|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Satte ut min GTI på Blocket i eftermiddags. När jag öppnade mailen nu ikväll så hade en "jonas" svarat: "Hej jag är väldigt intreserad utav din bil har försökt ringa dig men det var inget svar.Om bilen finns kvar för försäljning ring mig då. Nr 0735599252 mvh" Konstigt tänkte jag, har haft telefonen på hela tiden. Sökte på nummret och fick naturligtvis ingen träff. Jaja, får väl kontakta personen ifråga tänkte jag. Spekultanten: Hallå. Jag: Hej, Christofer Bäckstrand, du hade sökt mig. Spekulanten: Vem? Jag: Du hade försökt att nå mig ang. en Golf GTI. Spekultanten: Vänta lite, skall bara avsluta ett annat samtal. Jag: OK Spekulanten: Så, ursäkta satt i ett annat möte som jag var tvungen att avsluta. Jag: Jaha... Spekulaten: En Golf GTI, sa du. Vad är det för årsmodell? Redan i detta skedet förstod jag naturligtvis att det är frågan om Monkey bussiness. Jag: 2011 Spekulanten: Och hur långt har den gått? Jag: Det står i annonsen. Har du mailat på många annonser eller? Den har gått 2000 mil. Spekulanten: Jag har mailat på över 20 annonser. Jag: Jaha Spekulanten: Varför skall du sälja den? Jag: Jag har tänkt köpa en Porsche. Spekulanten: OK, du skall köpa en Porsche. Var finns bilen? Jag: Den finns i Karlstad. Spekulanten: OK. Om vi kan komma överens, kan du tänka dig att leverera bilen till Stockholm? Suck! Jag: Nej Spekulanten: OK, då får jag tacka. Klick... Jag säger då det, hur orkar folk? MVH Christofer | |
|
Är jag rasist för att jag läste "spekulantens" rader med dialekt? :) |
|
|
Känner igen det där. Jag brukar höra direkt när jag ringer att "detta kommer inte fungera" Det är bara svara "Jag har inte möjlighet att komma med bilen men du får gärna komma hit å hämta den i samband med betalning" Det brukar bli en viss tystnad. Jag har som policy att inte svara på frågor som står i annonsen. |
|
| Brukar välja mina köpare och är den en som innebär merjobb/trubbel för mig säger jag att den är såld. Sådana mail du du fick svarar jag aldrig på mer än om det är ett "nigeriabrev" där jag kan driva med killen själv som underhållning. | |
| Ja, det är inte så konstigt att många väljer att byta in sin bil, trots att det "kostar". | |
|
Fick ett "negeriabrev" på min säljes annons. Bad honom flyga o fara indirekt först "Will only deliver the car to Mongolia". Fick trots detta ett nytt standardsvar. Kopierade då sedan hans långa svar o körde det en översättning på det, till Georgiska o drog iväg det...Fick då ett nytt svar, på Georgiska*haha*. Kopierade därefter en artikel på Aftonbladet, översatte via google till nåt udda språk o drog iväg det...Efter det har det varit tyst*haha*. Sen har vi "ziggisarna" som tror de skall få bilen gratis (begär 3200 för en Mondeo kombi -00), senast sa jag att mitt lägsta pris är 2300, han bjöd 2000, jag tackade nej av ren princip, de är inte ute efter bilen utan att köpa en bil billigt o kränga vidare. Sen har vi de som har köpesannonser om bilar, "snyfthistorier" om att de kostar att skrota en bil (delvis sant men det finns skrotfirmor som tar emot de kostnadsfritt) osv osv, de bjöd i regel 1000kr. Mitt svar: "klick". Blir inte skiten såld skänker jag hellre bort den till en närstående än säljer till skumma typer, som tex de 2 litauerna som ville ge 3500 men ingen av de hade ID-handling, de skulle exportera bilen, jo-men-visst...Däremot hade jag en helseriös köpare på bilen i maj, som ville ge 3800 på plats, men då jag inte hittade ägarpapprena sket det sig men men:). |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
