AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
29.178

Sälja bil, komiska "spekulanter"...

Sida 2 av 5
3M
718
3MW
E36 Ti
Letar efter en Vinter bil i bra skick så jag satt och letade på blocket.
Dycker upp en Bmw med Robert som namn och att den var 100% Rostfri (aja tänkte jag det finns alltid lite rost någonstans) så ser jag att det står ny bes & Skatt. Perfekt tänkte jag en bra vinter bil :)

När jag väl har prata med honom och ska möta honom så kommer en Ziggenare fram! Han heter allt men INTE ROBERT! bilen är spray lackerad och huven framskärmar samt fråntplåten är sönder rostad som de bara har sprutat färg på :O

Blir irriterad och frågar:
-vrf ljuger du i tel och annons om bilens skick?

Säljaren: Men det är en billigt bil.

Jag: Det är inter svar på min fråga. jag har åkt hela vägen för att kolla på denna "Rostfria" bil och nu så ljuger du? och enligt dig är det din far som haft bilen. Heter han Mikael larsson från västerås?

Säljaren: öhhhh
Jag: DRA ÅT HELVETE din luffare! skaffa dig ett liv..

Tjejen och skrattar åt honom medans han fick lite gummirester från mina däck på sig och hans "rostfria" bil :D
Den värsta pajasen jag stött på var när jag skulle sälja min E91 förra året, en 320d M-sport. Han var lika blågul som ett IKEA varuhus eller sill på midsommar :-)
Han verkade via mail seriös och underströk att han dessutom var aktiv och satt i styrelsen i BMW CS MC sektion men när jag väl träffade honom var det ganska uppenbart att han bara var ute för att köpa billigt, riktigt billigt dessutom....
Han fortsatte maila efter att jag sålde bilen dagen efter och ville fortsätta köpa den, nu för ett ÄNNU lägre pris. Det finns tomtar i alla lägren...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jabbal:

"Vem tusan köper alla dessa bilar där säljaren ljuger, är otrevlig och uppenbarligen bara har haft bilen ett par dagar, om ens det? "

Då är vi 2 som undrar :)
Har tänkt exakt på allt det där du skriver och är fascinerat över hur dessa stolpskott kan sälja sina bilar överhuvudtaget.

BMW M-POWER
Karl-Hilding
En förklaring kan vara att ett stolpskott säljer till ett annan stolpskott eller så kanske de inte säljer alls. Samtidigt så har de en massa "kontakter/kusiner" där någon skall fylla 18 och som behöver en övningsbil.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ja, det är inte helt omöjligt att dem löser det hela på ett sådant sätt.

BMW M-POWER
Ja, det är en tanke som slagit mig, att de säljer bilarna till andra idioter? Samtidigt... nej jag vet inte. Det är konstigt, för när man själv säljer så är alla så otroligt nog med allting (och med all rätt). Kanske är man för ärlig? "Ja det finns stenskott och ja, kamremmen ska bytas om 1400mil" kanske skrämmer iväg folk mer än "nya bilen, fantastiskt skick, helt ny kamrem...kvittot? Skickar det sen förstår du".

Jag vet att det såldes en Jaguar för en tid sedan,
Annons 1; Rasad bakaxel. Nybesiktigad och fin i övrigt. Ingen AC eller elstolar. 6000kr
Annons 2; Fantastiskt skick. AC och elstolar. En riktig pärla som säljes på grund av tjänstebil. 35.000kr
Annons 3; Köpte den igår, bakaxeln visade sig vara rasad. Säljes billigt.

Jag ringde, eftersom jag kände igen bilen, på annons nr 2 och då var det nyskick, de mindes inte riktigt hur länge de haft bilen, mer än "ett tag". Rätt svar var c:a en vecka. Alla varningsklockor ringde, de visste inte hur länge de haft den, de rabblade utrustning den inte hade osv... men ändå, en svenne köpte den utan att pruta. Hur går det till?

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag skulle sälja en Audi A3 via Blocket och fick en spekulant som bara kommunicerade med SMS, skrivna på fjortisspråk. Eftersom alla andra spekulanter lös med sin frånvaro svarade jag artigt på alla SMS och efter ett tag dök det faktiskt upp en 18-åring med mamma i släptåg som köpte bilen utan prut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla ska ju köpa bil första gången nån gång. Och tydligen är språk nånting som inte prioriteras i skolan längre.

