AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.220

Testade E23 0-100... besviken

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hejsan undrar om det finns någon som kan svara på min fråga....

Jag testade min 735a e23 Manuell importerad (utan kat) 0-100 och jag fick det till att gå på 9,2 sekunder ungefär??? Jag växlade till 3an innan jag nådde hundra eftersom som jag inte vågar dra denb förbi 5000rpm pågrund av vad man har hört om trasiga lyftare osv.... Är det någon annan som har testat att dra den till 100km/h på 2an om det nu går?? Och vad fick du för tid.... Det jag pratar om är enligt mätar fart... För enligt modell guiden ska den ju gå betydligt snabbare än 9.2 sekunder....

Tack på för hand

mvh
Chrille

Vad jag erfar brukar man få ta i allt som går för att det uppnå växlutlåvad prestanda. Dvs optimalt lite hjulspinn och snabba växlingar strax innan varvstopp...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
den brukar vakna till på höga varv, men jag skulle ändå inte rekomendera fullvarv (kan bli dyrt i längden)
Sen om du vill ha acelerations snabbt så har du valt lite fel bil. Sattsa på något mindre med samma motor så blir du nöjdare :)
Kan bara hålla med bader...

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Jag har haft 3st 528or samt en 535a (m30 motorn)

jag har kört bra hårt och varvat närmare 7000 varv... har aldrig varit med om att någon motor tagit stryk

man bör väl inte ligga över 6000 varv länge stunder... men vid enstaka tillfällen ska det inte vara någon fara

ta bara automatarna... dom växlar vid 6000+ varv vid kickdown + sportläge
li
1.959
liste
535i -89
0-100-tider som specas från tillverkare är framtagna under optimala förhållanden med optimala förare. Det ska mycket till om en 18-åring från Borås ska få t ex en Ferrari att gå 0-100 på "utsatt tid" under 5 sekunder.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ok jag vet att det inte är en racer..... men ändå kul att testa tiderna vad dom blir....

Det känns som om kraften försvinner vi 5000rpm så varför varva mer...

PETER.O
Hej, om det känns som kraften försvinner vid 5000rpm, så är
det nog något fel på den.Max effekten ligger väl vid 5700-5800rpm
så dit skall ju den dra utan att tappa kraft.Några lyftare som går sönder
är det ej någon risk för, det finns inga lyftare i dom motorerna.

Mvh Peter
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Inte för att vara en glädjedödare, det finns faktiskt lyftare i de motorerna, de heter vipparmar.
Men du ska inte oroa dig för att de går av, om INTE den låter som en skördetröska redan innan.
Lyssna efter ventil skramel, eller lyft på ventilkåpan och kontrollera ventilspelet och kamaxel tillståndet. Ser allt fräsht och avstånden OK, så ska det bara vara att varva till 6000 utan problem.

Efekt tappet vet jag inte riktigt vad det kan bero på, men när var det senast du servade bilen, och så ska du komma ihåg att bilspecifikationerna är på en ny bil och inte en 18 år gamal bil, delar slits och prestandan försämras...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jo visst.......

Kanske dax och byta tändstift också vidare....

inte orkat göra det än.... Kan det ha så stor betydelse......

Om bilen blir orkes lös och verkar slö byt, stift och rotor,Fördelarlock ,När byttes soppa filtret? hårt avgörande om du skall köra 0-100 (skit) i filtret ingen soppa :) Dåliga stift,kablar,rotor.fördelarlock, ger dålig förbräning
Och resultatet blir dålig fart och taskig soppa förbrukning..Och en svår startad bil när det blir kallt .

Ett Tips ..
Köp en rep bok till bilen och ring BMW eller kolla på nätet. Efter service protokoll till din bil och gör den så skall du nog se att bilen går Bra sedan ..

Mvh Björn
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Lätt startad har den alltid varit......

nja orkelös... Den går som skinnet men det känns ju som sagt att den tappar vid 5000 men inte så att man liksom "ojdå" vad händer.... bara undrade.. Tack för hjälpen

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jo... det varvas ju ganska friskt när man gör kickdown på automaterna. Gör jag kickdown i 50 km/h så kastar växellådan i 2:an och drar på den till ca 6000 rpm, varpå den slänger i 3:an och drar till ca. 6000 rpm. Jag brukar dock inte göra detta särskilt ofta, om någonsin, då turbons idealvarv återfinsn längre ner i registret.

Men visst varvas det, och visst måste det varvas för att få ut 0-100 tiderna tillverkaren uppger. Däreför tycker jag såhär, skit i 0-100 km/h... hitta istället din bils "idealprestanda", dvs. de förhållanden där din bil fungerar bäst. Jag tycker det är det som är hela tjusningen med bilar med lite motor, en del går som hejsan i starten, andra är oslagbara på 3:an och uppåt medans en tredje variant har suverän topphastighet, osv.

Min gamla Ford var en roliger maskin, den hade tre vridmomentstoppar!! :D Totalt vrickad motorstyrning förmodligen, men det drog bäst vid 1800 rpm, runt 3000 rpm och slutligen runt 4300 rpm, däremellan var bilen toksur.

Flack vridmomentkurva? Inte Ford inte... :)

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
PETER.O
bader,
Lyftare och vipparmar är ej samma sak.

Mvh Peter
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nej PETER.O.
Jag menar bara att om något brukar gå sönder så är det Vipparmarna, vilket gör att ventilerna rör sig. Motsvarar Lyftare på vissa bilar med hydraliska lyftare.
Rätta mig om jag har fel
PETER.O
bader
O.K jag förstår.

Mvh Peter
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
quixotic2

med sportläget i lägger min 745a i ettan vid kickdown under 80 kmh
2an vid kickdown under 130 kmh

drar till 6000 varv vilket på ettans växel är 97 kmh

tror ej att motorn tar stryk av detta ... men väl automatlådan eftersom min är lite trimmad :)
dock funkar automatan bra en så länge

jag kan inte säga att jag tycker motorn går bättre på lägre varv... på ettans växel är den SLÖ under 3000 eftersom den saknar laddtryck då... men på dom andra välarna så går den rukigt redan på låga varv... dock utan tvekan bäst mellan 4000 - 6000 varv, högre varv en så kan jag hålla med om att man inte behöver när man har turbo

fins inte många som hänger när man accelererar från typ 140 - 200 kmh

jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
växlarna ska det stå
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nollställde spridarna/luftmänds mätar grejen genom att ta den batteriet och sedan hälde jag i 2 takts olja i soppan........

Helv**e vad den gick......

Bara byta stift och olja också sen jävlar ska volvo raggana få se på 2 tons bilen när den flyttar på sig.....

Kul att det går lite bättre.
Det blev stor skilnad eller?

Mvh Björn
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja!!!!

Trodde inte det skulle göra så mycket.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.