|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Med tanke på klientelet i trakten är det befogat. I annonsen framgick antal ägare, besiktningar, samtliga kända fel listade, bra bilder, mönsterdjup däck, osv.. En mycket ärlig annons. Överdrivet mycket info om en bil för under 10' kr. Dessutom var priset lågt satt för att få till en snabb affär. Säljer hellre bilen till en trevlig köpare än käftar i timmar för en tusenlapp. Vis av tidigare erfarenhet är det oftast skambudarna som gömmer sig bakom oreggade kontantkort. Dem vill jag inte lägga tid och energi på. Lika lite som att jag vill stå och tjabba med köparens hela släkt om att bilen är skit osv. Mail från vettigt folk blir besvarade och då döljer jag inte min identitet. I många av mailen finns där inte ens ett namn på vad personen heter. Vissa kör t.o.m. ett svenskt förnnam trots att deras mailadress tyder på något helt annat. Vill inte heller läsa om deras sjuka mostrar o.s.v.. Hot och skit tillhör även det vardagen när man gör affärer med fel folk. Det som stör mig är deras sätt att ta fram tel. nr via reg nr och ringa trots att jag har önskat kontakt via mail. Hade aldrig fått för mig att göra detsamma om jag var spekulant. Dessutom på tider när normalt folk vill ha lugn och ro. Exploderar om nån kommer hem och ringer på! Har frågat uppringarna om varför jag inte har skrivit ut tel. nr. i annonsen. Verkar inte vara många som fattar att deras beteende är olämpligt. Vilka som ringer kan ni säkert själva lista ut. Nästa gång blir det dolt reg nr. och mail, även om det innebär ett lägre pris. /Tröttast Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
|
Hade en 318 95 som köpte för 10-12k eller nåt sånt - kommer inte ihåg, sånt funktions bög som jag är bytte jag alla fjädrar, dämpare osv men trivdes inte med skiten så skulle bli av med den. Säte ut den för 14k o började gå ner i pris efter ett tag till 10k. Då jag vraken har lust eller tid svara på massa onödiga samtal fick jag massa roliga mail! - "köper den för 2k om du kör den till Stockholm" o jag bor utanför Borås.... Tror inte.... En annan stjärna skrev ett jätte lång mail om sitt liv, BMW historia o att det är M40 i den o inte M42 men ska han ha bilen eller ej??? Efter ett tag säte jag dit annonsen igen för 14k o nu för den ligga men massa skambud dropade in ändå! Tills nog var det en kille som kom med sina föräldrar, jag förklarade hela historian snabbt o han tog bilen utan några men! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
När jag sålde min Hummer H3 var det dolt regnummer och mail som gällde. Fick massa bytesförslag. En vill byta mot en tvåsitsig cab, en sportbil och 50000kr När jag frågade om vad det var för bil så kom det fram att det var en smart. En bilfirma ville köpa den men tjatade bara om regnummer. Inga andra frågor. Påstod att det inte var min bil. En annan gång fick jag erbjudande om att byta mot en femhjulig trike. En idiot påstod att han var musikproducent och var på väg till Stockholm. Skulle ringa så fort planet landat men planet måste störtat för han har inte ringt ännu. Orkar inte med alla som ringer efter 11 och ska tokpruta Ringer aldrig upp de som bara lämnar ett nummer och vill att man ska ringa. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Finns konstiga köpare på allt. Säljer just nu en stor 55-tums TV och en utlänning ringde igår och undrade var vi kunde "träffas" för han var intresserad av den !!?? Jag svarade "i mitt vardagsrum där TV:n står" Trodde han att jag skulle köra runt med en sån stor TV i bilen ? Vet inte ens om han själv hade bil. Han kanske skulle ta den under armen på tunnelbanan ! |
|
|
Tallviking: LOL! |
|
|
@ Tallviking ASGARV!!!! Vilken lirare! You just made my day :-) Niklas Fransosen |
|
|
En sak har jag märkt tydligt. Vissa människor verkar tro att priset är förhandlingsbart nedåt och att det även ingår leverans av bilen. "jag ska prata med min son, om han vill ha den kommer du över med bilen sen?" |
|
