|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu skall jag sticka ut hakan lite och hävda att RFT däcken funkar förträffligt, under förutsättning att du inte kör i Sverige :-) Motorvägarna håller som regel ganska dålig standard med grov asfalt som skapar mycket buller och slitage från dubbdäck och lastbilar som skapar spårighet. Mitt tips är därför att köra slut på RFT sulorna och sedan byta till vanliga däck. |
|
|
Jag har gått från RFT till icke-rft och skillnaden är remarkabel. Jag ringer hellre bärgare den gång var 10e år som man eventuellt får punktering. Jag kör med 225/40-18 och 255/35-18 icke-rft och jag upplever min bil som i stort sett helt kursstabil. ------- //Lövet |
|
| Jag kör slut på sulorna sedan bytar jag till icke-rft istället bara för att testa. Det är som du skriver Lövet, den dagen det händer så får man ringa en bärgare. Jag har fått punka 1 gång på 10 år och då skall tilläggas att jag har kört ca 4-5000 mil/år så det händer ju inte varja dag! | |
| Jo jag är benägen att hålla med om det där med bärgare/punktering och RFT. Skulle nog också överväga att gå ifrån RFT, men med vår långresebil E61 köpte jag vinterdäck som var RFT till och med (och det är snudd på omöjligt i dubbat utförande). Fast det är ju lite värre att få punka en mörk och kall vinterkväll på en landsväg i Dalarna än en sommardag i Linköping. Alltså blir det i alla fall icke-RFT när sommardäcken ska bytas nästa gång. | |
|
Jag håller helt med om det här med bärgaren. Det är precis så jag resonerar. Hur ofta får man punktering? Och vad kostar en bärgare? Väljer man icke RFT-däck så får man en betydligt bekvämare bil, och priset av vad ev eventuell bärgning kostar tjänar man ju ändå in direkt, då icke RFT-däck är billigare att köpa.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
"Nåt man ska tänka på dock är att stolarnas ryggstöd är väldigt smalt. Jag är rätt smalt byggd men tycker ändå att stolarna kramar om mer än nödvändigt i sitt lösaste läge. Väger man 95-100kg tror jag inte man får plats ordentligt. ------- //Lövet" Det där håller jag inte med om alls, faktiskt. Sportstolarna har ju elektronisk justering som i maxläget nästan blir en Volvosoffa. Visst har det med personliga preferenser att göra men jag skulle inte gå så långt som att kalla stolarna för trånga. |
|
|
Jag kan förstå om sportstolarna känns trånga för en person med 100+ kg.. Själv väger jag ca 70kg och är 173 lång. Sitter perfekt :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.