AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.983

Varför tänds ASC och EML lampan över 2500 varv?

Sida 1 av 2
ma
19
mangeman83
328ci -00
Jag har en 328ci E46 som strular. Bilen har stått stilla i ca 1 1/2 år då vi bara har haft igång den lite då o då. Men nu på sista tiden kan jag inte gasa mer än till 2500 varv för då tänds ASC och EML lampan och bilen börjar plöddra men går på tomgång ändå.
Vi felsökte via OBD och fick fram nått fel med "fueltrim" och det visade sig vara hål i en luftslang till vevhusventilationen, men slangen är bytad och felkoden borta men där är fortfarande en kod som heter "P0505 (pending) idle air control system" Jag har hört mig för lite och det ska vara tomgångsmotorn, men bilen startar och håller sig på tomgång utan gas. Jag tycker det är lite konstigt att bilen kan gå sönder av att bara stå stilla, eller har jag fel?
Finns det någon som kan komma med nått bra tips eller någon hjälp?
Hade liknande för ett tag sedan och fick byta gas spjälls huset. Var något fel i elektroniken på det som satt i.

gå in på youtube och kolla igenom avsnittet med wheeler dealer där de fixar en jaguar xk8. låter som det är samma fel. dvs det Clintan66 säger.
ma
19
mangeman83
328ci -00
Okey, bytade du det själv eller måste man lämna in den för det? Vad ligger priset på ett nytt gasspjäll, om du kommer ihåg?
ma
19
mangeman83
328ci -00
Men borde man inte fått en felkod på gasspjället om det är det som är fel?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med en rengörning av anslutningskontakten till spjällhuset, med tryckluft och elektronikrengörnings spray (Inget annat som5-56 el dylikt )

Kontakten är ett känt fenomen på M52TU den är dåligt tätad och ärgar när smuts och damm fastnar där. Det har bytts ett och annat spjällhus i onödan av BMW pga detta. Kablaget går mellan motorstyrningen och trottelhuset och finns i en uppgraderad version med bättre kontakt om det inte hjälper med rengörning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Först fick jag inga felkoder på det för EML lampan tändes inte så ofta i början. Räckte med att starta om bilen så gick den igen ett tag.

Det blev tätare och tätare mellan gångerna efter hand.

Schmiedmann vill ha c:a 3000:- för ett gasspjälls hus. Köpte mitt på pick and pay skrot för 200:- och den har gått klockrent efter det.

Prövade som Hasso nämnde först, men hjälpte inte.

Inga problem att byta själv, men är lite trångt där nere/under :).

Tråkiga med att spaya på el spray är att du måste av med allt endå för att komma till.
ma
19
mangeman83
328ci -00
Har varit ute och sprejat el spray och rengjort en massa kontakter, bland annat den runda kontakt in till spjällhuset och rengjort lite i utsidan på spjällhuset men det hjälpte inte. Bilen går lika dåligt ändå.
Jag har en liten fråga till, ska spjället i spjällhuset inte gå att röra på när bilen är avstängd eller det ska gå och röra?

Jo en sak till och det är att den innersta gummibälgen närmast spjällhuset hade spruckit så den har jag fått byta, kan det va därför där var sot och smuts och skit i spjällhuset?
Den ska gå att röra på. Kunde alla fall jag göra på mina. Både den gamla och nya.

Ang hålet tror jag inte på som gjort det smutsigt. Är nog smuts som följer med in genom filtret.

Båda mina var också lite smutsiga vid kanten, så att säga.
ma
19
mangeman83
328ci -00
Okey men kan spjället sitta fast även om bilen går? Om spjället sitter fast borde det väl inte gå att gasa eller?
Tycker inte det, men för att vara 100% så har du också vajer på din eller är det elektriskt? Vet inte vilken årsmodell bytet skedde.
ma
19
mangeman83
328ci -00
Där är vajer på vår
Okej. Finner du inget gasspjälls hus, så har jag ett du kan köpa om du vill och du tänkt chansa på att byta det. Vill ha 400:- så fall.

Hör av dig så fall. 073-8452362

Ska du till Malmö träffen ikväll, så kan jag ta med det. Såg du bor i Skåne, men vet inte var :).

