AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.058

Varning för tidigare stulen M5 e61 till salu på KVD

Sida 1 av 3
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Ja, som rubriken lyder är det en M5t, MNA-852 (WBSPV91090CT93684) till salu hos KVD som tidigare varit stulen och nu säljs på uppdrag försäkringsbolaget. Jag har lusläst beskrivningen på KVD:s hemsida men finner inga uppgifter där om att fordonet tidigare varit stulet. Däremot står det så här på deras sida:

Köpttygghet:

"Köptrygghet är en av de viktigaste grunderna i KVD:s affärsidé, (en annan viktig del är rätt pris för köpare och säljare). Vi strävar alltid efter att ge dig som köpare all information och hjälp du behöver för att välja rätt bil.
Du avslutar ditt köp av nätauktionsfordon eller annan egendom först efter att du har kontrollerat och godkänt bilens / egendomens skick. Motsvarar auktionsobjektet inte beskrivningen återbetalas erlagd betalning. Andra kostnader som t.ex. reskostnader ersätts ej. Vid väsentliga fel som upptäcks efter leverans förbehåller sig KVD Kvarndammen AB rätten att återköpa fordonet till försäljningspriset. (Ersättning för andra kostnader kostnader köparen haft ersätts ej.)"

Jag har tidigare retat mig på att KVD vägrar svara på frågor om bilar dom tidigare sålt. Bilar dom sålt med tex ofullständig servicebok dyker upp med fullstämplad servicebok hos någon bilskojare veckorna efter försäljning hos KVD. Det enda dom svarar på är vilket miltal bilen hade när den såldes hos dom. Är man lite hacker kan man dock med lite tur hitta cashad information om bilen på Internet.

"Vi strävar alltid efter att ge dig som köpare all information och hjälp du behöver för att välja rätt bil." Vad tycker ni? Lever verkligen KVD upp till vad dom uppger på sin hemsida att "Köptrygghet är en av de viktigaste grunderna i KVD:s affärsidé"

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

KVD kan väl ändå inte ställas till svars för vad köparen av bilen hittar på? Om han skruvar mätaren, förfalskar serviceböcker osv är väl inte deras ansvar?

Och att M5an dom har i lager har varit stulen en gång i tiden är nog inget som bekymrar majoriteten av spekulanterna (även om jag och antagligen inte du heller skulle köpa en tidigare stulen bil)

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tor: Jag har aldrig sagt att dom skall ställas till svars eller ta ansvar för vad senare säljare gör. Jag ifrågasatte varför dom inte vill svara på frågor om bilar dom tidigare sålt. Ett bra sätt att få information om en bil är att kontakta tidigare ägare. I mitt fall gjorde jag det då KVD stod som tidigare ägare när jag kollade upp en bil jag var intresserad av. Dom vägrade svara på en så enkel sak som om bilen hade varit fullservad när dom sålde den. Varför? Andra bilförsäljare och verkstäder svarar gladeligen på frågor på om en bil dom tidigare haft inne varit servad etc. Svaret är enkelt: KVD säljer till många småskuttar som putsar upp och säljer bilarna vidare veckan efter. Deras köpvillighet skulle begränsas avsevärt om KVD började svara på frågor om bilarna dom sålt. Istället hjälper KVD till att "tvätta" bilens historik. Så konsumentvänligt!

Del två bestod i hur dom marknadsför sig själva. Om dom nu är så måna om köptryggheten varför upplyser dom inte om ett VITALT faktum som påverkar inte bara värdet på bilen (särskilt en entusiastbil som M5) utan även köpares eventuella beslut om att köpa bilen. Du svarar ju själv på frågan egentligen; Du skulle ju antagligen aldrig köpa en stulen bil.

Läser vidare på deras hemsida: "För köparna av auktionsobjekten innebär KVD:s breda bas av kända uppdragsgivare ett mycket stort utbud av fordon, maskiner och andra objekt med känd historik från hela landet." Jo, historiken är ju känd, men viss historik är dom tydligen inte så sugna på att dela med sig av...
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Aha! Du menar så, feltolkade din text lite.

