|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på Er! Då min förra tjänstebil brann upp precis innan semestern (helt sant) så var det nu dags att prova ut något nytt. Jag testade A4, V60 samt BMW. Sprang på ett erbjudande 320d E91 Exclusive edition som jag helt enkelt föll för då det var mycket förmånligt för mig. Nu till min lilla fundering. Var det ett förhastat beslut att gå på E91 då det är en gammal kaross? Är det någon utrustning till E91 som man "måste ha"? Är det en bil som man kan köra på långsemester med utan att få träsmak? Undrar även hur ni upplever kupeljudet vid motorvägsfart? Låte småluddig tråd men då jag beställde bilen på 100 procent känsla (har inte kört den) så försöker jag bilda mig en uppfattning om bilen samt om jag gjort ett bra val! | |
|
Länk till bilen Länk |
|
|
Hej och välkommen! Var det ett förhastat beslut att gå på E91 då det är en gammal kaross? - Nej. En bra bil, och det var som sagt ett mycket förmånligt erbjudande. Är det någon utrustning till E91 som man "måste ha"? - Advantage Edition är i mina ögon en perfekt utrustning. Det som ingår är: Takrails, Automatiskt avbländande backspegel, Armstöd fram, PDC bak, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare, Radio Professional, Lädersportratt, Lättmetallfälg V-eker 285, Sportstol fram, Xenonstrålkastare, Belysningspaket, Förvaringspaket, Interiörklädsel tyg/läder Impuls. Är det en bil som man kan köra på långsemester med utan att få träsmak? -Ja. Gjorde en 500mils bilsemester i Europa med min 320i E91. En dag sträckkörde jag över 130mil med endast två kortare stopp. Dagen efter knappt 70mil till. Det enda negativa är att baksätet är för smalt för tre fullvuxna män. Undrar även hur ni upplever kupeljudet vid motorvägsfart? -Helt acceptabelt. Inte lika tyst som en 5-serie men ändå bra. |
|
|
E91 är hur trevlig som helst. Bara för att F31 antagligen är "bättre" så blir inte E91 dålig. Dessutom kommer en motsvarande utrustad F31 sannolikt kosta dig ungefär 150.000kr till. Det är pengar du aldrig får tillbaka även om den får något högre andrahandsvärde i kronor räknat efter 3 år. Det går hur bra som helst att åka långfärd. Jag har M-sportchassi, 18" med 255" breda bakdäck och jag tycker varken bilen är stötig eller bullrig. Men visst är den på alla sätt sämre än min förra 5-serie eller en V70 eller A6. Nåt man ska tänka på dock är att stolarnas ryggstöd är väldigt smalt. Jag är rätt smalt byggd men tycker ändå att stolarna kramar om mer än nödvändigt i sitt lösaste läge. Väger man 95-100kg tror jag inte man får plats ordentligt. ------- //Lövet |
|
|
Kanon stort tack för svaren. Skall hämta kärran på fredag så då får vi se om den är så bra som jag hoppas. Sista fråga, är det bra ljud i standard stereon i 3-serien. Körde en A4 2010 innan med standard stereo som jag inte var så nöjd med, konstig ljudbild på något sätt! Däremot så tyckte jag ljudet i min gamla V70 2008 var kanon, tror det var stereon ett snäpp upp, high performance eller något. |
|
|
Jag skulle starkt rekomendera att välja till svankstöd. För mig är det oförstårligt att imte BMW har med det som standard! Bilen går utmärkt att åka långt med. Min längsta sträckkörning är Paris-Stockholm, det var inga problem över huvud taget. Mvh/ Niclas |
|
|
BMW har i allmänhet ganska dåligt ljud. Sämre än både V70II och 9-5 exempelvis. Tyvärr skiljer det inte så mycket om man lägger till mer pengar och köper HiFi paketet. Jag har haft både HiFi samt det större LOGIC7 paketet men upplevde skillnaden mot standardstereon som ganska litet. Absolut inte värt pengarna. Jag lyssnar på "normal" ljudvolym. Gillar man att dunka-dunka kanske skillnaden blir större. ------- //Lövet |
|
|
Ser att du hann före med en till fråga. Ljudet i BMW's standardstereo är ingen höjdare, Volvos High Performance är mkt bättre. Mvh/ Niclas |
|
|
Tyvärr ett faktum att "rea-priset" på bilen omedelbart diskonteras i form av ett lägre andrahandsvärde på bilen. Har sagt det förr och jag kan upprepa det: du gör en hyfsad affär och jag gjorde den sämsta, att köpa en E9X när den "snart" ska ersättas. Å andra sidan var det lite annat rabattupplägg då när jag handlade. Tyvärr får en stor del av denna utförsäljningsrabatt bara effekten "lägre lån". Givetvis kommer F31 tids nog ikapp, men det tar nog 6-7 år. |
