|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har en treliters diesel av den nyare generationen som har monterat bort eller rensat filtret? Funderar på att köra "all way" på min bil typ steg tre eller vad vi ska kalla det.. Erfarenheter? | |
|
Har tagit (rensat) ur innehållet i både katalysator och p-filtret på min 530d-05. Bilen blev rappare även innan ECU uppdatering. Tar ut 285hp och ca. 600nm Kommer snart göra samma sak på min 335d coupe för att få ut 350hp/700nm. |
|
|
detta är typ steg 3 utad DPF ORIGINAL VTECH Effekt: 286Hp 380Hp +94Hp Vridmoment: 580Nm 750Nm +170Nm Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Jag har ersatt partikelfiltret på min 330d men tror inte det gör någon större skillnad i toppeffekt. Möjligen varvar den upp lite snabbare i registret. Lite piggare vid gubbkörning under 1500 varv också. Tror inte det gör så mycket som många tror. På 335d gör det troligen ingen större skillnad heller. Många här som tror dom fått en snabbare bil bara för den låter nån decibel mer... |
|
|
Mr.ozz: Vad grundar du dina påståenden på? Har du sett en 330/335d mätas innan samt efter DPF borttagning och mappning? Isåfall kan du vara snäll och dela med dig den informationen? |
|
|
Mr. Ozz Är rätt övertygad på att du har en dålig programvara i din bil!? Testa att mappa din bil så allt blir som det skall så ska du se på f-n! : ) |
|
|
Min bil är mappad av en expert från Tyskland (TM chiptuning). Ska tydligen vara bättre än V Tech. Bilen går som en dröm gångmässigt men jag har ju inte fått någon extrem effektökning jämfört med promotech plusbox. |
|
|
Enligt mina erfarenheter är det stor skillnad över hela registret när det kommer till trimmade bilar. En originalbil märker du det mest på att den blir starkare innan laddet kommer och att laddet kommer tidigare. Min 530D rök en hel del när man stämplade men min 330D ryker i princip inget alls. Luktar dock polsk lastbil runt bilen på tomgång vilket inte är så roligt alla gånger. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Jo det är möjligt men stora dieselmotorer känns väl ganska slöa överlag pga det massiva vridmomentet.. Kraften kommer redan vid 1500 för att sedan fortsätta jämnt hela vägen. Kraften kommer så tidigt:) På en snabb bensinare är det mer ketchup. Slö upp till 3-4000 för att där explodera! Känns mycket rappare o roligare. Fruns 120d med 200hk känns oftare piggare än min med 300hk. Men man vet att den egentligen inte är det. Det vore kul o anordna en liten BMW dieselträff på något flygfält eller något. Då kunde vi göra accprov o rejsa lite och se vad som i praktiken skiljer mellan olika trimfirmor, med o utan DPF, dieselboxar etc.. Jag bor i närheten av en liten flygplats (Emmaboda) som går att hyra om intresse finns? |
|
| mr.ozz, inte ska ni väl begränsa eventet till enbart de med dieselmotorer? ;) lägg till bensinare så blir det en än roligare jämförelse =) | |
|
Det är säkert möjligt. Det var bara en idé jag kom på. Men finns ett seriöst intresse så vore det kanonkul om det kunde bli något:) |
|
| Du kan förslagsvis starta en tråd om ett eventuellt event för bimmers. Jag vore själv intresserad då det är få events så pass söderut. | |
|
Jag kör otrimmat (än så länge...), men skulle iaf garanterat komma på en träff. |
|
carl530 |
"Ska tydligen vara bättre än V Tech." Enligt vem? Enligt en kille på TM chiptuning som vill sälja sitt trim till dig...? |
Verdi |
carl530, visserligen är v-tech smått heliga på det här forumet men det är väl ändå fullt logiskt att en tysk tunerfirma har större omsättning och därmed mer erfarenhet och större ekonomiska muskler för att ta fram en bättre programvara. Har ingen aning om hur bra/dåliga de är men att ta det som en personlig förolämpning är inte riktigt rimligt tycker jag. |
| Ingen skall förolämpa någon men ingen är bäst innan han har bevisat motsatsen så är det i min värld. Men du har en poäng absolut att man har mer muskler med ett stort land te.x Tyskland med 90 000000 människor mot lilla Sverige men att lyckats bättre betyder nog mer på den som programmerar och dennas kunskaper... | |
|
mr. ozz varför skulle Tm chiptuning vara bättre än Vtech ?? Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Mr.ozz det du säger att det inte sperlar nån roll om man tar bort PF eller har det mont där kan jag säga du har helt fel.. Tog bort filtret på min märkte rejäl skillnad dels på soppa förbrukningen samt du får en skönare gång och att avgas tempen sänks Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Svar till Kungen: Du har det besvarat av andra forummedlemmar tidigare i tråden. En fråga till Kungen: Vad är det som är så mycket bättre med V-Tech som motiverar att dom/ni är dyrast i branschen? |
|
|
mr.ozz kvalite kostar så är det bara Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
| Det var ett klent svar från en VTech ÅF! Vet du inte vad du säljer?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.