AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.827

Begagnade delar vid försäkringsärenden

Sida 2 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jamen då är det väl ändå OK WGG? Om nu folk - enl dig - är beredda att sänka sig till försäkringsbedrägeri är det deras ensak, men att antyda att de flesta skulle agerat så verkar magstarkt.

Ditt exempel passar inte in i det här fallet, då min sufflett var nedskriven till hälften redan efter 4 år. Och OM jag hade haft bilen i 15 år, skulle jag (eller någon annan) sammanlagt betalat in sisådär 255000 kr i premier under den tiden - torde täcka kostnaden för en sufflett...? :)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
325cabrio: Jo jag vet, den rycker till lite när den skall tiltas. Enl verkstaden var motorn slut i spegeln jag fick. Vi får se om jag får en ny motor, de skulle ringa när de fått in den.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Sani: Jag har aldrig sagt att just Ditt försäkringsärende blev rätt handlagt/rätt bedömt. Själv hade jag aldrig godtagit en sådan avskrivning, men jag vet ju inte hur just Dina försäkringsvillkor såg ut eller hur långt Du drev ärendet. Du behöver inte berätta det för mig heller, eftersom jag, hör och häpna, inte är speciellt intresserad av just Ditt ärende.

Jag talar endast principiellt. Jämför exempelvis med hur många mobiltelefoner som "råkar" gå sönder i samband med att en ny modell lanseras...

Försäkringspremierna hade ju skjutit i taket om allt skulle laga med nya delar. Jag tror att majoriteten av försäkringstagare skiter i om det är nytt eller begagnat, så länge det funkar.

Skulle dessutom tro att alla bolag vill att man lagar med begagnade delar i första hand.

/Bellamy
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Äntligen några som fattar hur försäkringar funkar... :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ni som är så ekonomiskt bevandrade: Hur dyra delar måste det vara för att en beg del ska vara billigare än en ny? Tänk på att tiden att söka upp begagnad del, beställa och ev hämta den görs på betald mekanikertid. Kan man räkna timkostand på 400-600 kr/h för en mekaniker (med lön, arbetsgivaravgifter sjukfrånvaro och allt annat som ska betalas). Sen ska en beg del funktionskontrolleras så man inte monterar en trasig del.
Klockan tickar och kronnorna per minut också.

Jag tycker det låter dumt och oekonomiskt (för både verkstad och försäksäkringsbolag) att laga billiga delar med begagnat.

Miljövänligt blir det däremot då ingen ny del behöver tillverkas.

Jag har lyckligtvis inte behövt utnyttja min bilförsäkring så jag vet inte - men när jag lämnar på verkstad betalar jag för nya delar och får det.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
pe
207
peca
E61 Touring LCI
En reflektion är ju att en 3 år gammal bil kan köpas för ungerfär halva nybilspriset. Vad är respektive del värd då?!

Samtidigt som om man får en buckla i plåten vill man ju inte gärna ha den lagad till 50%.

Vi som känner lite extra kärlek till våra bilar kommer alltid bli besvikna på vad omvärden värderar våra saker till och vi kommer förmodligen aldrig få den förståelse vi tycker vi förtjänar ;-))
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tja, uppenbarligen anser väl försäkringsbolagen att det är billigare än att köpa nya delar, eftersom nya delar också beställs på mekanikerns arbetstid med sjuklön och vad det nu var du sa. Att leta upp en begagnad del är liksom inte mer tid än att ringa och beställa en ny, eftersom du gör det på bildelsbasen.

Tja, Pecas resonemang är ju ganska rimligt. En ny bil köps för halva nybilsvärdet och de flesta bolag har säkert en gräns där man resonerar att "Om vi kan köpa en begagnad och rekondad del för under X procent av nykostnaden så gör vi det". Jag har dock ingen aning om var den gränsen går, och den skiljer sig säkert från olika bolag.

Det där låter som en grej där försäkringsbolagen kan försöka konkurrera lite med varandra. "Vi lagar alltid din bil med NYA delar upp till X års ålder".

