AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.828

Begagnade delar vid försäkringsärenden

Sida 1 av 2
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Fick tidigare i somras min backspegel avsparkad och den lagad via Trygg Hansa. När verkstaden visar mig spegeln har de fixat fram en begagnad vilket resulterade i omlack och ett nytt glas för de spräckte glaset vid monteringen. Nu har det även visat sig att elmotorn är slut, låter som en tröska och den tiltar inte glaset när jag lägger i backen så verkstaden har fått beställa en ny(?) motor.

Är det alltid så här, verkstaden sa att försäkringsbolaget bara ersatte med nya delar på bilar 3 år eller nyare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det låter rätt rimligt tyvärr. Principen med en försäkring är ju att du varken ska tjäna eller förlora på det. Och den egendom du fick förstörd var en 14 år gammal backspegel till en BMW, och då får du ju nöja dig med att få en gammal begagnad backspegel. Om du sedan själv väljer att ta ersättningspengarna och själv lägga till pengar för att gå till BMW och köpa en ny så kan du ju göra det.

Gamla begagnade grejer (som alla begagnade bilar består av) går ju för eller senare sönder.

Tänk dig så här: Om jag fick backspegeln bortsparkad från min 850, skulle du då vilja vara med och betala en ny backspegel, och förresten, jag är inte nöjd med nyansskillnaden mellan backspegeln med ny lack och min 21 år gamla lack, så ni får ju så klart lacka om hela bilen.

Exemplet är ganska absurt, men jag tror du förstår själva poängen. Det hela blir ju till sist en frågan om vad vi vill betala för försäkringen. Vill du betala 3-dubbla premien så kan säkert försäkringsbolagen hålla på och beställa nya delar till gamla bilar.

Tänk också så här: En backspegeln på en 528 -98 (om det nu var den) kan börja krångla om den vill det, eller att elektroniken går sönder eller whatever kan paja. Vem vet, din tretton år gamla backspegeln kanske redan var på väg att paja för att den var sliten i kugghjul (vem vet). Nu förlorade du din gamla halvslitna backspegel, och fick en annan gammal halvsliten backspegel, där det gick sönder som redan var på väg att gå sönder på din originalbackspegel. Istället kanske du hade kunnat ha mer tur och fått en gammal halvsliten backspegel utbytt mot en som funkat felfritt i 14 år till, vem vet? Nu fick du en som var ungefär som den som gick sönder.

Ett tredje sätt att se det är ju så här: Vad var det för egendom du fick förstörd? Jo, det var en 14 år gammal backspegel. Vad är en sådan värd? Ingen aning, men kikar vi på blocket så är den kanske värd... 750 kr? Då är det ju inte rätt att försäkringsbolaget skall köpa en ny backspegel för 5600, eller vad den nu kostar. Håller du inte med om det? Försäkringsbolaget är ju vi alla andra försäkringstagare. Det känns ju surt att tänka så när den "nya" backspegeln krånglar, men det skulle kännas ännu surare att betala tredubbla premien, eller hur? Tänk dig hur skönt det skulle vara att få hela bilen stulen... eftersom du då skulle få en ny bil?

Det där med en treårsregel tror jag skiljer från olika bolag. Det låter som en grej som försäkringsbolagen skryter med "Vi lagar med NYA delar upp till 5 års ålder" och så vidare, så det skiljer sig säkert från olika bolag. Kolla i villkoren eller frågan nästa gång du tecknar nu försäkring.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jo jag fattar det men nu fick jag ju en spegel som var i sämre skick, det gällde caben som gått runt 7000 mil. Å andra sidan kan jag ju tycka som betalar en rätt hög premie för helförskringen(runt 10 papp) att jag ska få en spegel i bra skick som stämmer över ens med den som var där tidigare :)

Jävligt massa extratid för mig som ska behöva åka tillbaka till verkstaden 3 ggr extra, inspektion, lämna bil och hämta bil. Detta pga beg del.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, men om du fattar varför du får en begagnad del, så varför frågar du ens?

Vad just du betalar i premie för den aktuella bilen är väl inte ens relevant? Så en artonåring skulle få en sprillans ny bil då, eftersom han skulle betala SJUKT mycket i premie för samma bil?

Varför tog du inte ersättningspengarna från bolaget, för att sedan själv leta upp en begnagnad backspegel på Ebay eller på bilskroten?

Du måste ju fråga dig varför verkstaden nu skaffade en dålig del med dålig motor i? Jo, sannolikt för att de inte hittade någon annan på någon bilskrot i Sverige. Vad hade alternativet då varit? Att trolla fram en sprillans ny? Nej, det hade så klart varit att att du inte fått någon alls, så hade du fått ersättningspengar istället och fått gå och köpa en ny för fullpriset på BMW, om du inte velat ha underkänt på nästa besiktning. Och svar nej, en svensk bilmekaniker eller svenska försäkringsbolag kollar inte på tyska Ebay.

