AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.571

Omkörning - får man göra så här?

Sida 1 av 2
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Var ute och åkte på en ganska kurvig 90-väg när jag kom i kapp ett husvagnsekipage som höll ca 75 km/h. Sikten var för dålig så jag lade mig bakom för att vänta in ett bra tillfälle att köra om. Medan jag väntar kommer en Saab ikapp och lägger sig bakom mig. Efter ett tag kommer en raka och jag påbörjar en omkörning. Det gör Saaben också och lägger sig extremt nära bakom mig.

Fråga: Får man göra så? Om jag upptäcker något oförutsett så är det ju omöjligt att avbryta omkörningen. Till höger har jag husvagnsekipaget, bakom mig Saaben och enda alternativet är diket på vänstersidan.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Nej, han håller inte avståndet i detta läge.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Inte bara avstånd. Man får inte köra om om man genom omkörningen utsätter andra för fara.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Karl-Hilding
"Var ute och åkte på en ganska kurvig 90-väg när jag kom i kapp ett husvagnsekipage som höll ca 75 km/h. Sikten var för dålig så jag lade mig bakom för att vänta in ett bra tillfälle att köra om. Medan jag väntar kommer en Saab ikapp och lägger sig bakom mig. Efter ett tag kommer en raka och jag påbörjar en omkörning. Det gör Saaben också och lägger sig extremt nära bakom mig."

Detta är ju mycket vanligt. Upplever det dagligen att någon kör en i röven när jag gör omkörning och den är över lagstadgad hastighet.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
När någon lägger sig alldeles för nära vid en omkörning eller på motorvägen brukar jag demonstrativt dra plattan i mattan för att markera att det är inte ok att ligga så nära och sedan gå tillbaka till normal hastighet i högerfil såklart.

Förutsätter att inte den bakom varande har en snabb bil och gör samma sak då är poängen lite förlorad :)

Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Låter som du gubbkör och seeegar förbi Kalle... Använd resurserna så slipper ni ha ngn i 'röva'...
Karl-Hilding
Eller så kan han tro att du blev rädd för hans feta fartmonster och ville in i den skyddande högerfilen fort som f-n.
Karl-Hilding
Meclarn:

Skrev jag inte att jag gör omkörningar över lagstadgad hastighet?
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Om omkörningen tar sån tid att du hinner få ngn i bakluckan så borde du antingen gasa på mer eller vänta tills vänsterfilen är ledig...
Karl-Hilding
Meclarn:

O man.........
Om jag gasar till 120 på 90-väg och ändå har en bil i röven så är det inte min uppgift att gasa ännu mer.
Bättre du lägger av dina löjliga kommentarer.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Visst, jag ska lägga av, det är lugnt. Men hoppas ngn fattar poängen. Själv har jag sällan eller aldrig detta problem dock, så jag tänkte bara det kunde bero på HUR man kör.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Att lägga sig i röven på någon som kör om är helt förkastligt, bara att hoppas att den här pellejönsen blir av med sitt körkort så snart som möjligt.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Varje förare ska så klart bedöma om det är säkert att genomföra en omkörning innan den påbörjas. Och hålla sig till hastighetsgränsen under omkörningen.
Men, jag tycker faktiskt faran med Saaben är överdriven. Situationen kräver samarbete, om du behöver avbryta så är det bara att sakta in och återvända till att ligga bakom husvagnsekipaget ( och hoppas att inte husvagnen också saktar in). Saabföraren (eller den som ligger bakom i ett sånt läge) har säkert beredskap att avbryta och järnkoll på vad du gör hela tiden och ser även eventuella faror lika bra (t.ex. bil som kör ut från liten väg till vänster, mot er, efter att bara kollat att det var klart från vänster) så han/hon bromsar lika fort som du. I detta läge gäller att utnyttja sin talang och bilens resurser.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har varit med om liknande flera gånger de gånger jag ägt motorstarkare bilar. Man kommer ifatt någon som ligger bakom lastbil eller andra långsammare fordon och trycker. När det väl blir fritt är man redan i attackmode med trean i och 5000giri och ska köra om, blinkar, på väg ut, när plötsligt slöröven framför bestämmer sig för att också köra om, utan att ens fundera på att kolla i backspegeln innan hen kastar sig ut.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Robert är inne på; Saabens beteende är helt förkastligt eftersom föraren framkallar fara för andra. Dessutom har antagligen föraren inte förstått vad trafikreglerna säger; du har bara skyldigheter - inga rättigheter.

Tresekundersreglen är inte bara "en kul grej" utan kan vara livsviktig eftersom bilen i den hastigheten hinna rulla en bra bit innan hjärnan registrerar och skickar signal till högerfoten att stå på bromsen.

----
BMW CS #6212
fredde 7
så farligt är det väl inte. kör man miljödiesel får man nog vänja sig vid högerfil om man inte vill ha ngn i röven;)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Antar att "Kaparn" är ironisk....

Mats
BMW CS #5847
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Mats.
Inte direkt ironisk. Min första princip är att bara köra om om jag fixar det helt utan hjälp från andra hur dumt de än kan tänkas bära sig åt, och ta dom med överraskning. Otrevligt att ha någon som ligger nära i alla lägen, men min andra princip är att gasa mer om det inträffar i sånt läge som trådstartaren beskriver.
I det läget är det väl bara 0,2 sek eller så och då får man bromsa försiktigare om man vill avbryta omkörning, den bakomvarande får finna sig i det.

Tresekundersregeln är bra men, och detta kanske jag får äta upp, en sekund räcker gott för att reagera på framförvarande om denne bromsar, det är ju inte så att bilen framför får stopp på två meter. Så en sekunds avstånd är minimum. Men hur många håller ens det?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror naturligtvis också på väglaget...1 sekund i regnväder/blött väglag kan ställa till det en hel del vid plötsliga/oväntade händelser...
Men visst, tänker oss för gör vi ju alla i dylika lägen(inbillar jag mig) och kör inte som om stoppsträckan/greppet/kontrollen att hantera vagnen vore likadant som i torrt :)

Jag tycker personligen att det vi i Sverige kallar 3-sekundersregeln är bra att försöka hålla..

Problemet som JAG ser det är att Polisen aldrig bryr sig om detta "problem" dvs att hålla avstånd till framförvarande, därför kör många(även jag såklart ibland när jag räknat ihop + och - i en viss situation) med ett minimum av säkerhetsavstånd.

Sedan så är mitträcksvägarna "gjorda" så att många kör som om bilen vore stulen när två filer öppnar sig och dessa två filer kanske bara är några hundra meter långa i en del fall..
Blir lätt lite kaos där har man sett, när då "faster Agda" börjar växla ner sin Fabia och svänger ut först och mr solglasögon i Audi S8:an efter ;)

Mvh Janne.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Har man bra effekt i motorn så kan man växla ned, och köra om både husvagn och bil som kör om husvagn samtidigt. Problem löst ; )

Skämt å sido.
Folk kör som galningar tills det smäller.
Först därefter börjar folk att tänka igen.
Synd bara att oskyldiga oftast drabbas.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
no
163
novaland
520iA Touring -10
Man har ju bara hört talas om dimmköerna på autobahn med seriekrockar med flera hundra fordon.. avstånd baserat på förhållanden är bra.. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.