Då håller jag med dig helt och hållet.
Om det är som du säger så är det mycket dåligt av KVD att undanhålla/mörka historik kring deras tidigare objekt.
Visst kan det säkert vara så att dom "skyddar" sin trogna kundkrets av småhandlare som gör klipp och lurar svensson veckan därpå, genom att mörka historiken kring bilarna.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Förstår inte riktigt vad detta handlar om - att en bil varit stulen eller krockad ser inte jag som självklart att de ska ange, så länge bilen lagats på ett korrekt sätt via försäkringsbolag. Tycker du har fel när du hackar på KVD i detta fall. Om du nu inte vet något reelt om bilen som sådan...?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag förstår inte heller felet KVD begår, och dom är enligt min erfarenhet mycket noga i beskrivningen av bilarna de säljer.

Jag kikar lite då och då på deras objekt, och det är inte sällsynt att man ser noteringar som att "Bilen har varit stulen" (Nästan ny X6 som diskuterats här tidigare), "Salvage title-Bilen har dömts ut som skrot i USA" (BMW 760i), "Mätarställning osäker" och liknande.

Nämner inte KVD att denna BMW M5 varit stulen gissar jag på att de antingen klantar sig, eller så är det helt enkelt inte relevant. Om en bil blir stulen elektronisk väg utan åverkan, lastad på en trailer och bovarna blir stoppade vid gränsen samt bilen återtagen; Är det då relevant att nämna detta, bilen har inte tagit någon skada?

//Bjersér
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Vad är det som är så svårt att fatta?

EXEMPEL: KVD säljer en BMW M5 och gör en riktig beskrivning av objektet på sin hemsida där det framgår att den är stulen. Leffes Bilfix köper bilen för 200 000. Han rekondar bilen, fixar en del billiga kosmetiska fel och förfalskar en servicebok. Leffe lägger sedan ut bilen för 320 000 på blocket under rubriken 'Svensksåld M5 i toppskick'.

I det här läget dyker Sven upp som spekulant på bilen, noggrann som han är ringer han tidigare ägare för att höra sig för om historiken(KVD-annonsen med info om bilen är såklart borta nu). På KVD vägrar de då ge honom någon information, de berättar absolut inte att bilen varit stulen och stått på varvstoppet med fronten mot en betonggris tills bakdäcken small. I det här läget kan man definitivt säga att KVD ställer sig på Leffes sida och möjliggör hans tvivelaktiga affärsmodell genom att inte vara transparent när spekulanter letar info om objekt som de ägt och sålt. Det är även rimligt att misstänka(som LLoydan påpekar) att detta är en medveten taktik för att inte stöta sig med sin stora kundkrets av bilskojare.

Diskussionen handlar alltså inte om huruvida KVD upplyste första köparen, Leffe, om att bilen var stulen.

fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Edit: Bortse från första meningen i inlägget; onödigt att låta otrevlig.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag uppfattar det som du fkon och tycker väl inte det känns schysst att undanhålla nästa köparen från information som utan tvekan är viktigt för framtida ägare
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Precis, och den rimliga förklaringen till varför de håller på så är att de annars riskerar tappa kunder bland bilskojarna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här är ju bara naivt. Tror ni att BMW handlare skriver ut när deras bilar varit stulna eller krockade?

Om en bil varit krockad/stulen och fackmannamässigt lagad så är den frisk i lagens mening och man behöver inte upplysa någonting om det. KVD är oerhört mycket ärligare i sina tester av bilarna och lyfter verkligen fram felen som finns. Går du till BMW får du en varudeklaration där det står "N" i alla rutor oavsett hur bilen ser ut.

