AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.297

Byta bara bakre länkarmsbussning fram e46

Sida 1 av 2
Någon här som gjort det ? Sitter den "jättefast" på bärarmen eller är den relativt lätt att få bort ?

Eller ska man byta hela länkarmen komplett fram ?

Billy aka Fantômas
Nej det är relativt lätt att byta. Bara lossa den från chassit också knacka av den med hammare.

Ska du sedan i med original bussningar eller i hållaren?

Byt båda sidor oavsett om bara den ena är kass. Själv tycker jag det är smidigt att bara borra ett par hål i gummit också dra ut den. Sedan knacka ut metall ringen för när gummit är borta släpper trycket.

I med den nya också på med sakerna. Powerflex bussning är lättare att sätta i, men är det nya original bussningar du ska ha i, så använd ett skruv städ som exempel och pressa i den nya.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bussningarna är dåliga brukar även spindellederna vara det...så personligen skulle jag byta hela bärarmen med bussning - något som jag faktiskt har bokat in min bil för att byta om en dryg vecka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Mycket enkelt att lossa med en billig tvåarmad avdragare från Biltema.

Länk
Ser ju inte så svårt att byta bärarmen själv, eller är dt svårt o lossa spindelledsbulten ?

Finns ju prisvärda kompletta länkarmar på tyska ebay har jag sett.

Billy aka Fantômas
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Sen lite vaselin på bussningen som ska monteras så smyger den på fint :)
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Billy:

Skaffa avdragare, VE-72068 , 265kr på Swedol.

Bild: Länk
Daniel, den avdragaren är för spindelleden eller ?

Billy aka Fantômas
Tror då jag gör jobbet själv att jag ska skaffa den avdragaren (till spindelleden) samt byta båda länkarmarna (kompletta). Tar nog hem från tyskland.

Billy aka Fantômas
Började lossa länkarman men måste fan ha en avdragare....
Borde inte denna också funka ?
Länk

Är ju nästan 200 spänn billigare än den andra varianten.

Billy aka Fantômas
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Tror inte du kommer åt med den, dock ej helt säker.
Förbaskat också... Den andra som länkats till är slutsåld i Norrk... Vägrar åka till Link ;)

Billy aka Fantômas
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Ska du byta länkarmen så fungerar det nog bra med en brytgaffel
Länk
Ja blir byte av hela länkarmen, en sån brytgaffel har jag ! Höll fan på att slå ihjäl mej ned den släppte förut hehehe...

Får väl göra ett nytt försök imorgon :)

Billy aka Fantômas
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Går att lossa bakre bussningarna utan avdragare om man är lite envis också ;)

Gjorde så här för att få på en av bussningarna:
Länk
(den andra gick att trycka på med handkraft)

Bussningsbytet klart - bilen besiktigad ua :)
Jag köpte nya bärarmar men använde inte de bakre bussningarna (gummi) utan jag tog de gamla "öronen" och pressade/eldade bort de gamla slappa bussningarna och ersatte med bättre saker från Millway !
Blev skitbra, och den spårar inget alls längre (innan bytet var det typ livsfarligt att köra fortare än 120 med den) speciellt vid spårig väg..

Billy aka Fantômas
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
@ billy
Hade du problem att få loss den inre spindelledsmuttern? Den sitter ju lite trångt till och ser ut att vara lite rostig oxå... Ska byta bärarmar och bussningar på min på fredag.

Anders
Anders: Hylsa kan du använda på passagerar sidan. Förar sidan är det trängre pga rattstången. Men tar du en fast nyckel så kommer du åt muttern.

Brukar inte sitta så jäkla hårt, mest att den är svår att komma åt.
Anders,
Hylsa med 3-4 förlängare använde jag på förarsidan. Passagerarsidan var ömöjligt trångt på så där fick jag köra med ringnyckel (gick bra det med men det tog sin tid)..

Billy aka Fantômas
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Är det fler som är i farten med ett byte så rekommenderar jag inköp hos clausautoparts. Han är bra att prata med och har väldigt väldigt bra priser.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej

Har redan köpt hos schmiedman.
Det låter ju bra att de inte brukar sitta allt för hårt. Jag har dessutom sprutat på rostlösare i förväg, hoppas de lossnar...

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.