Kan skicka det annars.

ma
19
mangeman83
328ci -00
Okey, efter lite efterforskning ska gasspjället inte sitta fast så mest troligt är det det som är fel. Ska prova plocka av det i helgen och se hur det ser ut.

Okey det kan va bra och veta att du har ett, är det samma gasspjäll som jag behöver då tror du? Är det till en 328?

Jag bor utanför Helsingborg, det kan va bra och veta var lite folk bor som kan hjälpa en :)

Tack så länge för all hjälp
Ja det passar som jag har. Köpte det samtidigt som det andra för att ha i reserv.

Bor själv i Landskrona, så det är inte så långt.

Hör av dig om du vill ha det, men förhoppningsvis hjälper det när du fått det att fungera ang spjället.
ma
19
mangeman83
328ci -00
Nu har jag varit ute idag ett par timmar och skruvat av spjällhuset och tittat hur det såg ut. Spjället satt helt fast, men jag tog och knackade jätteförsiktigt på ena sidan och efter 2 knack så lossnade spjället. Så jag tog och rengjorde runt om i kanten och tog bort den lilla argade kanten där spjället hade suttit och fick det jätte fint. Satte ihopa allting och kopplade alla kontakter och provstarta bilen. Motorn gick som en klocka och jag kunde gasa fullt ut utan att några varningslampor börja lysa :) så mysteriet är löst.

Tack alla som hjälpt mig med tips, jag är evigt tacksam// Mange
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag lånar den här tråden, som väl egentligen är avslutad, eftersom jag har råkat ut för samma symptom som trådskaparen.

EML, motorlampa och DSC-lampa tänds, tomgång bluddrar, ingen kraft. Stoppar man motorn och startar och gasar iväg ordentligt så går den normalt ända till den får gå på tomgång en liten stund. Jag har haft samma symptom/eller fel två gånger tidigare och bytt två spjällhus som enligt verkstäderna har kärvat. Nu tredje gången felet uppträdde lämnade jag halvt förtvivlad in bilen för stor felsökning på en större firma. De uppger att det är ett brott i kabelstammen till motorn. Allt som allt ska det kosta ca 8000-9000 kr att åtgärda felet. Då byter de kabelstammen. Jag ska inom kort lämna besked hur de ska göra.

Nu försöker jag ta reda på om det går att få tag på en begagnad kabelstam till motor. Någon som vet vad jag ska söka på i bildelsbasen och laga.se? Blir inte riktigt klok på vilken del i realoem det kan vara. Delen verkar inte heller finnas på autoexperten, schmiedmann mfl.

Har någon annan här varit med om brott på kabelstam motor? Hur yttrade sig det? Konstigt att mitt fel inte är där hela tiden om nu en "sladd" i kabelstammen är av.

Kan det vara den här? Länk
eller
Länk
eller
Länk

Till saken hör att bilen, en 320 -02 med 22 000 bil ändå ska bytas till en större bil då vi har blivit fler i familjen. Håller på att leta bil och provköra. Inbytesvärdet är antagligen ganska lågt även när felet är fixat så jag vill inte lägga alltförmycket på en bil som jag inte ska ha kvar. Jag har dessutom redan kostat på ganska mycket för två spjällhus/gasspjäll under det senaste året.

Anders
Den du länkade till först ska det vara.

Har en kabel satm liggandes, men tyvärr till 330 och tror inte det passar på din, men får du reda på om det skulle passa, så bara hör av dig så kan du få köpa den.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Tack för ditt svar.

Enligt firman som säljer kabelhärvan i första länken så är den till växellådan?!? De påstår att det ska vara den här:
Länk

Vad är korrekt? Har man kabelstam till en manuell växellåda?

Jag hade tagit den som du länkar till nu igen senast. Första i ditt andra inlägg.

Den andra du länkar till ser ut som den till diverse styrningar under insuget (är mer monterat där).

Den som jag tycker är själva data boxen med och även styrningen till spridarna.

Kan tyvärr inte hjälpa dig tydligare för jag har själv inte behövt byta. Hade bara av allt när jag bytte mitt eget insug.

Jag hade valt första, men annars vänta och se om du får fler inlägg/svar under kvällen.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag försökte kontakta verkstaden som har gjort felsökningen för att få nr på reservdelen. De hade redan hunnit gå för dagen så jag får försöka igen imorgon. Fortsättning följer.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.