|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tyvärr, alla partikelfilter kräver byte vid behov till BMW. Jag är inte 100% på hur Volvo går till väga, men ett partikelfilter som aldrig behöver bytas låter orimligt i praktiken. Någon gång går det, och en del filtrer kräver även påfyllning av en vätska med 6000mils intervall. Ford kräver t.ex påfyllning var 6000e mil och byte av hela filtret var 12000e mil på en del av sina modeller ex. 1.6/2.0TDCI, eftersom Volvo ägdes av Ford och delade en del (främst mindre) motorer med Volvo: Det är inte ovanstående, fasta bytesintervaller, du misstolkat med att större motorer inte behöver något underhåll alls? :) //Bjersér |
|
|
Med den budgeten skulle jag titta på en 325i -05,-06 nånting. Det finns ganska gott om dem, och viss är rätt bra utrustade. Typ denna Länk Nu har jag inte kollat in den så noga, och det är visst import, men den verkar vara vettig för pengarna. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Att Touringen är överrepresenterad beror helt enkelt på att 8 av 10 beställer det vid nybilsköpet. Då finns det även fler sådana ute på begbilsmarknaden vilket ökar konkurrensen och pressar ner priset. Vid nyköpet kostar däremot Touring 14000kr extra och du får ca 8000kr mer vid inbyte av en begagnad E91 Touring på BMW, jämfört med en E90 sedan. Fyndläge på Touring med andra ord. Kör själv helst Touring, och då har jag varken barn, hund eller villa. Har aldrig behövt dragkrok så länge jag har haft touring, i sedan eller coupe går det inte ens in en "tjock-TV" Ja du kan lugnt köpa en 320i såvida du inte kör väldigt långt per år. Satsa på en -08 men nya motorn. Parikelfiltret på dieslarna behöver bytas vid ca 20000 mil. Det finns 320i Touring -08:or för ca 120-130 på Blocket, det absolut mest prisvärda om du vill ha en praktisk och snål bil. Annars om du absolut måste ha automat och sedan finns tex: Länk |
|
| Alla skriver alltid om att partikelfilter ska bytas efter si och så många mil, men jag har aldrig hört någon som faktiskt bytt partikelfilter. Däremot brukar de som förespråkar bensinare framför dieslar ha detta som ett argument. | |
|
Jodå, det finns ett par trådar om byte här på Autopower. Oftast bilar runt 20.000 mil. Dock är det inte säkert att det betyder att alla behöver byta. Angående Volvo så gäller det här: På bilar med dieselfemman på 2,4 liter behövs normalt sett inget byte. Trots att jag är moderator på Volvoforumet så har jag inte sett en enda tråd om någon som behövt byta. Då finns ändå en del taxiförare på forumet med bilar runt 40.000 mils mätarställning. På 1.6d behövs påfyllning av additiv var 6000e mil och filterbyte vid 12000 mil fram till 2012 års modell. Efter det behövs inget byte. Man vet ju iofs inte om det kommer senare men dessa bilar är för nya än så länge. På 2.0d krävs påfyllning vid 6k mil och byte vid 12k om den sitter i S40/50 INTE om den sitter i S80/V70. De har olika filtertyper trots att det är samma motor. ------- //Lövet |
|
|
Finner det lite roande att man föredrar 320i före 320d. När man på bilförsäljarspråk säger varvvillig om 320i menar man förmodligen att du får plåga motorn så den låter som en stucken gris för att få ut de 150 (170) hk som den har. En någorlunda liten cylindervolym kopplat till avsaknaden av turbo gör motorn tvärdöd på låga varvtal. Kalla mig gärna medelåders men jag uppskattar istället att kunna ligga på 1000-1500 varv med dieseln och njuta av dieselns monumentala vridmoment och kraft på låga varv när jag går ut för omkörning. Uppskattar också tystheten i dieseln när man cruise:ar fram på motorvägen med 1000 rpm på varvräknaren... Låg förbrukning har den dock, 320i:n, det får man ge den. Men om du tvunget skall ha sugmotor hade jag faktiskt satsat på 325:an. Där faller alla bitarna på plats. En BMW med klassisk bestyckning (sexa), en njutbar gångkultur och en effekt och ett vridmoment som på grund av motorns cylindervolym nästan kompenserar frånvaron av turbo... |
|
| Cliff Barnes: 325i, speciellt med 2,5 liters motorn, behöver ju också varvas rejält för att det ska hända något. | |
|
