AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.322

Verkstan säger fel på lager i växellådan

Sida 1 av 2
Tjena

Jag har lite bekymmer med min 320i M-sport -03. Den har gått 12,000 mil.

Jag upplever ett lågt rassel när bilen är varmkörd, det finns aldrig där när den är kall och ljudet har irriterat mig ett bra tag. Det låter bara när man står utanför bilen och den går på tomgång.

Vilket fall så körde jag till en verkstad som lyssnade på ljudet, dom hissade upp den och lyssnade sen gav mig beskedet att dom trodde det var ett lager i växellådan som hade gått.

Roligare besked kunde man fått, men jag beslöt mig för att kontakta en mekaniker morsan känner. Åkte ut till honom och han hissade upp bilen och lyssnade noga. Han trodde inte att det kom från själva växellådan, utan precis FRAMFÖR växellådan. Men han kunde inte lokalisera exakt var det kom ifrån.

Nu är frågan, vad ska jag göra? Är det värt att göra en riktig felsökning för 800 kr hos en riktig verkstad? Jag menar, den andra mekanikern låg och lyssnade men kunde inte lokalisera exakt. Gör en riktig firma det annorlunda? Funderar på om man kanske skulle byta olja i växellådan, det kanske kan hjälpa? Isåfall vilken olja skulle ni rekommendera? Lådan är en S5D 250G.

Detta känns förjävla surt, inte haft bilen länge och så kommer detta.

Uppskattar råd och hjälp! :) Jag bifogar ett klipp där man hör hur det låter. Det är inte mitt klipp, men hittade det på en annan tråd här. Exakt samma ljud.

Länk
Förresten

Ljudet försvinner inte när man trycker ner kopplingen!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Koppling? Dubbelmassesvänghjul?
Jag hade en gång i tiden liknande ljud i en M5e34-3.6 och där var det fjädrarna i något av ovanstående som förde liv.
Välkommen till forumet!

Om det handlar om en manuell låda, prova att trycka in kopplingen. Lägg dessutom i en växel så dreven i lådan garanterat står still. Är ljudet kvar kan det inte vara lådan som felar.

Jag har tidigare haft en liknande mkt svagt ljud på min bil (automatväxlad) men det har varit tyst nu i ett par tusen mil. Har inte gjort någon åtgård. det har bara tystnat.

Om du nu använder 0W-30 motorolja, prova med 5W-40 i stället. Om så, försvinner ljudet alt. tar det längre tid (varmare) innan ljudet kommer fram?

mvh/ Anders
Tack tack! :)

Ja det är en manuell låda, har provat det med att trycka i koppling och lägga i växel osv... Påverkar inte ljudet någonting, oavsett vad jag gör med växellådan. Den växlar felfritt med, förutom att 2an är lite trög.

Jag har 5W-40 olja i den just nu faktiskt!

Önskar med att mitt ljud bara kunde försvinna, ljudet är så störande!

Ifall ni hade bytt olja i lådan, vilken olja hade ni rekommenderat isåfall? Oljan har aldrig blivit bytt där.
Det kom några inlägg medan jag skrev mitt förra inlägg. Kaka på kaka sas.

Här Länk har vi tidigare diskuterat detta missljud (som i filmen). Skumt fel och det vore bra intressant att få reda på vad det är som låter.

mvh/ Anders
Det var faktiskt den tråden jag hittade klippet i, allt dom beskriver där stämmer in på mig.

Nu är frågan om man ska avboka tiden på verkstan eller inte... Jävlar vad kluven jag är. Det som oroar mig är att en verkstad sa att det var växellådan :S
Men det borde inte vara växellådan - förutsatt ljudet har samma karaktär ovavsett växellådans ingående axel roterar eller inte, dvs kopplingen nedtryckt eller inte.

mvh/ Anders
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Du ska använda Castrol SMX-S 75W-85 till växellådan om du nu tänker byta oljan i den.

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...nja....det skall vara en specialolja som heter MTF LT2 (LT1 kan gå bra om du skulle råka ha kvar någon sådan - LT2 har ersatt LT1) och den säljs bara hos BMW vad jag vet.

Art.nr hos BMW för MTF-LT2: 83 22 0 309 031

Brukar gå bra att få köpa på "lösvikt" om man har med sig eget emballage, annars säljs de bara på 5-litersdunk...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaren.

Hur mycket olja går det i ungefär?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ca. 1 liter - om du vill vara på säkra sidan: ta med en väl urdiskad och torr 1,5-liters PET flaska och be om att få köpa 1,5 liter MTF LT2.

Mvh
Johan B

GI
2.196
GINO
Johan B:

Vad är det som gör att man inte kan använda castrol? (Skadligt för lådan?)

Det är den oljan som Castrol rekommenderade när jag bytte olja i min för ett antal år sedan och jag vet att den bilen växlar fortfarande fint fint då jag känner nuvarande ägare.

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gino, den är inte godkänd för "life time fill"...

Den fungerar säkert bra om man byter med jämna mellanrum (frågan är bara hur ofta!?).

Mvh
Johan B

GI
2.196
GINO
Ok, tack för infot.

OT:

Saxat ur Castrols hemsida

"Manuella växellådsenheter med gul etikett och texten 'MTF-LT-1': Transmax Z; enheter med gul etikett med texten 'MTF-LT-2': Se handbok; enheter utan etikett: Syntrans Transaxle 75W-90 / Manual EP 80W. Etiketterna finns bredvid oljepåfyllningspluggen"

BMW M-POWER
Johan, tänkte passa på att fråga om det kan bli några komplikationer med att byta en olja som är nu.. 9 år gammal? Det är aldrig bytt på den. Vissa säger att man inte ska byta så pass gammal?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verooka, det finns de som säger att smuts som tätar lådan kan lösas upp och därmed orsaka läckage, men det anser jag vara ganska liten risk.

Jag skulle inte tveka att byta..

Mvh
Johan B

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
(Tänker på svaret från Tom Peng Pung, halvberömd Mc-shop i Stockholm på 80-talet på en liknande fråga om rassel på tomgång)

TOMGÅNG!! DET SKA VÄL FÖR F.N INTE GÅ PÅ TOMGÅNG! Du ska ha snurr på grejorna!!! Är du dum i huvvet eller...

:)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kan vara pilotlagret. Då borde de tystna när man kör. Hissa upp bakhjulen och lägg i en växel.

Hur som, om de nu kommer från motorns bakkant, lådans framkant så behövs de nog rivas isär för att kolla vad som är fel!

Skramlande innandöme i katalysator? Men de låter inte som de på filmen i alla fall.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Pilotlagret Länk nr 5
Det är en "styrning" för axeltappen som kommer från växellådan.
gOry, man måste plocka ner hela växellådan för att komma åt detta lagret?

Då den första verkstan sa att dom trodde det var ett lager i växellådan som var kass, så känner jag lite för att lämna in den och felsöka. Hur går en verkstad tillväga vid en felsökning av ett sånt här fel? Dom bara lyssnar och bedömmer eller börjar dom plocka lite i grejerna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.