Cabben är väl säkert en hobbybil? Varför inte lägga ner lite tid själv, mer än några timmars letande kan det väl inte vara? Kolla på tyska Ebay, på "BMW E46 aussenspiegel", du får ca 2300 träffar... Det tog mig ca två minuter och de första tio innehåller åtminstone två som borde funka.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du förstår inte att jag vill ha en likvärdig del, inte ett j*vla junk som inte fungerar/är i sämre skick än den som satt där innan.
Jag inte tid att leta delar, jag arbetar, har en försäkring som ska ta om sånt här crap med min minsta möjliga insats. Att jag sedan valde en skitverkstad som inte kollade funktionen får jag skylla mig själv för. Hade kanske sluppit allt om jag valt någon annan. Allt är tillfälligheter.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
F-bolagen är helt omoraliska när det gäller det där. De tar ju höjd (via sina premier) att kunna ersätta folk för skador som uppkommer, men sedan när det händer snålas det.
Jag fick min sufflett (M3 cab) uppskuren för några år sedan, de misslyckades - så klart - med att hitta en "likvärdig begagnad" så det slutade med att jag fick betala för mellanskillnaden upp till en ny sufflett.
Så den gamla skrevs av med 15% första året och sedan 10%/år...plus självrisk => Jag fick betala över 11000 kr för att få en ny sufflett - och den gamla var hur fin som helst innan den blev uppskuren! Rätt? F*n heller.
Man önskar detta hände en skadereglerare, så de fick känna på det hela från andra sidan, då kanske något skulle förändras....
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jaja, har du den inställningen så kommer du fortsätta få sucka och bli irriterad i även i framtiden, tro mig.

Sani: Så du förväntar dig alltså att få förstörd en begagnad sufflett, och sen ska försäkringsbolaget skaffa en sprillans ny till dig då eller? Väx upp! En begagnad sufflett är begagnad och försliten, ÄVEN om den sitter på en BMW.

"Shit, bilen blev stulen, men jag ska bara säga att ersättningsbilen inte är likvärdig, så kanske jag får en sprillans ny, 0 mil". Suck...

Jag ska sätta hur mycket som helst på att ni är sådana där som ena dagen gnäller på att skatterna är för höga, och nästa dag på att sjukvården är för dålig.
Visa användare
3.753
Sani
Ja, i mitt fall - Jag hade en fyra år gammal M3:a i fantastiskt skick, och betalade c. 17000:-/år i premier till f-bolaget. När då den blir uppskuren, tycker jag att det är nog med att jag står för självrisken för att få en ny sufflett. Märker att detta är en öm tå - är du skadereglerare..?

Btw; du har just förlorat "hur mycket som helst" - jag stämmer inte in på dina fördomar. Jag skattar rimligt, och är riktigt nöjd med vår sjukvård! Ska jag skicka kontouppgifter för din insättning eller hur gör vi..?
Nästan som man "önskar" att AlexanderK's 120D Cab får suffletten sönderskuren, undrar om han skulle resonera på samma sätt när den endast 3 år gamla suffletten anses vara värd ungefär ingenting o han får själva punga ut med ca 10-12" i "självrisk" för att få en "likvärdig" (läs ny) sufflett. En 4-5 år gammal original BMW-sufflett är i regel i utmärkt skick, det är först när de kommer uppe mot 12-13 år som de kan få "känningar", men givetvis har även skötseln stor betydelse!
Visa användare
3.753
Sani
Jobbar man med det där, kan man nog ordna så att man slipper nedskrivning av värdet på sin gamla sufflett ska du se..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om man har en bil som extra välskött bör man dokumentera det väl och prata med sitt försäkringsbolag om det så man försäkrar det man har och får betala premie därefter. Jag kan mycket väl tänka mig att försäkringsbolag ka justera upp värdet på en beg bil i extremt bra skick men då striger ju ärdet på bilen och även premien - kanske vill försäkringsbolaget själva besikta bilen först.
BMW orginalförsäkringar (kopplat till If) garanterar att din BMW repareras på BMW märkesverkstad och utlovar BMW orginaldelar här:
Länk

Jag har ingen annan relation med detta företag än att jag är kund hos dem för mina två vagnar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
3.753
Sani
Patrik, jag hade BMW originalförsäkringar på den tiden.

Den nya suffletten monterades på hos riktiga proffs, Romlands här i Gbg-området. De intygade - på min begäran - för If att suffletten var i så gott som nyskick via mejl, men If valde att skriva ner den 45% ändå...
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Får nog stämma in i klagosången på att försäkringsbolagen oftast levererar den största citronen vid stöld och skadegörelse. Två anekdoter från det verkliga livet:

1. Stöld ur bil. En grafräknare för högskolematematik stals, som åtta år tidigare köpts för 1 000 kr. Ny pris 2 000 kr vid stöldtillfället. Skrevs av försäkringsbolaget ned till 140 kr i kontant ersättning. Min fråga till försäkringsbolaget är var jag hittar en sådan grafräknare för 140 kr?