Man ska vara rädd om spekulanter. Man får oftast inte så många. Men självklart ska man inte stå ut med vad som helst.

-------
//Lövet
Precis som det finns kunder till billig Stateman whisky och dåliga (men billiga) asiendäck finns det kunder till billiga BMWs oavsett hur oseriösa annonserna är. Bara det är billigt att handla ger det många mindre vetande kunder en känsla av att ha gjort en bra affär. Att de sedan i de allra flesta fall får precis vad de betalar för är en annan femma...
ni
520
niklas100
520d 2008
Just det här med att ljuga vitt och brett om bilen har jag varit med om ett flertal gånger fattar inte riktigt poängen varför vill man ha en massa folk och visa bilen för bara för att få en utskällning för att inget stämmer ?
Det tar ju trots allt en hel del tid att bestämma möte vänta på ev spekulant osv
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Som gammal beprövad bilpundare har man ju gjort ett större antal bilaffärer med alla typer av människor (och några till). Det finns snackare som tar timmar på sig att fundera och köpare som knappt öppnar instruktionsboken. Ringde på en Celica som legat ute läänge på blocket förra julen. Visade sig tillhöra en trevlig kille från Mellanöstern som ganska snabbt förklarade att de få som ringt backat ur när de träffats. Visst, killen såg lite halvruskig ut, men hade inget ont i sig. Blev en bra affär för bägge parter, efterråt ringde han och tackade för trevligt bemötande. Sådant värmer...

En lustig rom körde gråttaktiken med mig när jag sålde en Opel. Han gnällde och gnölade och skulle bara pruta 500:- till för att.. Hulk.. Snyft. Berättade för honom att det där kunde han lägga ner direkt och genast åkte solvargsgrinet på igen. Det blev också en bra affär, ehuru psykiskt påfrestande :-)

Hittade en gelik när jag skulle byta bort en V70 mot ngt mindre. Killen nästan grät av lättnad över att det var en vettig människa som ringde på hans annons det hade nämligen varit mattor, kebabvagnar och annat skoj på tapeten även för honom...

Jag tror att man måste se affären som ett socialt nöje för att stå ut med att rådda med alla tokar därute. Gör man inte det så är det nog bättre att byta in den på firma...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min granne skulle sälja sin bil. Då han är helt torsk på bilar och värde frågade han mig om vi kunde hjälpa till (jag och en annan granne).
Sagt och gjort efter ett tag fick han svar och jag hörde direkt på "storyn" att det barkade år ngt fuffens.
De ville träffa honom på en stängd mack med regbeviset med.
Så jag sade "- Vi följer med".
Till saken hör att jag väger 141 kg och ser väl mer krabbig ut än fet. Den andra grannen väger 157 kg och han är krabbig enbart.
Nåväl! Bilen i fråga var en Nissan Micra som hade tonade (svarta nästan) bak så jag och grannen sätter oss där bak med en varsin fjäderbatong i fickan (just in case).
När vi kommer fram står det 4 st "skummisar" och väntar. När vi stannar så kommer en fram och ber föraren att kliva ur så de kan provköra. "Visst! Men mina grannar följer med". Killen stoppar då in huvudet och när han ser oss så ryggar han till över "uppenbarelsen.
Tänk Er själva synen - nästan 300 kg i baksätet.
Han med polarna försvann fort från platsen :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Kävlingepågen:

Det roligaste jag läst på länge, skulle haft din kamera monterad där...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha,den va skön! :-)

Helt otroligt vilket folk det finns.

Kommer aldrig glömma när jag skulle sälja en e34 för ett antal år sedan. Kommer det 3 stycken utlänningar som tydligen åkt en bit.
Det första han gör är att inspektera lacken noggrant runt hela bilen. Efter ett tag säger han att hela bilen är omlackad för det finns en massa lackskarvar överallt.
Säger då att den är varken krockad eller omlackad eftersom lackar man om hela bilen så får man inga skarvar på dom ställen du pekar.
Där han peka var ett litet klarlacksläpp samt ett ställe där det börjat bubbla lite.
Sen påpekar han lite annat, provkör en sväng runt huset och parkerar sen igen.

