AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
29.168

Buskörning på Nynäsvägen/Söderledstunneln

Sida 4 av 6
Aha, är det därför de gör på det sättet? Trodde det var allmän (h)järnbrist som spökade!

Man får väl endera vara en väl så osäker/dålig förare om man tycker att det är smalt och trångt när det blir enfiligt, eller ha en väldigt bred bil :)

Men att den som körs om accelererar under själva omkörningen är ju sinnessjukt och borde rendera i kraftiga böter (via polis eller "inkasso").
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är inte tillåtet.
Sen finns ju 2plus1 vägar som faktiskt är betydligt smalare än vanligt och räckena på båda sidor kommer ganska nära.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag kom på kungsgatan mot stureplan en eftermiddag i rusningstrafik, så såg jag en kille som sprang ut från onoff och betedde sig väldigt underligt till en väntande bil. Den väntande bilen började halvköra innan han kom it och andra killen försökte ta förarplatsen, men ångrade sig och tog passagerarplatsen och sedan drog de iväg längs bussfilen.

Jag tyckte att detta var ett synnerligen underligt beteende, särskilt när det kom utspringande en person från onoff-butiken med mobilen i örat och tittade längs med gatan. Så jag började jaga efter för att ta regnumret, så jag åkte också i bussfilen givetvis.

Men då var det 2-3 cyklister som också var självutnämda poliser och cyklade i HELA bussfilen så att jag inte kunde köra ikapp, utan var tvungen att sega fram där i 5km/h. När jag kom ned mot slutet och kom ikapp bilen som var inklämt såvart det grönt och trafiken separerade upp tillräckligt för att bilen skulle kunna komma ut, så där försvann chansen att göra något vettigt åt saken.

Han körde dock senare vidare på norrlandsgatan i fel riktning fast på trotoaren bredvid naturkompaniet upp mot birgerjarlsgatan. ett par sekunder senare kom em polisbil med påslaget blåljus och sirener och jagade efter honom, så då var mitt "jobb" klart kändes det som.

När jag sedan skulle "klämma mig tillbaka" in i vänsterfilen mot sturegatan, då var det mer självutnämnda poliser som tyckte att jag var en bussfilsträngade person och vägrade släppa in mig i filen.. *suck*
Novaland: Du kanske kan starta en stockholmssektion för självutnämnda poliser. Det verkar finnas gott om dem där ;-)
no
163
novaland
520iA Touring -10
ironin e nästan onsynlig
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
novaland: sjukt att dom inte släppte in dig i bussfilen då du faktsikt bara gjorde det alla medborgare borde göra? men det står kanske inte "polis" på sidan av din bil? eller du är "civilpolis"?
Håller helt med Marin849:s inlägg på s.3

Sedan måste jag påpeka att jag inte är särskilt imponerad av många BMW förare. Antigen så har vi förare som kör som får, ingen koll på hastighet eller omvärlden och på motorväg så såsar man i mittfilen som alla andra får. Eller så körs det för fort, alldeles för nära framförvarande och inte heller har man förstått funktionen på blinkerspaken förutom där man ska trängas där det inte finns plats. Väldigt sällan har jag sagt till mig själv "oj vad hänsynsfullt och skicklig den BMW föraren är!"

Nej jag är inte irriterad, jag bara konstaterar att den genomsnittliga BMW förare inte borde få klaga så mycket som de faktiskt gör när de själva kör som lata egotrippare. Kan vara att just alla här på forumet är förebilder, men hur troligt är det? Nää tror snarare att många skulle nog bli irriterade på sig själva om de skulle kunna möta sig själva i trafiken...

