|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som har erfarenhet utav Förenade bil i Malmö? De har en M3 E92 som jag är lite intresserad utav. Någon som kollat på bilen eller har erfarenhet som ni kan dela med er utav firman? Länk: Länk Tack på förhand. / Filip | |
|
Jag var och kikade/provkörde i fredags:-)..Mycket fin bil, faktiskt en av de finaste begagnade M3:or jag sett. Dock är den ju väldigt dyr... En sak jag störde mig på var att den goda doften av novilloskinnet inte fanns kvar. Det luktade starkt rengöringsmedel bara....Bilförsäljaren skyllde på att de rengjort med nåt specialpreparat som säkert kunde vädras ut..nja Klonkade rätt friskt från diffen oxå men det gör dem ju mer eller mindre...dock lät den betydligt mer än min förra svarta M3. Synd att man missade den vita sv-sålda lågmilaren (1300 mil) som såldes i Malmö förra veckan, den begärde dem 335 för och den såldes samma dag... MVH Peter |
|
| Har köpt en bil av dem och de är som vilken auktoriserad BMW handlare som helst. Tidigare tycker jag bemötandet har varit sådär, ofta har man fått jaga en säljare för att be om en offert men under de senaste åren jag varit där tycker jag bemötandet har varit mycket bra. | |
| Försenade bil i Malmö är ju väldigt stort o flott och var man än vände sig så stod där en säljare typ..:-) bemötandet har väl dem gångerna jag varit inne tidigare varit lite sisådär precis som ovanstående nämner men just ifredags blev jag hjälpt av en mycket trevlig person som hette Richard. | |
|
Tack för svaren! Får se om jag åker ner och kollar på den eller om jag behåller Z4an nästa säsong med :) |
|
|
@Peddan Är du lite av en window shopper, tycker du mest provkör bilar men inget köp - kanske är någon hobby du har vad vet jag, När jag hade min M3 till försäljning så sa jag att provkörning sker vid affär/så gott som i alla fall, släppte ut dig på en provtur för att du kändes seriös. Efter provturen lämnade du varken bud/kommentar vad jag vet. Bilen var i mycket bra kondition med garantier kvar, man undra lite vad felet var som du inte såg före köpet. |
|
| Jwo: Hade din bil varit i det skicket och med den utrustningen då för 1.5 år sedan som säljaren/du utlovat så hade jag köpt den. Gav säljaren ett bud men han verkade inte jättesugen på o sälja verkade det som....angående den bilen trådskaparen syftar till så hade jag köpt bilen om den kännts absolut rätt!! En bil går inte sönder för att man provkör. Har köpt flera bilar efter just provkörnig som kännts underbara:-) | |
| Ps nu står din gamla hos Ucars suris:-) | |
|
Jag tycker också det känns lite som JWO har en poäng där men det står ju iofs var och en fritt att provköra bilar som man tycker är roliga... men du verkar provköra de flesta M-bilar du kommer åt Peddan :-) /Anders |
|
|
Ja det senaste året har jag provkört en Bmw 1M och en M3 Anders....jag är nästan ute varenda helg o letar efter M-bilar bilar att provköra.....NOT Är man bilintresserad i allmänhet och av bmw i synnerhet så självklart åker man o kikar/provkör om det dyker upp nåt intressant lågmilat objekt. Dock köper jag inte första bästa med högsta prislappen om den inte motsvarar beskrivet skick. OM vissa här är bittra av olika anledningar tycker jag dem kan hålla det för sig själva. Angående provkörning så tycker inte jag heller att man ska åka runt o provköra bilar man överhuvudtaget inte har råd med. Men som Jonas L på häggenäs Auto brukade säga: "Låter man inte folk provköra så säljer man heller inget" |
|
|
Ständigt denna fobi för att någon annan ska sitta i förarsätet i 1 mil. Det absolut BÄSTA som kan hända när man har sin bil till salu är ju att någon kommer och provkör. Av 10 personer som jag haft som spekulanter senaste tiden har 8 sedan köpt bilarna. Så länge man sitter bredvid och personen beter sig som folk innan motorn är varm så vad är problemet? ------- //Lövet |
|
|
