|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tjenare. Fick med textilmattor när jag köpte min E39, men de har bara blivit liggandes. Förstår inte riktigt när det är tänkt att man ska använda dem? Ser bara fördelar med gummimattorna. Känns som att textilmattorna måste bli skitiga snabbt, och gummimattorna är ju bara att skölja av med vatten. | |
| Det ger en lyxigare känsla med textilmattor, men den skillnaden märks mest med ljus interiör. Jag använder alltid textilmattorna på sommarhalvåret, men på vintern blir det gummimattor. | |
|
Jag köpte textilmattor eller velourmattor som det heter till min e90 och jag är super nöjd. Det gräs och smuts som har kommit in har jag en borste till som jag borstar av mattorna vid varje tvätt så är dom nya igen. Väldigt mycket skönare åt fötterna sen ser det lyxigare ut om man kan se det som lyx :) Jag har gummi mattorna till vintern när det blir endel snö och slask i bilen. |
|
| Tycker att det blir lite tystare, men kan vara inbildning.... | |
| jag får hålla med Patric T, upplever bilen som mer ombonad och aningen tystare :) kan dock vara så att man inbillar sig :P | |
|
Fick med gummimattor när jag köpte min E38, men de har bara blivit liggandes. Förstår inte riktigt när det är tänkt att man ska använda dem? Ser bara fördelar med textilmattorna. Det är alltså en fråga om tycke och smak, jag förstår inte hur man kan lägga nått så hemskt som gummimattor på golvet när det finns fina tygmattor som inte förstör en annars påkostad interiör. Finns alltså inget svar på din fråga. |
|
| Kör velour året om, funkar fint. Dom är gummerade på undersidan (iaf orig) så om de blir blöta så stannar det i själva mattan. Tycker gummi ser fattigt ut! | |
| Tänkte mer om man har polare med skitiga och blöta skor, då känns det ju tråkigt att behöva tvätta mattorna efter varje gång. Men ska prova sätta i textilmattorna en gång för att testa. Håller ju med om att utseendet är mycket bättre, fick bara känslan av att gummimattorna är mer praktiska. | |
| Prova att använda skoimpregnering så blir mattorna lättare att hålla rena. Kan tänka att ljusa mattor blir "besvärliga" men svarta fungerar bra. Tvättar dem ca en gång per år, det räcker för normalsmutiga medpassagerare. | |
|
Sök "velourmattor" här på forumet så får du fler tips om hur man enkelt håller dom rena. |
|
|
Jag har tjocka velourmattor i alla bilar, året runt -- skull aldrig DRÖMMA om att lägga in något så SUNKIGT, VIDRIGT som gummimattor !!!! Har du gummimattor hemma också, och snusprillor i taket? (jag bara skojar ;) Mina velourmattor är inne på fjärde året nu, och de ser ut som nya. De är inte mindre praktiska än plastmattor. Tricket är att inte köpa de billigaste velourmattorna, försök hitta en matta med 750-800 g/m2 så lovar jag att det blir både grymt mysigt och betydligt trevligare bil! Har du polare som är grisar får de FAN INTE åka med - säg åt dom att de kan ta bussen !!! :) Det är bara att sätta sig först, och sedan sparka skorna mot varandra ett par gånger för att knacka av smutsen innan man tar in fötterna. :) |
|
| Jag kör högtryck på velourmattorna 1-2 ggr per år, blir som nya då. | |
|
en sak vore ju om man bodde i miami. men i detta land har vi ju fan regn o snö hela året. gummimattor e ju lite lättare o hålla rent me |
|
|
Galon på stolar och paneler vore ju också fint då kan man ju dra av hela inredningen med högtrycken så slipper man det jobbiga med tygmattorna. OBS Ironi om ni inte förstår... |
|
|
Jag tycker ärligt talat inte att velourmattor är svårare att hålla rena - och jag pratar inte bara, jag har prövat. Däremot är det enormt mycket trevligare att åka i en bil med riktiga mattor. Annars skulle man ju gärna ha gummimattor i taket också, så man kan nysa en snus och bara spola av med högtrycken? *ironi* ;) |
|
| mitt största problem e allt jävla spackel o färg ja får på golv o ratt o dörrsidor,kickpaneler. ja e målare ;) | |
|
Textilmattorna dammsuger eller skakar man bara av. Gummimattorna är jobbiga för dom måste man tvätta noga för att dom ska se bra ut. Kör förövrigt velour på sommaren och gummi på vintern, som det ska vara. |
|
|
Jag håller med ovanstående, velourmattorna är enkla att hålla rena jämfört med gummimattorna som kräver pedanteri för att inte se fula och "sunkiga" ut. Att velour dessutom ger en mer ombonad och lyxig känsla i bilen är en ren bonus. Att rista och borsta mattan gör oftast den ren, i värre fall får dammsugaren åka fram och som mest en gång per år tvättas de av med högtrycktvätt och får torka under rätt förhållanden så ingen sur lukt uppkommer. Har du ett par BMW original mattor liggandes, pröva dem så skall du se hur pass praktiska de är! //Bjersér |
|
|
... kommer utsökt att tänka på detta klipp: Länk :) Seriöst: När man väl lärt sig hur man håller velourmattor rena och snygga (mina är beige) så tar det nästan emot att slänga in gummimattor i bilen, vilket jag gör vid byte till vinterhjul. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hahaha, helrekond på högnivå! :) Vilka stolpskott det finns på denna jord... BMW M-POWER |
|
Karl-Hilding |
Detta klipp måste ju bara vara sk uppgjort. Inte har man en kamerakille som följer efter om man är så jäkla dum så man högtryckstvättar invändigt? Även instrumenbrädan, hepp... Kameran zoomade också in nummerplåt och "gradbeteckningen" väldigt noga på Mercan. Men vem kan ha ägt bilen? Stulen och falskskyltad? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.