|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Självklart i en rejsbil är det inte 50/50 i slutändan utan den perfekta balansen. Titta på en STCC bil där dom har blyvikter som dom kan flytta runt beroende på förhållanden och bantyp mm. Jag pratar gatbilar vilket Porsche och Bmw fortfarande är. Det är helt rätt att vikten flyttas frammåt när man bromsar och bakpartiet lyfter mindre, och du vidhåller greppet, men samtidigt kan bilen bli överstyrd vilket inte en mittmotorbil som te en F1 som har optimal viktfördelning nära 50/50. BMW CS #07491 |
|
|
En F1 har inte 50/50 viktfördelning, den är baktung. Mittmotorbilar har majoriteten av vikten bak, inte lika extremt som en svansmotorbil, men t ex har en Porsche Cayman c:a 45/55. |
|
|
Om vi ska vara noga så ligger dom på mellan 42 fram och 58 bak, men har i vissa fall 45 / 55 beroende på att dom kan justera viktfördelningen via en ballast som dom kan fästa vart dom vill helt fritt. Så okej! Men vi pratar fortfarande om gatbilar där 50/50 är bättre än 35/65. En bil som har 50/50 blir mycket snabbare i reaktionerna och vinner ganska enkelt mot en porsche i superstage konbana, men kanske inte på ringen. Går att disskutera i all oändlighet likväl som det finns inställningar på ett ställbart rejschassi;) Back to topic BMW CS #07491 |
|
| En Porsche är snabbare i reaktionerna än en BMW och presterar bättre tider i konbana. Jämför t ex den tyvärr avsomnade tidningen Automobils A-sprint, där Porscharna slår BMW med sekunder. | |
|
Återgår till ämnet lite. Jag hade en M3 E46 smg 2 som jag sedan sålde och köpte en 996 4s manuell. Det jag saknar från M3an är självklart utrymmet. Annars så tycker jag porschen både går bättre och bättre styrning, väghållning osv. Ett stort plus är även att servicen är relativt billg järmfört med bmw om man som sagt servar på deras verkstäder. |
|
|
En porsche måhända vara snabbare än en BMW men jag syftade på att dom är rätt sävliga om man jämför mot andra bilar. Körde tex en Mazda GT-X 4WD Grupp-N som en polare ägde förut mot porscheklubben på barkarby flygfält. Mastan var mer än 8-10 sekunder snabbare och vi höll stumt 95 km/h genom hela deras konbana. Den snabbaste GT3:an lyckade endast hålla 76 km/h genom deras konbana som va uppställd. Porscheklubben var helt stumma och menade på att det vsr 4-hjulsdriften mmmm.. Absolut, men porsche är inte snabbast. BMW CS #07491 |
|
|
MilosM3 Har du kvar 996:an? BMW CS #07491 |
|
| I min värld är E34 M5 den enda bilen som jag skulle kunna tänka mig att byta ut min 993 mot så visst skulle jag kunna gå till en M-bil efter min 911. | |
|
OK Beolab, det går naturligtvis att hitta snabbare bilar än Porsche, men nu gällde jämförelsen BMW och Porsche och där verkar du ändå hålla med. När det gäller jämförelsen på Barkarby undrar jag verkligen hur det gått till, för tio sekunder i en rimligt konstruerad konbana är en evighet. Jag vågar påstå att ingen bil som är gatlegal kan spöa en GT3 med tio sekunder i en normal konbana. Jag tvivlar på att ens en inreggad Radical skulle klara det. |
|
|
Synd att dom flesta E34 M5:or har gått så långt och är i dåligt skick. Någon som känner till någon fint exemplar som är lite masserad skadar inte heller? Okej ja då får man slå till på en 996 4S nästa gång då.. |
|
|
Ja det har jag! Pm vid intresse. |
|
| Intressant tråd! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Att jmf dessa bilar är ju knappast rättvisst då de inte spelar i samma division - vilket inte heller är meningen. Känns iofs kul att "myten" om M3 finns kvar med såpass allvar att många inom fordonsindustrin fortfarande benchmarkar mot denne. Personligen tycker jag att en E46 är fortfarande "mest" bil i alla kategorier. Säg den bil som ena dagen kan ge många "banbilar" match på en bana - så länge som det är amatörförare som jag som möts - för att därefter köras med 4 pers 60 mil med packning och en medelförbrukning på 0,92 L/mil. Kostar lite och ingenting att serva i jmf med andra "prestandabilar". Är inte tillräcklig unik för att inte köras på vintern (undantag CSL då den inte finns i dussinvara) Är rel. lättmeckad och ffa du kan få en sådan för under 200 kkr. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Verdi |