2009 aJag har sålt ca 50 bilar i min "Bilkarriär" Och har sjukt mycket roliga minnen.. När jag 2009 sålde en M5 E60 fick jag mycket roliga saker, Båtar,Bal,Mattor Tex: Hej! Vill bara maila och gratulera till kanske den enda korrekt prissatta BMW 5-serien på hela blocket/bytbil. Bra gjort! Mvh Erik Hej Undrar om intresse finns för byte med en båt? Det är en Chris Craft Corsair 25 fot. Båten är en 2008 och har endast gått 12 timmar. Den är fullt utrustad och har orignal trailer. Hör av er om intresse finns. Mvh Adam Hej! Jag undrar om ni kan skulle kunna skjutsa mig och mina kompisar till Balen den 16 maj. Dvs. från Knivsta till Blå Wingen som ligger ca 15 km österut från E4-avfarten vid Knivsta. Vi betalar givetvis kontakt, och vi är intresserade av ett fast pris. Mvh Daniel Och sist men inte minst. En som ville byta min M5a mot en Matta, "tusen och en natt".. Suck.. |
|
Haha, den där båten har jag också fått förslag på Jörgen! De som bara mailar "Hej, jag är intresserad. Ring 0708-xxxxx" dessa behöver man aldrig ringa upp. De är i99 av 100 fall halvprofessionella svarthandlare och det blir _alltid_ trubbel om man har med dem att göra. Det finns flera varianter men den vanligaste är att de inte har tillräckligt mycket pengar med sig trots att man redan kommit överens om ett pris och sedan, ibland hotfullt, försöker tvinga dig att sälja bilen till det lägre priset. Man ser direkt skillnad på en "vanlig" spekulant och en "bilhandlarspekulant" i deras sätt att skriva mail när man sålt bilar ett tag. Alla som jag sålt bilar till via mail har -presenterat sig trevligt -haft ett registrerat telefonnummer -haft en mailadress som haft med deras namn att göra Om dessa grejer finns i mailet är det värt att svara, inte annars. ------- //Lövet |
|
| Min bästa är mannen +70 som provkörde min merca, berättade att han haft MB i hela sitt liv och avrundar med -"Ja, jag MÅSTE ha framhjulsdrift, min uppfart är så brant och hal på vintern..." X-) | |
|
Kan tillägga att "spekulanten" som jag uppfattade det pratade en blandning och norrländska och rikssvenska med stundtals lättare brytning. Någon som känner igen? Det som förvånar mig mest är hur dessa muppar orkar lägga ned så mycket tid på något som troligtvis inte resulterar i speciellt mycket. Å andra sidan möter man mycket "konstigt folk" så gott som dagligen... MVH Christofer |
|
|
Du får sätta deras insats i relation till att de sannolikt inte har så mycket annat för sig om dagarna. ------- //Lövet |
|
| Jo men så är det en del gör inget än hänger på blocket hela dagarna. | |
|
Ringde en snubbe nyligen. Tro det eller ej, han hade en köpare på min bil och ville att jag skulle leverera bilen till honom. Jag förekom honom när jag förstod vad det handlade om, han blev lätt irriterad. Denne pratade med norrländsk dialekt utan brytning... MVH Christofer |
|
|
Hittade faktiskt nummret... Senja Sabas Costich Terapivägen 14D 14156 HUDDINGE 0708694133 MVH Christofer |
|
| Om de inte är svarthandlare verkar många använda blocket för att fylla på sitt comviq kontantkort :-) | |
|
Jag tror att jag har varit utsatt för något unikt inom bilförsäljning! Skulle sälja en BMW 528, 2008 tror jag att det var, och det kommer 2 män i 40 års åldern och kollar på bilen. Killen som utger sig som köpare säger bara hej och inget mer, hans mer talföre vän snackar desto mer och utger sig för att vara en riktig kunnig typ. Han börjar med att säga att bilen var krockad och ramsned, den var även skruvad (trots dokumentation, för den var förfalskad), i princip var hela bilen kass enligt honom! Sen startar han den, öppnar huven och håller sedan händerna 5 cm ovanför motorn och säger "Motorn misständer på 3:ans cylinder". Han kunde känna detta via vibrationer från motorn upp till sina händer. Under hela visningen motsatte jag mig hans påståenden om bilens skick men här fick jag nog och stängde motorhuven och sa att han inte fick köpa bilen! Jag bad dem vänligt men bestämt att åka därifrån, trots alla "fel" på bilen ringde de 4 gånger efteråt för att få mig att sälja bilen till dem, dessutom till utsatt pris, trots tidigt skamlig prutning på halva utsatta priset! Första och förhoppningsvis sista "bil-healaren" jag träffar! ;) 2 dagar senare kom det en man från dalarna och köpte bilen, som dessutom 1,5 år senare ringde mig bara för att tala om hur jävla nöjd han var med den! =) |
