AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.492

Inför 320i köp

Sida 1 av 3
Hej,

Är sugen på denna 320i Länk
Den ser väldigt fin ut har generös utrustning. dock har den gått 20, är det något man ska passa sig för? Vill inte köpa en bil som jag får byta saker varannan vecka. och till sist är priset rimligt? Såklart blir det ju att pruta om det blir aktuellt men måste veta vad som är rimligt.
Jag skulle inte påstå att den är generöst utrustad utan den är ganska sparsamt utrustad.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja det var snudd på grundutrustning förutom "jag vill synas"-grejer.
He
198
HenrikJ
320da -11
Bilen har i princip ingen utrustning alls. Verkar bara vara komfortpaket och sportstolar, samt eftermonterade och rätt fula fälgar. Saknar bl.a. xenon vilket gör den helt iskall enligt mig.

Köp hellre en 2008 men nya snålare 170hk motorn. Det finns mer välutrustade sådana ute för 20-30' mer som dessutom har gått mindre.
Haha så min standard är ganska låg med andra ord, då borde jag kunna få en bil till mindre pris.
menar du 20-30 tusen, för det lät väldigt lågt?
Grejen är väl lite den med att jag har en stenhård budget på max 100 lakan.
Har tittat en hel del på 1-serien, men fick nyligen upp ögonen på 3-serien med så kikar efter sådan med, svårt och hitta någon i närheten bara. det ultimata hade varit med automat.
He
198
HenrikJ
320da -11
Jo men det lär inte vara helt lätt att sälja en "tomhylsa" heller:) Bilen i länken borde snarare ligga i prisklassen runt 80000kr.

Ja, 20-30000kr. Du har inte möjlighet att låna det sista? En 2008 har en trevligare motor, lägre skatt och förbrukning. Dessutom är vissa garantier kvar och du kan även teckna maskinskadeförsäkring via försäkringsbolaget.

Du har PowerPost.
Aha nu hänger jag med, missade vad du skrev så 120-130 köper mig en bil mycket bättre bil som kommer spara mig pengar i längden?
Som den här: Länk fast den saknar automat då.
He
198
HenrikJ
320da -11
Precis så! Hade aldrig betalat nästan 100000 för en långmilad 05:a utan utrustning.

Bilen i länken rekommenderas INTE. Säljaren ljuger rakt igenom hela annonsen inkl rubriken. Bilen har varken M-sport paket eller något av den andra utrustningen som nämns!

Enligt säljaren har den:
M-sportpaket
Komfortpaket
Dynamicpaket
Sportstolar
Läderklädsel
Xenon
mm.

I verkligheten:
Sensatec plastklädsel
Advantagepaket
Komfortpaket
Inget mer

Samma bil igen, där inget i texten stämmer: Länk
Okay där har vi en bluff alltså. Kan man se på bilderna vad bilen verkligen har? Det här förvirrar mig bara mer haha.
Man vill ju inte bli grundlurad.
SirLancelot: Bilen du länkade till hade inte automat.
He
198
HenrikJ
320da -11
Det krävs några år BMW-nördande för att kunna se utrustningen direkt på bilderna:)

Du kan skriva in chassinumret i länken nedan för att se utrustning på bilen.

Här kollar du chassinr:
Länk

Knappa in sista 7 siffrorna i chassinumret här:
Länk

Paketen kan skilja något, och/eller bytas ut beroende på årsmodell.

Advantage:
16” alu
Dimljus
Larm
Takrails
Läderratt
Multifunktionsratt
Exteriördetaljer i bilens färg

Comfort:
Takrails
Automatiskt avbländande backspegel, invändigt
Armstöd fram
PDC bak
Regnsensor
Klimatautomatik
Farthållare (4-cyl)
Farthållare med bromsfunktion (6-cyl)
Radio Professional

Dynamic:
Lädersportratt
Lättmetallfälg 17"
Sportstolar fram
Xenonstrålkastare
Belysningspaket
M Sportfjädring

M-sport:
Lättmetallfälg - Dubbeleker 194 M, 17"
Sportstolar
Interiörlist Aluminium
M Sportfjädring
M Lädersportratt
M Aerodynamikpaket
Shadowline högglans
Innertak i antracit
Instegslister med M-emblem och M-fotstöd på förarsidan
Tyg "Blue Shadow"/alcantara

Belysningspaket:
Innerbelysning med läslampa centrerad i baksätet , läslampor fram samt belysta sminkspeglar. Indirekt belysning fram och bak, belysning i främre fotutrymmena. Exteriör belysning av dörrområdet från ljus i dörrhandtaget (inkluderar dörrhandtag i bilens färg).