|
|
Värst är ändå att köpa året innan de stora utförsäljningsrabatterna kommit. För när väl din bil är begagnad sedan bryr sig folk inte ett dugg om att du betalat mer än de som köpte året efter. Jag tror ändå att det i strikt ekonomiska termer är bättre att köpa en E91 för drygt 300k än att köpa en F31 för kanske 420 om man äger båda i 3 år. Är till och med helt övertygad om det. ------- //Lövet |
|
|
Som jag förstod det såär det en tjänstebil vi pratar om här? du får ju en riktigt trevlig bil att åka omkring i med gott om utrustning till ruskigt bra förmånsvärde!! Jag anser ju att du har gjort ett klipp, du hittar ju ingen trevligare bil med motsvarande utrustning under 7,5 basbelopp! hämta ut och njut! har precis bytt från min 325d -07 till en 320d 2010 :) ska hämta nästa fredag!! |
|
|
Jepp det är en tjänstebil så jag har förmånen att inte bry mig om andrahandsvärdet. Iom prissättningen så får jag även hyfsat bra förmånsvärde på bilen precis som Daniel_k3 skriver. Jag hämtar den på fredag så nu får det bli som det blir. Tack för alla svar, grymt forum!! |
|
| Körde 500 mil under kort tid på semestern nu i sommar. Inga problem alls. Man vill bara köra den mer ... | |
| Det är ju kanon då det brukar bli en bilresa ner till Italien varje år! | |
|
hur ser specen på bilen ut och vilka tillvalspaket tog du? Det är säkert en helt okay affär att åka i den, mycket bra bil till mycket bra pris skulle jag säga. /Anders |
|
| Det är en lagerbil som står hos säljaren så jag hade inte så mycket att kryss i. Det blev en svart 320D Touring, advantage paketet + drag. Bilen var nettoprissatt från början till 321K vilket gör den billigare att köra för mig som tjänstebilsägare än min förra Passat. Fick dock 21K i rabatt på det. | |
| Det är inte säkert att förmånsvärdet är lägre i samma grad som paketpriset. Då måste det vara en speciellt inreggad modell hos Skatteverket. i värsta fall blir förmånsvärdet baserat på normalpriset för den plus normalpris för tillbehör minus 10% på dessa. Eller vet någon om det inte är så för detta erbjudande? Bavaria var ju tidigare en beteckning på sådana specialmodeller med lägre förmånsvärde. | |
| Detta är en exlusive edition, finns reggad hos skatteverket som en speciell modell så förmånsvärdet blir lägre! | |
|
Jag körde 500+ mil i europa med min E92 nu vid midsommar, har tidigare haft en E90 också. Jättefina bilar att åka långt med! De kan vara lite spårkänsliga med RFT-däck vilket kan vara ansträngande men det märks nästan bara på svenska vägar, i tyskland tänkte jag aldrig på det. Med manuell växellåda som jag hade på min förra så kunde jag bli lite trött i benen då fotstödet var lite för nära (enligt min mening alltså) stolen i förhållande till kopplingspedalen, detta innebar att jag inte fick riktigt avlastning från stolen på vänsterbenet när jag satt länge i bilen. Märker inte alls av det med min automat. Men sammanfattningsvis vill jag säga att E9x är en helt fantastisk bil så grattis till ett riktigt bra köp, mer körglad kärra får man verkligen leta efter. Kvalité och finish är i toppklass. /DJ |
|
|
Hämtade ut min 320d igår och j_vlar vad nöjd jag är. Har kört mycket Audi innan A4 främst och jag måste säga att 3-serien utklassar A4 på alla punkter förutom detalj kvaliteten i kupen (enligt mig). Visst börjar 3-serien (E91) bli gammal men den håller måttet ännu! Det enda som jag kan klaga på är att den är otroligt spårkänslig. Var ju tvungen att trycka på lite igår på motorvägen och vid hård inbromsning kändes bilen som en orm som slingrade sig fram och tillbaka. Detta var ganska obehagligt då jag inte var beredd på det samt att jag aldrig upplevt det med några andra av mina bilar. Förmodar att det har med RFT däcken att göra? Skall läsa lite trådar här på forumet för att se om jag hittar något. Tack alla för era kommentarer! |
|
| RFT-däcken "viker" ju inte undan som andra däck gör. Ibland är det bra (bilen går över hindret i stället för ner i/över det) men ibland blir det i form av "jag följer spårets kanter". Jag har ändå köpt RFT igen den enda gång jag hunnit än, men jag har ju inte testat icke-RFT på samma bil. Har tyckt att tryggheten i RFT uppvägt nackdelarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.