Nu så nu är jag igång, ska åka och kika på denna imorgon 320i Länk Den sägs ha Bavaria edition paket, Vad innebär det? Sedan är det ett bra pris eller borde jag försöka få ner det? Han sa att det var många intresserade och många vill komma och kolla dock har annonsen varit ute sen 8augusti och om jag är den första som kommer och kollar så kan det ju inte varit riktigt så... En fråga som någon här kanske kan svara på som jag är osäker på. det är ju mycket pengar och inget man har i plånkan när man åker och kikar på bilen, hur gör man då en affär på plats om jag skulle vilja ha den? Jag har några låneförslag som jag ska kika på och sen skicka in sen dröjer det en vecka innan man får in pengarna. Dock kommer nog detta rent vara en "titt" eftersom jag bara tidigare kört en bmw 116d så har inte så mycke erfarenhet av det olika modellerna, man vill ju inte förhasta sig. |
|
|
Låter som klassiskt säljarprat, låt dig inte bli stressad av det. Bavaria var en specialare främst för att få lägre förmånsvärde för tjänstebilsförare. Har ungefär samma innehåll som komfortpaketet. Länk Priset imponerar inte nämnvärt på mig. 320 bensin är inte en särskilt eftertraktad modell. De flesta spekulanter letar efter 320d eller 325/330. Det är ALDRIG färdigprutat oavsett vad säljaren säger ;) 120' kan du nu bjuda utan att skämmas. ------- //Lövet |
|
|
Affär på plats innebär att du betalar en handpenning (5-10%). Skriv ett kvitto "dellikvid för bil med reg. nr. XXX XXX, slutlikvid betalas senast "datum"". Detta innebär att du senast "datum" skall betala resterande till säljaren, då får du bilen. Risken du tar är att förlora handpenningen om du inte får fram pengarna, eller säljaren är en lurendrejare, men den bedömning får du göra plats. Calle |
|
| SirLancelot: Sa du inte att automat var ett krav? Sista bilen du länkar till har inte heller automat. | |
| Chris87, jag vet men i brist på det så får jag helt enkelt testa andra bilar, försöker bygga mig en uppfattning. | |
|
Kanske kan bidra med lite tankegångar. Köpte min 320 -07 för ett halvår sedan på en bilfirma. Gått ca 7500 då. Upptäckte glapp i framvagn vid provkörning. Fick det reparerat på garanti - 6400kr De bytte inre och yttre styrled båda sidor + hjulinställning. Det skulle även göras en oljeservice som de fixade jag upptäckte att bromsarna trögade i bromsoken, klossarna var fast rostade. uppsmörjning mm gav superbromsar . Något som är en av bilens starka sidor är bromsar som biter riktigt bra även väghållningen kan man inte klaga på. Kanske något stötig även med 16", Monterade på 17" med 225 utan någon direkt försämring. Summering, trevlig bil som vi trivs med, kunde varit mer bottenvrid men man vänjer sig. Det visste man ju innan att det finns alternativ motormässigt . Bilen var servad på bmw och nybesiktad. Från göteborg mvh |
|
|
fzmoto "Detta innebär att du senast "datum" skall betala resterande till säljaren, då får du bilen. Risken du tar är att förlora handpenningen om du inte får fram pengarna, eller säljaren är en lurendrejare, men den bedömning får du göra plats" Lurendrejare är en sak, men i övrigt går den delen av handpenning tillbaka som blir över då säljaren täckt sina merkostnader p.g.a backat köp. Handpenning i sin helhet är inget som får behållas rätt av. |
|
|
Ojdå glömde visst säga både årsmodell och modell. Det är en sedan E46 2005 en av dom sista E46:orna. |
|
| Dessutom försvann visst mitt tidigare inlägg om att jag har en 320i som blir till salu inom några veckor. 9000 mil och automat. | |
|
Efter att fått upplevt en 320i 2008 så är jag inte speciellt imponerad, jo såklart utseende, inredning och skön att köra, dock var det dålig kräm under huven trodde ändå 170 hästar skulle ge något men kändes ju inte mycket snabbare än min ford transit 110 hästars. Är det nästa steg som gäller då? 325, 330? |
|
| Touring modellen ska tilläggas. | |
|
Japp, det var ju vad jag föreslog lite längre upp.. 320i är en riktigt tråkig bil. 325an är ingen räser den heller, men du får ju iaf 6ans trevliga karaktär. 330 däremot är riktigt trevlig, men tyvärr svårare att hitta samt betydligt dyrare. Med din budget tror jag en välutrustad och välskött 325i blir bästa kompromissen. ------- Min bil suger inte... |
|
|
SirLancelot: denna hade jag nog tittat närmre på med din budget och dina krav Länk Tänk dock på att bränsleförbrukningen blir högre med en 2,5 liters sexa. Räkna med närmare litern på en sådan här kärra. Lycka till med bilköpet /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.