW M-POWER |
|
| Det har jag ingen aning om.. men det borde vara närmare sanningen iaf. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Men killar det är ingen fara, vem köper den bilen för 45.000:- ? :P |
|
Du hade ju blivit så ägd om den gick för 45tkr :D |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Haha ja absolut hade jag de, och säljaren hade gjort sin livs bästa affär och köparen blivit grundlurad hehe |
| 25 januari besiktigades bilen iaf med 15000mil på mätaren :-S Så här har det nog trollats lite | |
|
Bilen är ute för försäljning igen.. Nu med ca. 18-19 tusen mil tydligen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.