| delorian, så är det väl :) Mitt senaste köp av härke klassade nog in mig bland skaran komiska spekulanter. Dels prutade jag redan i telefon, fick säljaren att komma och leverera (samma kommun) samt drämde till med ytterligare en liten prutning väl på plats. Å andra sidan var det bara en billig bil jag skulle ha till min husrenovering där enda kraven var kombi och krok och alla var nöjda och glada efter affären. :) | |
| Jag har faktiskt varit med om att säljaren (privat) erbjudit sig att visa bilen hemma hos mig. Desperat eller serviceminded? | |
|
Ibland vill man inte ha hem folk. Sålde firmans Iveco till 6st ur familjen Taikon och då var det träff på ICAs parkering. Tog 2 timmar innan det var klart. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
| Jag sålde en bil hemma hos familjen Bessik. Klart intressant att se deras "rollspel" och andra klassiska trick dom försökte..... | |
|
Taikon vart skedde detta? Farsan köpte en bil en gång ,av en sådan. resultat därefter. |
|
|
När jag letade bil för några månader sedan funderade jag ett tag på en MB E320 från ca 04. Hittade en intressant hos en vimpelhandlare i Västerås som verkade OK enligt Carfax. Kompisen tog en titt och det var lite rost runt bakskärmarna, bakfjädrarna var av, rutan spräckt och tydligen såg det ut som någon med syra på fingrarna skött knapparna på instrumentbrädan de senaste åren. En ny telefonkontakt och de skulle fixa bakfjädrarna, vi gjorde upp om att jag skulle komma dit, var den som utlovats var den intressant fö rmin del., lacka bakskärmar och byta ruta går ju. Kvällen innan ringde ha och beklagade sig då deras verkstad inge kunde byta kbafjädrar på bilen. Dessutom stod en ryss som ville köpa bilen för export på gården. Det var den bilen, bra att han i alla fall ringde kvällen innan. Det roliga var det sociala experiment jag utsatte mig för dagen därpå. Vårbergs biltorg, eller om det var Biltorget i Vårberg. Minns inte då båda finns och ligger i varsin ände av Vårbergs centrum. Jo, det är min kusin som har den andra affären sade den ena när jag åkte fel för att titta på en till E320 som skulle vara jättefin. Kommer rätt till slut för att se en E320 med trasiga bakfjädrar, rostiga bakskärmar, bucklor på kofångaren bak och ena fraskärmen, språckt vindruta, bakrutor tonade av en synskadad. Några 18-åringar står och tittar på den efter att ha provkört den men går därifrån. Säljaren: Den är mycket fin, fullutrustad, bra däck och bara att tuta och köra. Jag tänkte göra just det men när han backar ut bilen igen så hörs det att avgassystemet är trasig någonstans runt grenröret. Den låter epa-traktor. Tänk inte på det kompis lugnade han mig. Kopia på körkortet tack. Självklart, tänker jag och räcker fram det När du kommer tillbaka är allt klart. Vad är klart, undrar jag? Då har vi kontraktet klart och finansiering från Wasa Kredit. När jag kommer tillbaka är inget klart, dock kanske vi diskuterar ett köp, svarar jag. Det går fortare då och vi stänger snart. Klockan är tre och det står att ni stänger 18 på dörren, så lång provtur tar jag inte. Provturen då: En sådan rishög var aldrig aktuell, men jag hade inte provat en W211, så jag tänkte att det var lika bra att få en känsla för modellen och försöka tänka bort exemplarets brister. Det visade sig vara svårt. Bilen pep oavbrutet då Parktronicen ("PDC:n") var paj och hängt sig så den inte gick att stänga av. Den drog så mycket åt höger att det kändes som man fick svänga som i en rondell kör att köra rakt fram. Vädellådan funderade oavbrutet på om trean, fyran eller femman var växeln för jämn gas på 50 på plan mark. Bakfjädrarna var verkligen helt av, så av att bilen var helt stum i baken och studsade fram. Efter provturen: Visst är den fin? Japp, om man bortser från att bakfjädrarna är av, rutan spräckt, det luktar apa i bilen, all rost och bucklorna, det trasiga avgassystemet, servicesysstemet som säger att den skulle servats för 1 500 mil sedan och den defekta växellådan. Inga problem, du köper bilen nu, vi skriver allt och ringer dig när den är klar. Öh? Fixa bilen först och sälja den sen kanske? Nej, det beror på vem som vill köpa den. Vad vill du ge för bilen? Du säger vad du vill ge och vi kan göra allt