|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
Verdi |
Snajdaren, Ok, visa den lagen då... Remo, Visst. Men det är en viss skillnad att fortsätta köra som man tänkt och att medvetet sabotera. |
|
Demokrati är när hälften bestämmer plus en till. Det TS förespråkar stavas anarki där alla anser sig ha rättighet att få göra som de vill. Sen anser jag att om man har allvarligt brådskande ärenden till akuten bör man ringa 112 och ta det via ambulans istället via egen bil. Då slipper man strulet med kölappar och läkarteamen står beredda vid ankomst. |
|
|
Remo: om den som blockar har barn i bilen är det väl den största anledningen till att den människan inte ska leka polis... Kristoffer_L: det du säger om att ringa 112 och begära ambulanseskort är en del av en utopi! så släpp det argumentet. Känns som att kontentan av denna tråd är att folk ska sköta sitt och låta polisen ta hand om dom som kör för fort...oavsett |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Snajdaren. Jag är också nyfiken på hur självutnämda trafikpoliser har stöd för sitt utnämnande/agerande i lagtext. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Snajdaren om du inte tror på alla som skrivit här så tycker jag du ringer till närmsta trafikskola och frågar. Där kommer du få ett klart och tydligt svar för vad som gäller för självutnämnda trafikpoliser och blockeringar. | |
| Mm, tror det närmaste man kommer i lagtext är väl det där med ens medborgerliga skyldigheter att inbegripa om risk för liv, hälsa eller egendom föreligger? Men det makuleras ju om man själv förvärrar situationen genom att framkalla road rage.. ;) | |
| Nöd | |
| Ni liksom jag kan ju försöka vinna detta, ingen "vinner" på ett internetforum. Min åsikt kommer ej heller rubbas från vad jag utgår ifrån, dvs buskörning som hotar omgivningen. Tack för mig. Alla inlägg efter detta kommer inte få några fler svar i denna tråd. | |
|
E34brilliant: OK, så jag som medicine doktor arbetar således i en del av en utopi. Då borde jag kunna förlänga semestern ett par veckor till :-) Nu vet jag inte vilka rutiner de har i Uppsala men jag kan garantera dig att sjukvården rekommenderar dig att ringa ambulans om det rör sig om livshotande skador. Däremot om du jobbar i undre världen och behöver snabbt dumpa någon hastigt skadad kompanjon förstår jag om du tycker 112 och ambulans känns utopiskt ;-) |
|
|
Intressant diskussion;) WGG skriver: "Jag har själv varit med om idioter som vägrat flytta sig från vänsterfilen på glest trafikerade motorvägar. Där har de legat och tryckt i 120 km / h trots att det varit tomt spår i högerfilen. Efter någon kilometer där jag både ljustutat och använt signalhornet utan reaktion, gör jag i alla fall så att jag växlar ner till trean och drar om i vägrenen (förutsatt alltså att det inte är några andra bilar i högerfilen eller i den omedelbara närheten). Men det är ändå en onödig och "farlig" trafiksituation skapad av antingen en "självutnämnd polis" eller en lomhörd, blind och dement trafikant. Lika illa vilket som. Och skulle det legat en polis bakom, hade det ju varit jag som hade torska lappen och fått dra upp plånboken...!" Att "ligga och trycka i 120 km/h" verkar ju konstigt. Mig veterligen är det den högsta tillåtna hastigheten på det svenska vägnätet men bevisligen måste det i Sverige enligt din mening finnas en hel hög med "lomhörda, blinda och dementa trafikanter" som bara efterlever hastighetsbegränsningarna och skapar en massa farliga trafiksituationer. Polisen som ligger bakom borde alltså haffa alla dessa idioter som håller hastighetsbegränsingen. Iofs en gångbar strategi om man vill öka intäkterna till statskassan... Kanske borde man släppa blåljuset fritt för alla bilister som då och då behöver köra snabbt till sjukhuset...då blir det lite ryskt roadrage av det hela. /J.I |