Om det är några som borde lyftas fram som skojare så är det ju handlarna som rensar KVD på bilar, gör en rekond och sedan säljer dem 40.000kr dyrare utan att göra något mer.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tack, Fkon och Grelle jag började tro att jag hade en annan uppfattning om rätt och fel än den övriga världen...;)

Du Lövet är naiv. Det är ju KVD som möjliggör för dessa bilskojares verksamhet genom att kategoriskt vägra lämna ut uppgifter dom har om bilarna. Varför tror du dom gör det? KVD lever i mångt och mycket på dessa bilskojare.

KVD har sin fulla rätt att strunta i att upplysa om att bilen dom säljer är inlöst av ett försäkringsbolag och tidigare varit stulen, men då skall dom inte marknadsföra sig som dom gör:"Vi strävar alltid efter att ge dig som köpare ALL INFORMATION och hjälp du behöver för att välja rätt bil." "Köptrygghet är en av de viktigaste grunderna i KVD:s affärsidé" samt "För köparna av auktionsobjekten innebär KVD:s breda bas av kända uppdragsgivare ett mycket stort utbud av fordon, maskiner och andra objekt med känd historik från hela landet."

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du menar ungefär som texten på MRFs hemsida?

"Det är därför vi på MRF finns och MRF-märket är en symbol för kvalitet och någon att lita på. Vi tycker att du som bilköpare alltid ska vända dig till en MRF-ansluten bilförsäljare när du ska köpa en bil. På så sätt får du garantier och trygghet och du ökar chanserna betydligt för att du ska göra ett bra och lyckat bilköp."

De skriver inte ut om bilen varit krockad eller stulen ändå.

-------
//Lövet
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Precis, eftersom det är helt irrelevant så länge den är korrekt lagad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut. Vilket är praxis i branschen. Desto ännu märkligare att man kritiserar den enda aktören på marknaden som faktiskt är ärliga och tydliga med bilens skick.

-------
//Lövet
Vad varnas det för i den här tråden egentligen, KVD eller M5:an?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Blir osäker själv. Verkar finnas en tro om att så fort en bil har varit krockad eller varit stulen så är den automatiskt skräp. Även om den lagats, av proffs, så att det inte går att upptäcka på något sätt och inte finns några som helst negativt med det i praktiken.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
LLoydan:
Men det du påstår stämmer ej, hur många gånger har inte bilar köpts av KVD på det vis du beskriver, putsats upp och fått falsk historik av en bilnasare och sedan kunnat avslöjas genom att KVD´s annons ligger kvar där det klart och tydligt står att bilen exempelvis har en Salvage-titel och dömts ut som skrot i USA?

Den kontakten jag har haft med KVD, jag har köpt en bil av dem genom åren, har inte gett mig intrycket av att dom håller på detaljer. De berättade tvärt om glatt vad de visste. Men KVD är ett flertal stationer runt om i Sverige, precis som hos bilhandlare varierar det säkert lite mellan dessa.

Jag håller med Lövet till 100%, ni kritiserar en av få aktörer på marknaden som faktiskt är ärliga och näst intill pessimistiska om bilens skick i sina beskrivningar.

Och det gör ni baserat på en tidigare stulen bil, men ni vet inte om den fraktats på trailer utan åverkan eller buskörts. Alla bilar som varit stulna är inte skrot för den sakens skull, och stjäl man en dyr M5 i syftet att sälja den vidare kör man sällan slut på bilen.

//Bjersér
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
För det första Bjerser; det jag skriver stämmer. Pröva själv att ringa till dom och fråga om historiken på en bil dom tidigare sålt (och ägt) så får du se. Jag har nämligen gjort det och dom ville inte svara på om bilen hade haft servicebok när dom sålde den. Det ligger inte kvar någon info hos dom eller på cashade sidor längre - varför tror du att jag var tvungen att ringa till dom? På något sätt har dom ändrat så att deras gamla objekt försvinner helt när dom plockas bort. Jag VET för jag har själv avslöjat en del bilar med hjälp av historik från KVD men det går alltså inte längre. Fundera på varför dom har ändrat sin policy...