Cirkeln är därmed rund. Gilla läget eller skärp dig själv. Att klaga på andra i trafiken när du kör är inget alternativ. Att leka polis är oftast upptrapningen till road rage - avstå! Ser du nåt riktigt illa eller trafikfarligt, ring polisen, kanske de letar efter flyande rånare eller dylikt... I andra fall får man hoppas att en civilare såg om det nu inte är dem själva som är på väg att orsaka en trafikolycka ;)

(gjorde fel senast igår, förlåt! Hoppas ingen kände obehag pga min tillfälliga arrogans)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Läste i BMW Magasin för längesedan en krönika av känd racerförare, tror det var Gerhard Berger, att en riktig BMW förare accelererar snabbt upp bilen i rätt hastighet, använder omkörningsfil endast vid omkörning därefter tillbaka i högerfil, en riktig BMW förare ger tecken vid filbyten och svängar, en riktig BMW förare är uppmärksam på övrig trafik, håller tiilräckligt avstånd till framförvarande och tar inte dumma risker, t.ex .hindra andra förare från att köra om. Kontentan är att en riktig BMW förare har inget behov av att hävda sig på allmän väg och om man vill testa vad man går i sin BMW för så ska man köra på avlyst bana.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
@novaland; hahahaha...kul!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, som BMW-förare sedan jag fick körkort, så måste jag tyvärr intämma med uttrycket att "kör som lata egotrippare", och ironin i "oj vad hänsynsfullt och skickligt den BMW-föraren uppträder".

Det är synd, men det är väl bara så som det är. De flesta skulle nog inte ha något problem med att köra över sig själva, om de insåg hur de själva uppträder i trafiken.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Generellt de som kör sämst enligt mig och minaa 8 mil motorväg per dag är kombi bilar, mestadels V70 alt XC70 , med D5 motorn.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Håller med captainoats men vill göra följande tillägg: årsmodell -09 (möjligen även -10) och utrustningsnivå Momentum.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag tillhör den kategorin som skulle falla under "Typiskt BMW förare".

Kör om när jag kan (men bara när jag KAN - sedan att andra uppfattar det i en slö no-name bil som inget bra tillfälle får stå för dem).
Notorisk fortkörare - kör alltid för fort (men bara när det är läge för det - vilket vissa på en 120km/h väg (som ligger i 80) inte anser att det finns. Speciellt inte på E4 mellan Örkeljunga och Ljungby)
Tränger mig in mellan bilar (uppvuxen i STHLM så det är mer kör in i luckan för mig, men för skåningarna är det att "tränga" sig och Ja - de kan verkligen inte köra i trafik)
Dubbelparkerar (då jag har tröttnat på alla "sidokompisar")
Blockerar alltid andra bilar på bensinstationer trots att pumpen är ledig framför mig (att många mackar av ngn anledning väljer att lägga -98 i första pumpen är ju inte mitt fel men försök förklara det för en äldre herre från Sjöbo så förstår Ni dilemmat :))

Så nog får jag min dos av trafikpoliser här nere i svenska södern.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

ma
7.450
marin849
Det är ok, men kör inte in så nära att jag får en näve stenskott på min bil...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Kör inte på grusvägar :)

BMW CS #05375

ma
7.450
marin849
Det är tillräckligt med grus på E4an.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
På E4 kör jag inte utan flyyyger fram ;)

BMW CS #05375

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kävlingepågen; det är kul det där du säger med folk som kör 80 på 120 vägar. Jag kör dagligen på Nynäsvägen här i Sthlm där det är 110. Men de flesta ligger i 80-90 och ofta i vänsterfilen...Förstår detta om det hade varit snö osv men nu talar jag om sommarväglag.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@Snajdaren:
Sköt du ditt bord bäst du vill så sköter jag mitt bord bäst ja vill,
Finns ett bra exempel där någon en bil modell dyrare försökte blockera där en AP medlem tillslut tryckte sin bil rak in i baken på denna 1,2 mIljOner kronors bil.
Ekin
Snajdaren> fattar du inte att du skapar en farligare situation genom att blockera dom än om du låtit dem fortsätta "leka" som du kallar de...
oftast brukar de som leker också va bra mycket mera koncentrerade än dom som sover vid ratten i 70km/h...

ja säger de som så många andra har sagt.. GE FAN I ATT BLOCKERA!

har sett/upplevt så jävla många farliga situationer pga såna som dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.