Det är ju så här, att det går ALLTID att förhandla med sitt bolag. Trots allt så vill bolagen faktiskt (tro det eller ej) att kunden skall vara nöjd med sin skadereglering. Om du får en buckla i plåten så vill du ju så klart inte ha den lagad till 50%, men om bilen är 12 år gammal så vill ju bolaget inte kosta på dyrare grejer än vad grejerna är värda. Då kan man t.ex ta ersättningspengar emellan, och själv lösa det. Eller bara ta ersättningspengar och köra runt med en buckla. "Bilen är ändå så gammal". Eller bråka och kräva nya grejer i ersättning för begagnade, och bli sur när man inte får det.

Känner man någon kärlek till bilen så tar man ju ersättningspengar och löser det själv, eller bara lämnar in den, får en ny skärm och betalar mellanskillnaden själv.
Cliff Barnes skrev :

"1. Stöld ur bil. En grafräknare för högskolematematik stals, som åtta år tidigare köpts för 1 000 kr. Ny pris 2 000 kr vid stöldtillfället. Skrevs av försäkringsbolaget ned till 140 kr i kontant ersättning. Min fråga till försäkringsbolaget är var jag hittar en sådan grafräknare för 140 kr?"

Tycker det var en mycket rimlig, kanske aningen hög, värdering av en konsumentelektronikartikel med åtta år på nacken. Motsvarande räknare *finns* inte på marknaden efter åtta år, finns den kvar efter ett år är det inte illa. Men då lär den inte kosta mer än kanske 7-800. Efter åtta år? 140kr är bra i det läget.

Var man hittar en sådan räknare för 140kr? Blocket är ett svar som försäkringsbolaget kunde ge :)

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Med sedvanligt prut kanske man kan få den här för 140:-?
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Videopac: Jag håller med, helt och fullt! Det är liksom så värdering av begagnade grejer funkar.

Vi får helt enkelt bilda ett försäkringsbolag som entusiastvärderar SAMTLIGA bilar, med entusiastiskt HÖGA premier, eftersom just MIN bil är så sjukt mycket finare än alla andra! :)

Alexander
Ni glömmer en sak. Försäkringen skall återställa bilen till SAMMA skick som innan skadan, varken sämre eller bättre. Har man en bruksig bil så blir man i regel nöjd. Om man däremot har en välskött bil så vill man ju givetvis att bilen återställs till samma skick och INTE till det skick "medelbilen" har av just den modelenl/årsmodellen
En kort undran - kom på att jag på min 328 E36 bytte vindruta på glasförsäkringen pga stenskott och spricka i siktfältet. Detta var när bilen var 8 år gammal.
Lämnade in den till BMW och jag fick en sprillans ny ruta, eller åtminstone en som var helt fri från både repor och stenskott och klart bättre skick än den tidigare.

Hade jag bara tur den gången eller är det verkligen så att även BMW reparerar med begagnade delar till bilar äldre än 3 år?

Jag vet utmärkt hur försäkringar fungerar men jag ställer mig också lite fundersam till om en auktoriserad BMW verkstad alltid tar sig tid att leta på bildelsbasen istället för att direkt beställa från ett lager. Min erfarenhet av bildelsbasen är att delarna i många fall varken är särskilt prisvärda eller ens i det skick som beskrivs.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, du hade inte tur.

En vindruta är liksom av sådan beskaffenhet att det är svårt, för att inte säga omöjligt att leta upp dem begagnade, eftersom de begagnade sitter på skrotade bilar som är krockade, skrotade med mera varvid ju då också rutan tagit stryk och inte längre är att anse som trafiksäker. Och ett försäkringsbolag låter ju aldrig montera delar som inte är trafiksäkra, vilket ju förstås av enkla skäl.

Det är naturligtvis så att de auktoriserade verkstäderna ibland bakar in både lite extra jobb i försäkringsärnden, och lite extra delar för att tjäna pengar och få en nöjd kund - det ju ändå bolaget de skickar räkningen till och eftersom de i förväg fått skaderegleringen godkänd så är det ju aldrig något knot om betalningen.

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.