|
| Gydell: var med om något liknande när jag sålde min 318 E36. Det var ju något tricks man kunde göra på E36 dör man kunde få alla visare och nålar att "dansa", dessutom visade checkcontrolen ett antal siffror som egentligen inte betyder någonting viktigt. I varje fall påstod spekulanten att bilen var skruvad efter detta "test", men tack vare detta forum visste jag att han bluffade. Nåja, han prutade skäligt ett par tusingar på priset och hörde sedan aldrig an honom igen. Såg att han någramår senare kvaddade bilen och den står nu parkerad för gott hos en bildemontering i HBG :-( | |
|
När kompisen skulle sälja sin volvo 945 så kom det 2 killar å pratade nåt främmande språk. Han ville ha 11k de erbjöd honom 3500kr och sa att de gör honom en tjänst som tar bilen härifrån, sen hittade han inte regpapprena då sa det "det är lugnt kan ta bilen så kommer vi nästa vecka å skriver under" Han sa att nu kan de sluta håna honom och åka hem för det blir ingen bil. Han fick 10k av en bilhandlare när han köpte ny bil där. Killen ringde senare tillbaka och ville fortfarande köpa den för 3500kr han sa då nöjt att bilen är redan såld för 10k |
|
| Första gången jag sålde en bil var det en far/mor till en yngre kille som försökte blåsa mig som ovan och inte så kaxig kille. Blend-Haggan försökte intala mig att bilen var skrot för de hade minsan kollat upp det på något vis. De tömde sedan batteriet när de skulle mäta kompressionen så där stod jag utan att komma iväg. | |
|
känner igen mig med alla påhittade fel har haft flera spekulanter som helt plötsligt hittat flera allvarliga fel som tex att bilen varit total krockad o ramsne om jag hade upptäckt att bilen hade så många fel så hade jag backat från affären men nej det ska de nog kunna fixa om de får köpa bilen för halva priset man blir så trött nästa grupp är alla nysvenskar som ofta dyker upp en 5-6 stycken och nästan försöker hota av en bilen |
|
|
En sak jag funderat på är vem som köper alla dessa bilar som "bilhandlarna" lurar till sig? Två gånger senaste månaderna har jag varit med och försökt hjälpa bekanta köpa billiga bilar, prisklass upp till c:a 30.000kr. Gissningsvis hälften av alla bilar följde detta mönster; -Angiven adress Innerstan, Bromma eller annan trevlig förort. Verklig adress; Södertälje eller Tensta. "Jag råkade skriva fel" heter det. -Säljaren i annonsen heter Nina, Maria eller Patricia, men när man ringer och frågar efter dessa finns ingen sådan. -Mannen som visar bilen är inte ägare till den (något som nämns först när man är där och tittar), "säljer för en kompis". Hur troligt är det att Mussad, 21 år i Södertälje är kompis med ägaren, Ulla 74 från Dalby? Kalla det fördomar... -Mannen som visar bilen har plötsligt och oväntat fått tjänstebil, och måste därför sälja sin ögonsten, redan efter en veckas ägande. -Annonstexten är "skatad och bes tacklucka däck". -Säljaren svarar "öööhhh" när man ringer. Frågar man om bilen så fräser någon "vad vill du veta den är jättefin..." och därmed är diskussionen slut. Så långt ifrån ett seriöst bemötande man kan komma. När man själv skall sälja en fin bil med ärliga bil är det helt j_vla omöjligt, trots bra annons, rätt dokumentation och och trevligt bemötande. Vem tusan köper alla dessa bilar där säljaren ljuger, är otrevlig och uppenbarligen bara har haft bilen ett par dagar, om ens det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.