Jo har inte riktigt förstått rädslan för att låta någon provköra en bil. Har själv hoppat en affär hos en handlare i Stockholm som inte ens orkade ta fram/ut bilen som stod i ett hörn där man knappt kunde öppna dörrarna (En MB S-klass i dryga 200.000 kr klassen) fören vi hade upprättat ett köpekontrakt. Hade han varit trevlig och tagit fram bilen utan knussel hade jag köpt den. Inga andra vettiga bilar fanns att tillgå så jag drog till Tyskland och hämtade en istället. |
|
|
Lövet: Förmodligen är det dem som själva provkör som svin just dem som ska fjanta o inte låta ev spekulant provköra. Har själv sålt dussinet sportbilar och ALDRIG varit med om någon som misskött sig vid provkörning.... |
|
|
Peddan, Du verkar ju ha koll på objekten, du ska inte åka och provköra den hos Ucars och se ifall skicket och utrustningen är bättre nu? Då har du något att fördriva helgen med i brist på annat menar jag |
|
|
Har sagt det innan o säger det igen: Provköra gör man (jag) när man väl vet (har kontrollerat!) bilens dokumentation/skick o vet att den biten motsvarar ens förväntningar, samt att man enats om ett pris om allt är OK efter en provkörning. Gäller iofs privatägda bilar, kanske kan man "lita" på varudeklarationen på nyare (max 4 år) bilar o gå direkt på provkörning o pruta sedan (företag!). Håller för övrigt med JWO. Hade jag ägt en bil som "Peddan" varit intresserad av hade jag ingalunda släppt iväg honom på en "joyride" vid första titten, men nu lirar vi i helt olika ekonomiska klasser, som tur är*haha* |
|
|
Jag kollar det optiska och dokumentationen, sen vill jag provköra för att känna på bromsar, bussningar, dämpare, motor, drivlina mm dvs dom dyra posterna innan man kan börja prata pengar. Är ju dumt att enas om ett bud som måste revideras efter provturen. |
|
|
Och så har det fungerat när jag sålt mina bilar också. |
|
| Tor:Om bilen motsvarar förväntningarna. Obalans/vibbar betyder i mitt fall antingen prisjustering men mer troligt "walk away" eftersom säljaren försökt "mörka", vad mer vill han mörka är då frågan... | |
| Förtydligande: Naturligtvis ber man ägaren köra en tur med bilen innan man enas om priset, med spekulanten i passagerar sätet. Har alltid gjort så, man märker de flesta konstigheter redan då om det finns några... | |
|
Ok då blir det en uppsats för att JWO har missuppfattat nån.... JWO: din bil stod ju hos en av Växjös största bilhandlare längst ner i källaren i ett mörkt garage som försäljningsuppdrag. Efter löfte från säljaren och dig att bilen var fullutrustad inkl allt i perfekt skick så åkte jag upp en söndag för att kika, frågade säljaren, INTE DIG, om de kunde köra ut bilen i dagsljus för en provkörning. Vi diskuterade varken skick eller pris före det. Efter provturen där säljaren självklart hade fått följa med om han velat så parkerade jag utanför och visade dem märken/detaljer jag hittade och påpekade att den saknade en hel del viktig utrustning som jag bestämt ville ha, tex keyless go och EDC. Tyvärr hade säljaren inte tid att diskutera mer utan hänvisade till en annan säljare som sedan hänvisade till dig på mejl, hade fullt sjå att hitta nån som ens ville låsa in nycklarna...om jag minns rätt så mejlade jag dig ändå ett bud och mina upplevelser och då nämde du inget om att jag inte skulle fått provköra etc. Summa/Kardemumma jag åkte vidare och köpte efter några veckor en annan M3-08. Förstår inte alls ditt påhopp angående provkörning. Din "kompis" på bilfirman kanske blandar ihop mig med någon annan? Alternativt så är det ju bättre o reda ut exakt utr och provkörningslag innan jag kör 20 mil i onödan. MVH Peter |
|
|
Håller med om att man givetvis kontrollerar bilens skick och dokumentation innan provkörning. Skulle jag sen inte få provköra bilen jag är spekulant på hade i alla fall jag vänt på klacken och tackat för mig. Hade känt mig som en 6-åring som får sitta med i soffan när pappa plockar fram godispåsen och jag inte får smaka... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.