|
|
Vänster körfält på motorvägen är primärt en omkörningsfil. När det är fritt i höger körfält har du skyldighet att gå tillbaka dit. En polis kan bötfälla dig om du ligger och surfar i vänsterfilen trots att du håller laglig hastighet och det är fritt till höger. Precis som polisen kan välja att bötfälla en fortkörare. Därmed inte sagt att man skall köra om i vägrenen, men jag tror vi hade haft ett helt annat trafikklimat om vi svenskar vore bättre på att visa hänsyn och underlätta för varandra i trafiken. Oavsett hur fort eller långsamt det rullar. |
|
|
Helt enig med dig, Kristoffer_L |
|
|
Jag tror det är svårt att argumentera emot det Kristoffer skriver. Att köra i vänsterfilen när det är tomt till höger samtidigt som andra bilar vill passera, är ju på nivån att sitta kvar på en toalett med kö, bara för att det inte finns en bestämd maxtid. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag skulle kunna skjuta folk som såsar i 100-110 km/h i vänsterfilen. En del kör om folk i högerfilen, då håller de 5km fortare hastighet men de tror att de dör om de går över 110. Sen de som bor i vänsterfilen hur länge som helst skulle avlivas direkt. Ingen kan tycka om en idiot ändå. Påfallande många unga människor hör till de vänstervridna. Ibland tror jag de njuter av att ligga i vägen för en stor BMW front de ser i backspegeln. Om de går tillbaka till höger tar det en evighet för dem att snedda tillbaka. |
|
|
Det hela är mycket enkelt: En säker förare är uppmärksam, förutseende, förlåtande, låter sig inte retas upp av andras misstag och underlättar för sina medtrafikanter! Detta medger inget utrymmet för vänsterfilsblockerare, "självutnämnda poliser" och annat ofog oavsett anledning. Hm, jo, det finns ett undantag. När det kommer en skåpbil fullastad med nystulna M-paket och Xenonljus är det helt ok att preja denna av vägen. :) |
|
|
Suck Snajdaren, hur orkar du ens? Kör du ens bil? Sånt händer väl varje dag, hur orkar du ens bry dig? |
|
| Grelles inlägg om toaletten var rätt bra faktiskt... | |
| Kristoffer_L: Det jag menade med att det är i en utopi är att det skulle finnas sådana resurser och sen att det skulle fungera rent praktiskt. Vad är bäst i vissa lägen? Att vänta på att en ambulans kommer för eskort eller att köra på? Går ju att argumentera hur mycket som helst åt båda håll men ska man ha sån vild fantasi som du så hoppar iaf jag av.. | |
|
Jag blev av med körkortet i fredags, orsak: Irritation över idiotiskt beteende av en medtrafikant i en nyare (guldfärgad) 5-serie. Vi körde på 90-väg, så länge det var räcken (enfiligt) valde han att ligga framför mig i 80 km/h flera km i taget, men så fort det öppnades upp för möjligheter för omkörning, gasade han till 100. När detta upprepats tre ggr (!) tröttnade jag och påbörjade en omkörning - vad gör han då tro? Jamen, GASAR under min omkörning, medans vi ligger jämsides och jag riskerar möte! Som tur är var det troligen en av alla dessa 520d, så jag kom om (hastighet runt 140-150 som mest kanske). Då sikten var fri och vägen rak lät jag bara hastigheten plana ut medelst motorbroms, ville dessutom inte ha den där idioten precis bakom mig. Men längre fram stod Farbror Blå och klockade mig för 122 km/h = kk omhändertaget + 3600 kr i böter :/ |
|
|
Trist för dig Sani. Väldigt många tycker ju att det är så trångt när det är enfiligt och sänker då farten, sen när det blir tvåfiligt så är det ju brett och luftigt så då höjer de farten. Otroligt irriterande när man själv precis gjort bedömningen vid de två filerna att man kan ligga bekvämt bakom och sen så blir det en fil och farten sänks. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.