Förvaringspaket:
Dryckeshållare fram
Förvaringsfack på förarsidan
Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen
Förvaringsnät på baksidan av framstolarna

Lycka till med köpet!
Tack HenrikJ för all hjälp:). nu ska jag bara lyckas hitta en med automat inte det enklaste men jag ska gräva vidare:)
Antingen har en bil Dynamic- eller M-sportpaket. Det går inte att ha båda. Något som kan vara värt att tänka på.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Vilken dåre!
Det var något av det värsta jag har sett.
Bara lögner från början till slut i hela annonsen..

-------
Min bil suger inte...
Köp en 320d 2009-. Den är dyrare men den kommer spara dig pengar och ångest.

Skulle aldrig i livet köpte en gammal 320i som förbrukar 1l/10km och har gått 20k mil.

Man kan tycka att jag är lite off med att tipsa om att köpa dubbelt så dyr bil men i slutet tror jag att det kommer att löna sig. Finns ingen maskinförsäkring som täcker vid 20k mil.

För ca 200k kr får du en 320dA med Automat, Comfortpaket, Dynamic, Xenon, Hifi och mycket mer + Vagnskadegaranti och annat.

En 320d går att sälja när det är dags, den förbrukar lågt, diesel med kedja, snygg, säker och bakhjulsdriven. Låg omkostnader!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ärligt tala More..
Jag tror inte att du var till särskilt stor hjälp där. Du vet inte någon bra bil för runt en mille som du kan passa på att tipsa om samtidigt ;)

-------
Min bil suger inte...
He
198
HenrikJ
320da -11
More:
En 320d Touring (08-) med automat drar 0,56 och en 320i Touring (08-) drar 0,62. Baserat på att man kör 1500mil per år blir bränslebesparingen 1350kr. Skatten på dieselbilen är nästan dubbelt så hög, 809kr mer per år. Den årliga besparingen med dieselbilen blir alltså endast 1350-809 = 541kr. Vid knappt 1000mil/år är det +-0. Vem har ångest nu? :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Är din 320d så svårsåld More?

Det spelar ingen roll om förbrukningen är högre på en 320i, värdeminskningen på en bil för 200k stjälper kalkylen fullständigt vid ett ägande på säg 3 år. Då har -09an tappat kanske 100k och -05an kanske 50k. Man kan tanka oerhört mycket för de pengarna.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
More:
En äldre 320i med sexa förbrukar inga 1L/mil om vi inte går tillbaka till 80-talets modeller och en modern 320i med fyra kräver som nämnts 0.6-0.7L/mil beroende på årsmodell. Knappt en deciliter per mil mer än en 320d från samma år alltså.

Om vi räknar vidare på HenrikJ´s beräkning och inkluderar dyrare service samt byte av partikelfilter inser vi kvickt att en diesel endast lönar sig om man kör långt. Dessutom kan vi på äldre bilar med högre miltal konstatera att en modern turbodiesel med Common rail har mycket fler komponenter som kan fela och kräva riktigt dyra reparationer jämfört med en modern bensinmotor som suger sin luft själv.

1:-/mil kan man räkna med på dieselbilen för bland annat partikelfilter, och då räknar jag väldigt lågt eftersom bara ett partikelfilter som ofta kräver byte runt 20.000mil för 14-20.000:- utgör merparten av den kronan.

Besparingen på 1dl/mil blir 1.50:-, men vi räknar snällt till dieselbilens förmån på 2:-/mil i bränsle minus ovanstående krona. Skillnaden i skatt på de årsmodeller som är inom trådskaparens budget och inte nyare 3-serie är 2000:-. 2.000mil per år kan alltså krävas för att gå break even endast.

Och personligen är jag inte beredd att köra diesel med knatter och vibrationer om det går jämnt upp, smaken är olika och andra gillar en turbomotors bättre bottendrag men personligen hade 320d fått generera en ordentlig besparing för att vara intressant. Vid 4-5.000mil/år kanske den börjar bli intressant?

Annars kör jag hellre den likt 320d något träiga men till skillnad från dieseln varvvilliga, tysta och mjuka bensinfyran.

//Bjersér
Vadkul att en diskution har kommit igång, samtidigt uppstår det lite frågor och förtydligande, det är främst en sedan eller coupé jag är ute efter med automat(vilket verkar vara halvt omöjligt att hitta)
Om jag förstår rätt så är det bättre att köpa en bensinare om man inte kör långt ofta? Fick veta på volvo att på deras större motorer så behövs inte partikelfiltret bytas, undrar som samma gäller för bmw?
Jag önskar att jag hade 200k att läggampå en bil men tyvärr:/ kan nog tänka mig att sträcka mig tio sjugo tusen över min budget om det betyder en avsevärd bättre bil.
Touring modellerna verkar vara över reprensenterade på blocket och märker att dom är lite billigare än sedan modellerna hur kommer det sig?

Hur som blir bara mer å mer sugen att skaffa bmw, ska upp till borås till helgen och ska passa på att kika runt lite där med.

Ursäkta stavning skriver på plattan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.