på den så den är klar när du hämtar den. Du behöver bara skriva på här. Jag får så se ett färdigt kontrakt som bara saknade min namnteckning och rutan för finansieringen. Jag tackar för mig och funderar på hemvägen kring vilka köpare de livnär sig på. Den där handlaren mättar ändå ett antal munnar och flertalet av bilarna i hallen var i samma skick. Det måste vara alla de stackare som verkligen vill ha en bil med stjärna eller njurar i fronten men som egentligen inte har råd med en så "ny och välutrustad bil". Jaja, veckan senare var bilen borta - någon blev ny ägare till ett exemplar som herrarna och damerna i Stuttgart måste skämmas för. |
|
|
Jag måste bara flika in här. Egentligen bör man kanske starta en ny tråd...då det är åt andra hållet. För cirka ett år sedan fick jag ett M3 sug igen, och jag har sedan två år tillbaka suktat efter en stålgrå M3a med full CSL utstyrsel via garaget.org. Va fan händer, jo den kommer ut på blocket. Det blev lite "it was ment to be". Skrev ner saker jag behövde ha koll på: 1. Hur är det allmäna skicket? 2. Hur är den servad, när skall den servas? 3. Hur är däcken? 4. Klonkar den? 5. Skick på vanos? m.m. Jag ringde ägaren, presenterade mig artigt och berättade att jag var intresserad av bilen men hade lite frågor. Redan här känner jag vibbar av hur killen inte vill ha med mig och göra. Men jag försöker artigt med fråga nummer ett. Får svaret "bra". Ok, nu blir det lite svettigt då han inte alls verkar vilja prata med mig. Jag vill ju verkligen köpa den här bilen...Jag var verkligen super intresserad... Fråga nummer två. Får svaret "Dom är bra". OK, jag ställer följdfrågan vad är det för däck på? Killen hade slängt på något billigt...men jaja, det går att köpa nya. Fråga nummer tre, jävligt svettigt nu. Här kommer det bästa: "Du, jag har inte tid för dig. Jag ringer dig om jag inte får sålt bilen". Det här var det sjukaste jag varit med om, det är så att det fortfarande är jobbigt idag. Jag mailade den tidigare ägaren på bilen då jag dreglat länge via garaget. Det visade sig att han och en kompis var iväg och kikade på den i samma veva som jag mailade. Inte precis i samma ögonblick, utan give or take en dag. De fick kika på bilen i 20minuter innan han tyckte det tog för lång tid. Blev inget köp, så jävla tråkigt. Bilen låg ute på blocket ett bra tag till, tänkte försöka igen men utav ren princip och ära sket jag i det. Den jäveln.... :) |
|
|
Jag är verkligen superseriös när jag säljer bil. Svarar på alla upptänkliga frågor, vill någon ha bild av en viss detalj får han det osv. Försöker hjälpa till på alla möjliga sätt. Och ändå upplever jag det som ganska tungt att sälja bil idag om man har en lite mer motorstark bensinare. När jag själv ska köpa upplever jag exakt samma problem som ovan. Hälften av säljarna man träffar på är ju genuint dumma i huvudet. Relevanta frågor besvaras inte, de har inte koll på nånting, kan inte svara på ens grundläggande frågor om bilen. Man tar sig för pannan. ------- //Lövet |
|
| Håller med till 100 % | |
|
Ivecon sålde jag i Haninge och de som köpte den bodde i skarpnäck sköndal nånstans. 6st kom i en merca. Det var en 35.10 från 98 Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Kommer Blocket screena bort ens säljannons om man i annonsen skriver att man inte vill ha nysvenskar eller zigenare som spekulanter? Fast kanske mer inlindat. Nån som testat? /K |
|
|
Troligen. Skrev själv en gång att jag inte ville bli erbjuden delägarskap i någon Pizza/Kebab butik i byte på en bil men se det gick inte pga Pizzabutiker ofta ägs av en etnisk minoritet och då kunde dom känna sig utsatta. För några år sedan bytte jag topplock mm på ortens pizzabagares MB. Han ville då betala jobb/delar med just Pizza, hoppade vänligt över erbjudandet och sa att jag betalar min mat per kontant och viseversa. Nog finns det stjärnor alltid:) |
|
|
Rolig tråd helt klart. Jag har frångått mina principer att inte visa upp bilen en gång. Det ledde till affär. Nyckeln är att inte gå med på det om det förutsätts ogenerat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.