AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.298

Byta bara bakre länkarmsbussning fram e46

Sida 2 av 2
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Då var bytet avklarat. det gick på ca 3 timmar för båda sidorna och var inte alls så svårt som jag befarat. Allt satt förvånansvärt "löst", trodde det skulle sitta som berget överallt...

Anders
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
För mig tog det längre tid på en sidan då infästningen till spindelledspinbulten släppte från sin infästning i bärarmen = mutter och bult snurrade bara runt.
Fick ta ett bågfilsblad - blää vad jobbigt det var.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Sp
7
Spraxhax
Bmw m3 e36
Hej!
Köpte en bmw 325ci -03 förra veckan och upptäckte att den slingrar sig på vägen, drar åt båda hållen. En däckfirma sa att bakre länkarmsbussningarna var för mjuka.
Bör man även köpa nya styrleder?
När jag letar efter bussningar så finns det olika typer, ska det vara med "hållare" eller utan?
Glad om någon kan länka rätt :)
Spraxhax: Köper du med hållare slipper du strulet med pressa i nya osv, men inget tvång att hållaren måste följa med.

När jag köpte till min, så fick jag med allt för 1200:- hemma i lådan plus polyten bussningar. Dessa var även snabba med frakten, men ligger på c:a 2300:- nu. Tog 4 dagar så var de hemma. Jättenöjd med dem på bilen.

Länk

Kan själv bläddra runt om du söker på (BMW E46 Control Arm Arms) på ebay. Kan du säkert finna billigare.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här finns en sats som är prisvärd nu: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen "ålar sig" på vägen, brukar det vara de främre bussningarna i bakvagnens bärarmar som är dåliga.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
5
Hobbe0212
Bmw 320i Touring -05
Hej jag har glappa främre bärarms bussningar och har hittat denna säljare på ebay.de huslup(vet inte hur man länkar) där säljer han lemförder bärarmar för 290 euro som ska vara original. Jag funderar på om man bör byta styrleder och stabilisatorstag när man ändå håller på ?
Mvh Hobbe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beror ju lite på hur långt bilen har gått, men generellt är det ganska lite merarbete att byta alla delarna när man ändå har bärarmarna borta.

Mvh
Johan B

Ho
5
Hobbe0212
Bmw 320i Touring -05
Tack Johan B
Sp
7
Spraxhax
Bmw m3 e36
Johan B: Den har gått 18 200 nånting.

Rekommenderar ni att byta hela länkarmssatsen alltså? Räcker inte bara med bussningarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bussningarna är slitna, brukar även inre och yttre spindelleden, samt styrlederna vara slitna också, så generellt sett är det klokt att byta hela klabbet på en gång - så vet man att man har minst 10 000 mil glappfri framvagn framför sig.

Mvh
Johan B

Sp
7
Spraxhax
Bmw m3 e36
Jag har en 325ci clubsport. Passar det med vanliga bärarmar eller ska det vara den längre varianten som passar till m-paketet?

"Länkarmarna för M-sportpaket har BMW reservdelsnr 31 12 2 282 121 (vä) resp 31 12 2 282 122, medan de 'vanliga' heter 31 12 6 777 851 resp 31 12 6 777 852.
Skiljer både i längd och lite i placering av kullederna"
Jag har kollat en del guider på nätet för att byta, men blir inte riktigt klok på om man kan stå på en vanlig ramplyft eller om man måste hissa bilen så att hjult går fritt på den sida man byter bussningen till länkarmen
Tror du kan göra både och. Har inte tänkt på det för jag har använt domkraft.

Ta med kofot om du skulle behöva dra/trycka den liten bit för att få i bultarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.