Jag tror ni missar lite av poängen. Såg ett avsnitt av Top Gear där de halvt på skämt och halvt på allvar hävdar att man har roligare i en bil med sämre väghållning då man då kan "köra på gränsen" utan att behöva hålla så hög fart. Nu kanske man inte ska dra det så långt men på allmän väg är inte absolut prestanda så viktig om man inte ska rödljusrejsa eller så. Det som är avgörande är istället den upplevda prestandan och känslan. Visst, det krävs fortfarande en snabb bil för att uppleva bilen som snabb men över en viss gräns spelar det inte så stor roll. Det är väl här som BMW träffat så bra med 1M. Den är ju inte snabbast, men de som provat säger att den är bland de roligaste bilarna att köra. Och det är ju det som spelar roll, mer än om 0-100 går på 4 eller 5 sek. |
| Verdi: jag kunde inte sagt det bättre själv! | |
|
Hej! Jag har haft M3 E46, Z4M, C63 AMG, kört M3 E90 samt M5 E39. Nu kör jag en 997 4S 2010, min input till det hela är, en Porsche ÄR en Porsche. För att svara på tråden, kommer jag inte ha några problem att gå tillbaka till M3/M5 efter denna, anledningen kommer vara att BMW alltid är en BMW och för mig är det mer än bara en bil. :) En porsche skall alla bilintresserade/entusiaster äga en gång i livet, så är det bara! Ta hand om er! |
|
|
Har ägt en massa M-bilar genom åren och fler lär det bli även om man kör porsche så släpps det alltid nya m-modeller som man vill prova på. Men att jämföra BMW med Porsche är ungefär som man jämför äpple med en banan ;) |
|
|
Jag har ägt M3 E46, kört M3 CSL, M3 E93, M5 E39 och Porsche 997 S, åkt med i Porsche 996 GT3. Det är mina erfarenheter av de bilar vi diskuterar här. Jag måste (även om jag själv inte är Porsche frälst för 5 öre) nog hålla med de som säger att "Porsche är Porsche". Det är en fullblods sportbils tillverkare, vilket BMW inte är på samma sätt. Nu har jag iofs mycker mer tid på bana i M3 E46/M3 CSL än i någon Porsche, men just 50/50 fördelningen i M3 är fantastisk! Så otroligt bra balans och bra känsla. I slutändan är det väl så, att äger man SAAB, så jämför man med AUDI, kör man AUDI så jämför man med BMW, kör man BMW så jämför man med Porsche, kör man Porsche så jämför man med Ferrari, kör man Ferrari så jämför man inte med något.. ;) Märks det att jag gillar Ferrari? ;) Skämt o sido, Porsche och BMW är olika på många sätt, men när det kommer till M3:an så är man väl inne o luktar lite i Porsche-land.. BMW är trots allt inte samma typ av bil, på något sätt skulle jag nästan vilja säga. BMW har sina upp/ner sidor, samma gäller för Porsche. Det är nog främs upp till vad var och en har för förväntningar på bilen. I vissa fall är Porsche rätt, i andra fall inte. |
|
|
Ber om ursäkt för att jag går lite off-topic, men jimmye och m3efl, äger ni de listade bilarna. jimmye: Porsche 997 4S Cab MKII C63 AMG 2010 - Designo E90 320dM spacegrå -09 Z4M Roadster -07 Imola E90 320dM Röd -08 E46 M3 Phoenixgul -02 e30 318is -90 E46 320i -99 E46 330ciM -02 m3efl: Lamborghini Murcielago -03 Corvette C6 Z06 -06 Porsche 997 Turbo -07 Nog för att det kan vara svårt att hitta bara en bil som fuller alla behov. Själv har jag en (1) sportbil och en (1) familjebil. Det räcker ganska bra för mig. Men i era fall förefaller bilarna behovsmässigt "överlappa" varanda lite. Det är inte alls för att vara taskig eller missundsam, skulle bara vara intressant att höra hur man väljer mellan ex. Corvetten och Porschen. Eller mellan spacegrå och röd BMW (E90) 320dM... |
|
|
WGG; +1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.