Lövet: "Desto ännu märkligare att man kritiserar den ENDA aktören på marknaden som faktiskt är ärliga och tydliga bilens skick". Ingen dålig generalisering, till och med från din sida!
Att dom inte är tydliga med bilens skick har jag aldrig påstått. Men att dom beskriver bilens skick kanske har något att göra med att dom säljer bilar på auktion. Det ingår liksom lite i konceptet att beskriva det man säljer. Tanken är ju att en köpare i Luleå likväl som i Helsingborg skall få alla uppgifter han/hon behöver för att kunna bestämma sig för ett eventuellt köp.

Fakta:

1) Jag delade med mig om informationen att en M5:a som ligger till försäljning hos KVD tidigare varit stulen då det INTE framgår av KVDs text. Det kan var bra att veta om man är spekulant, det skulle jag tycka i alla fall. Den stals 2010-08-15 och säljs nu av ett försäkringsbolag. Jag vet inte vad den gjort under dessa två år och jag spekulerar inte i det heller, men enligt Bjerser så har bilen förmodligen bara åkt trailer, och detta påverkar ju i sig inte värdet negativt...;)
Dessutom tycks han tro sig veta att man inte stjäl en M5:a för att busköra med den...
BTW, det var säkert på trailern som glappet i drivlinan uppstod för dom är ett helsicke att komma upp på... bara en spekulation..;)

Trodde i min enfald att detta forum var ett ställe där man bland annat kunde dela med sig av information som andra på forumet kunde ha glädje av vid ett eventuellt bilköp - My bad.

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@LLoydan
Tack för bra info, reagerade på att den var så misshandlad. Den vill man inte ha.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
LLoydan:
Det är svårt att diskutera med någon som resonerar på ett barns nivå, men vi gör ett försök. Vi kan enkelt konstatera att moderna bilar med rätt utrustning går att stjäla utan att göra någon åverkan på bilen med bland annat detta exempel:
Länk

Du vet förhoppningsvis lika väl som jag att mitt inlägg aldrig påstod att denna M5 inte körts hårt, utan jag lyfte fram möjligheten till att en två år gammal M5 värd mycket pengar faktiskt inte kördes ihjäl utan var tänkt att säljas vidare utomlands. Något du med dina skygglappar vägrat ta up, sedan stjäls även dyra bilar och förstörs nyligen en M550d från detta forum tyvärr.

Att du sedan tar upp glappet i drivlinan som ett tecken på att bilen stals och kördes vårdslöst vet jag inte vad jag skall svara på, med ditt resonemang har en stor andel motorstarka BMW äldre än fem år någon gång varit stulen och körts slut på? För något glapp brukar man ofta kunna hitta? Enligt dig har tidigare ägare till bilen har säkert bara kört till kyrkan på söndagar och legat under 3000rpm?

Jag har endast reagerat på följande:

1. Du antyder med en gång och utan full kännedom om bilen denna M5 att stölden påverkat bilen och är relevant att nämna, samt lastar KVD för att de inte gör så. Trots att ingen annan grupp, firma eller privatperson, generellt nämner sådana detaljer och trots att KVD i relevanta fall brukar nämna bilens historia.

2. Du förväntar dig att KVD skall agera som något slags arkiv redo för dig och andra bilspekulanter att fråga ut. Jag vet av erfarenhet att de ibland går med på detta, men de säljer trots allt mängder med bilar per år och det finns inte en chans att de har resurser för att svara på frågor om alla. De är ärliga när de säljer bilen, vad nästa ägare sedan gör står inte KVD för lika lite som en privatperson eller firma gjort.

Istället antyder du att KVD medverkar till fiffel, genom bland annat följande påstående: "Istället hjälper KVD till att "tvätta" bilens historik. Så konsumentvänligt!"

Vakna upp, det är förstås tråkigt om anställda på KVD inte längre orkar med att ställa upp för spekulanter till deras gamla objekt. Men det innebär varken att KVD gått över till den mörka sidan eller att denna M5 är utom räddning.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.