AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.058

Knarrande gummilister E91

Sida 1 av 2
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Jag har irriterats av att gummilisterna vid samtliga dörrar knarrar lite när karossen utsetts av vridning. Jag har provat med silikonborttagare från Wurth, olivolja, talkpuder, Wurth gummivård. Fått bort en del ljud men inte allt.

Använt sökmotorn och läst igenom en del trådar och provat diverse medel som sagt..

En tråd handlade om en 5-serie och det löste sig genom att man justerade dörrarna.
Bilen ska in på BMW för att byta baklucka så jag tänkte passa på & få detta åtgärdat också.

Har även en knarrande plastkåpa vid utmatningen av bältet på höger sida baksäte. Är plasten så dålig i kvaliteten?
Även någon kåpa vid b-stolpen knarrar vid vridning...

Vad jag skulle vilja fråga folk här på forumet vilken uppfattning man har om dörrarna skall justeras innåt så det blir mer tryck mot gummit, eller skall man "lätta" på trycket. Jag är kluven där..

Trött på knarret. Tacksam för feedback.

/Crille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Einzett Gummipflege hjälpte mig en hel del. Fick inte bort allt men nästan.

-------
//Lövet
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Pratade med Förenade bil i Malmö, men dom kände inte till detta medel. Tror tom. jag använde något artikelnr som jag fick här på forumet. Vill även minnas att jag pratade med Theanders i Lund..Kanske hade otur vem som jag pratade med...

/Crille
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Nu vet jag inte om det är samma ljud som kan uppstå på e46 men på min löste jag knarret genom att tvätta och smörja de filtbeklädda listerna i dörrarnas överkant med vaselin.

Riwa
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Har haft samma problem med min E90 - den knarrade som en gammal eka vid minsta lilla ojämnhet som kördes över vilket var fruktansvärt irriterande.

Precis som riwa skriver så var det i mitt fall listerna som sitter längst upp på dörrarna och som är filtbeklädda på insidan som var orsaken. Jag smörjde in dessa lister rejält med grön såpa för 3-4 månader sedan och bilen går nu lika tyst som när den var ny.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har samma problem med min E39, jag har nyligen klätt in listerna med filttejp jag köpte på Wurth, dvs toppen på dörren där, bara ett par tejp på varje dörr.

Samt smörjt in med Einzett som någon nämnde, det är från Ebay man köper.
Bara åkt en kort stund men känns tystare hittils iaf.

Här är länk till gummivårdsmedlet.

Länk
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Ahh, grön såpa, har precis baddat in listerna rejält, även filtdelen. Får hålla tummarna.

Sista prov blir einzett och dörrjustering...

Tack för snabba svar och bra tips!! :-)

/Crille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dörrjustering är det sista jag skulle göra. Stor risk att det inte blir bättre och du dessutom får en massa andra problem som svårighet att stänga dörren, dålig passform för lister osv.

-------
//Lövet
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Tack för tipsen!

Testat lite grön såpa. Blev lite bättre. Är det någon som har tagit insidan med nedfällda rutor också? Ni som pratar om gummilisten med filtdelen, är den filtdelen som bara är ca. 5mm hög antar jag?

Hmmm, om man sätter en filttejp, blir det inte risk för att otäthet om man sätter filttejp? bara spekulerar...

/Crilleman
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag har haft samma problem, lämnade först in den hos bmw för att kolla de smörjde listerna runt om alla dörrar, men så kom det tillbaka efter en månad.
Så jag frågade om man kunde göra något, då fick jag köpa mig en vad såg ut som en tjock spritpenna att dra på gummilisterna, vilket hjälpte mig så nu låter det ingenting.

Mvh Johan
He
77
Herkules83
Äger ingen men letar efter en Bmw E91 LCI - Touring
Hej !

Jag har en Bmw e91 från 2010 som precis har börjat att knaka , vad ska jag köpa för att smörja upp dem ? Jag har smörjt upp dem lite lätt idag med silikonspray , dock tyckte jag inte de hjälpte. Dock missade jag att smörja den lilla filt listen som andra skriver om. Ska jag gå över den också med silikonspray ? Ska jag köpa något annat än silikonspray ? Bör jag kontakta Bmw ÅF i Kalmar
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Hej!
Det du ska köpa finns här...
Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hade det på E39 Vaseline löste problemet helt.Rek starkt till samtliga som har problem med sånt irriterande ljud.
He
77
Herkules83
Ny INFO

var ute idag och provade att tejpa upp den lilla filt klädda listen med frystejp. Provade först att tejpa endast förardörren och körde snabbt en sväng på kullerstenar genom stan. Då kom ljudet mer från passagerarsidan på bilen. Tejpade sedan upp samtliga dörrar både bak och fram på bilen. Körde genom stan igen och allt ljud var som borta. Vad bör jag göra ? Köpa Bmw:s dyra egna smörjmedel ? Läste i en annan tråd om någon som köpt någon tejp från Würth och tejpat. Har siliconspray som jag använde igår till dörrlisterna ? Läste att silicon avråds från Bmw själva. Eller köpa något annat medel på Mekonomen i Kalmar ?
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Herkules83 kan du läsa eller?
om inte så kör med din frystejp..
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Köp den här från BMW.
Länk
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Sorry! Det ska vara gummivårds medel på samma sida.

He
77
Herkules83
Idag har jag köpt Würth - Gummivård och återkommer med svar om det löste problemet
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Herkules83
gnid på det med en svamp och upprepa om några dagar, så ska det bli bra..;)
He
77
Herkules83
Missljudet/oljudet är nu borta , smörjde på filtlisten med Würth -Gummivård ! 176 kr fattigare men så mycket tystare
Ol
24
Olae91
320i touring e91 - 06
Mina dörrar började knarrande i listerna efter polering och lackförsegling, inte innan. Skall prova smörja listerna med bmws gummivårds medel...samt ev torka bort lax på omgående yta resp fönsterkant
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.