Sen sa han iaf att bilen bara är värd halva sitt pris med tanke på att den är krockad och alla småfel som finns, och att han köper den av mig för det priset. Skulle både göra mig och ev andra köpare en tjänst som han anser att jag lurar som inte kan lika mycket om bilar som han.

Säger då att för det första är den varken krockad eller omlackad, och alla dom här småfel du nämner är bara en massa skitprat. För vissa saker han påpeka var saker som aldrig skulle gått igenom besiktingen. Den var besiktad dryga 2 veckor innan detta.
När jag säger det till honom säger han bara att man aldrig kan lita på dom som besiktar, och att dom alltid missar en massa självklara saker.

Va lite småfel på bilen, och det hade jag nämnt i annonsen och där av priset på bilen, men dom påpekar han inte ens.

Efter ett tag så inser han väl att jag inte tänker släppa bilen till honom, och då börjar han bli hotfull samt att hans 2 polare börjar lägga sig som inte sagt någonting under hela tiden. Börjar känna att läget börjar bli allmänt jobbigt och smått nervös över vart detta ska leda.
Som tur är har jag skickat ett sms till en polare när vi vart ut och provkört att han ska komma ner eftersom jag redan kände då att han började bli lite aggressiv.

Sen helt plötsligt drar han till med att han blivit av med körkortet när dom var påväg hit, och att detta va mitt fel eftersom han anser att jag lurat dit honom, och vill att jag ska betala boten.
Säger då att det är väl inte mitt fel att du kört för fort hit. Har inte ens bett dig att komma hit så fort du kan, sa när du ringde att du fick komma när du ville under dagen.

Sen kommer iaf polaren förbi och det blir lite ordväxling om allt möjligt.
Slutar med att han/dom inser att det inte går att få igenom någonting av deras påhitt, och avslutar med att säga att jag är sjuk i huvudet som lurar dit folk för att köpa ett vrak till det priset.

Tog inte med alla detaljer, svårt och minnas alla efter ett par år.
Men vilka pundare det finns där ute!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Oj va mycket det blev! tur att jag inte fick med mera då :-)
Sanslöst..
Karl-Hilding
Tänker på 300 kg i baksätet på en Micra..........
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Sålde en Opel, hade ute den för 48´ får ett bud på 40´ som accepteras. Spekulanten med son kommer hem till mig i en sophög till bil efter ca: 30 mils resa. Provkör runt kvarteret och är nöjda med bilen men vill betala 37´. Säger till att då kan dom åka hem igen. Nej vi går in och gör upp affären blir svaret. Går in i huset där han börjar dra fram pengar ur diverse fickor och får ihop 37´!

Vi håller på att tjafsa en bra stund, han vill bland annat lämna skrotbilen i inbyte samt förklarar han att dom haft stora omkostnader under resan bl.a. mc donalds och bensin.

Till slut ger han sig, säger något till sonen på hemspråket varpå sonen drar fram 3000:-

"You can call me Bon"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klassiskt prutartrix. Irriterar mig nåt fruktansvärt, framförallt om man har varit överens innan om ett pris. Självklart kan man diskutera om de hittar nåt fel som inte varit känt osv men om de bara inte är sugna på att betala priset som är sagt blir jag förbannad. Säljer hellre inte bilen i sådana fall. Man ska hålla det man varit överens om.

-------
//Lövet
Håller med om att är man överens om ett pris är det det som gäller. Dessutom har man som köpare en hopplös förhandlingsits om man försöker pruta på plats om man haft långt att åka. Enda alternativet är i så fall att åka hem igen utan bil...

Har själv fått bittert erfara detta när jag tänkte köpa en 320d hos BMW HBG för några år sedan. Ivrig som jag var hade jag inte ringt innan och stämt av med säljaren så jag kom dit, provkörde och sa att jag ville köpa bilen för 250kkr direkt. Utgångspriset var 269kkr och vinterdäck saknades. Säljaren tokvägrade trots en ganska modest prutning så jag fick vackert åka därifrån...Jag gissar på att jag tillhör en av de knäppa kunder de snackar om kring fikabordet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.