2. Bilinbrott med demolerat dörrlås. Försäkringsbolaget bekostade byte av dörrarnas lås men inte låset till bakluckan, vilket fick till följd att bilen begåvades med två nycklar. En till dörrarna och tändningen, en till kofferten. En fråga till försäkringsbolaget är därför om de anser sig ha återställt funktionen på bilen?

Med detta i bakhuvudet är min uppfattning att man dels skall lusläsa försäkringsvillkoren (där t.ex. Folksam inte ersätter stöld av cykel ur förråd dit andra har tillgång - vilket effektivt utesluter all form av ersättning vid stöld ur hyreshusets cykelförråd). Dels skall man pruta något förbannat på försäkringen då du i praktiken inte får ett smack i ersättning.
Skall erkänna att jag har ganska begränsade erfarenheter av försäkringskador men om TS hade lämnat in den till BMW, hade han trots detta fått en begagnad del? Någon som vet hur BMWs egen policy är?

Anledningen är att jag för många år sedan lämnade in min dåvarande 318 E36 till BMW för att reparera en krockskada via försäkringen. Bilen var då 7 år gammal. Redan efter drygt ett år började rosten komma på bakskärmen som skulle ha varit utbytt...
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Dawwe: Han kan ju försöka leta upp en på Ebay om han har gott om tid/energi till att ta hem en där. Vill minnas att AlexanderK ansåg att jag fick skylla mig själv för att plogbilen drog plogen längs med min tröskel. Tar inte så hårt på hans åsikter efter det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vilken korkad tråd över huvudtaget.

Nej jag är inte skadereglerare - långt därifrån. Vem det nu var som frågade det. Jag jobbar inte ens med försäkringar, men jag förstår till skillnad från rätt många här hur försäkringar funkar och framför allt hur nedskrivning av begagnade prylar funkar.

Helt rätt, jag tycker du får skylla dig själv eftersom du ställer ifrån dig bilen en hel vinter (En Stalingradvinter dessutom) och blir förvånad att den är repad, efter en veckas snöande lär väl inte han som körde plogbilen ha SETT att det ens stod en bil där.

Dawwe: Det där var bara SÅÅÅÅ lågt!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror inte gärna BMW reparerar med beg delar. De lämnar ju 2års garanti garanti på utfört arbete och delar. Så inom två år ska BMWverkstaden stå för fiolerna om det går sönder (och inte är normal förslitning eller orsakat av ny olycka). Då vor det ju dumt att sätta i dåliga delar och sedan behöva reparera om utan att få betalt av någon.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Njae det var inte en hel vinter. Skrev aldrig så. Du är en lustig människa, fortfarande.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Snajdaren: ang utebliven tilt vid backning - är inställningsreglaget ställt på att justera höger spegel? Jag har absolut för mig att det står så i instruktionsboken för min touring. Man slår av och på back-tilt-funktionen med det reglaget också. Har du den i läge "justera vänster spegel" så är back-tilt-funktionen av.

Alexander: Att jag parkerar längre än tillåtet på en parkeringsruta ska inte beivras av snöplogen genom spegelborttagning eller repning medelst plog utan med parkeringsböter och ev bortforsling på ägarens bekostnad men inte genom att skada bilen. Kan man inte köra snöplog utan att skada parkerade bilar så ska man ha ett annat jobb. Man kan vinkla om plogbladet och använda ratten på plog-traktorn/-lastbilen så man undviker skadegörelse (och sannolikt även smitning om man inte ger sig till känna efter att ha haft sönder någon annans bil).

Alexander K: Nej inte alls, eller är det andra "värderingsregler" som gäller när det kommer till din egna bil? Jag tror du förstår vart jag vill komma: Försök ha lite förståelse för att många som håller till här är rätt entusiastiska ägare o bilarna håller i regel ett bättre skick än "snittbilen" av den berörda modellen.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Känns som att det är dax för mig att styra upp lite:

1) Tråden borde rätteligen ligga under "Försäkring och..."

2) Jag har förståelse för att de som drabbas av försäkringsfall vill bli kompenserade fullt ut. Naturligtvis känns det tråkigt att själv behöva stå för "värdenedskrivningar" som i exemplet ovan med cabben (inlägg av Sani).

3) Fundera doch en liiiten stund på anledningen till att det måste vara så. Om man alltid hade blivit ersatt med sprilans nya prylar, har jag en känsla av att "problemet med mystiskt sönderskurna cabbar" hade ökat ganska rejält på kärror som kommit upp i 10-15 års åldern eller så...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.