AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.785

schmiedmann Sport luftintags system Simota Racing. 530i funkar bra? Ja/nej?

Sida 1 av 2
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Funderar på detta kit! Länk

Vad tror ni, nån som testat? Funkar bra eller dåligt? Hur är de me lmm å vinterkörning? Får man förbättrad effekt? Tips mottages!

Med vänlig hälsning, Filip (E60)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Du får ingen mer effekt och skitar ner/förstör LMM.

Men visst är man beredd att ta det för ett häftigt insugsljud så visst bara att köpa.

Såg att man flyttar över LMM´ens sensordel till ett svetsat rör som följer med i kittet.
Har den samma dimention som orginalet eller har man justerat diametern för att förändra bränsleblandningen?

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det står 12hk extra. Vet inte om de stämmer, men de låter bra :) ljudet skiter ja i. Vill att den ska bli lite piggare på gasen. Bättre respons.

Vissa säger man kan blåsa sönder lmmn men hoppas de inte är så:p jag vet inte, men skulle kunna tro att den har samma diam som original. För det är ju där man fäster den så :)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

12 hk extra kan du glömma på en gång, mest troligt noll extra hk men på sin höjd 2-3 hk. Kommer att låta mer och kanske psykologiskt gå bättre men tyvärr inte i verkligheten.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej, men frågan då.. Är de värt de? Hur mkt "coolare" kommer de låta och finns det nåt som egentligen är negativt med det? Bättre med ett sport insatsfilter kanske?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Får man nå coolt ljud med ett insatsfilter då? Stod att de skulle bli piggare med ett sånt också.. Men om de inte gör nån skillnad med en sats mot ett filter så köper ja hellre ett till luftburken bara.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Öppet filter.. ere bara dynga de a?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Enligt mig är det pengar i sjön. Mycket knapp effektökning, om ens någon. Dessutom med risk för extrakostnader om det blir problem med LMM.
Finns ingen anledning att köra med nåt annat än originalfilter.

Vill man ha ett "coolare" ljud så gör man bäst i att spara ihop till ett schysst avgassystem.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej, tack för era svar! Men jag kommer nog att köpa ett insatsfilter iallafall. De kommer att funka. Ville bara vet lite mer om öppet filter/sportlufts sats. Vissa säger de är bra, och det flesta säger motsatta. Jag vill ju inte ha en massa strul så ett sportigare insatsfilter får väl duga då. Eller tvingar ja på brorsan ett öppet filter för å se ifall de håller på hans, så kan han få vara försöks kanin ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Förr i tiden var det bra med öppet filter; motorernas styrsystem var inte speciellt intelligenta och det var därför ganska lätt att "hjälpa" motorn med ex ett annat luftfilter.

Om man bortser från avgassystem, så måste man i princip in i styrintelligensen och justera för att få mer effekt, så jag instämmer med Tors hållning att du inte kan få så stor effektökning genom att bara byta filter.

----
BMW CS #6212
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nä precis. Jag börjar bli övertygad om att ett öppet filter/ filtersats inte kommer göra nån skillnad förutom lite pys och annat utseende. Särskilt efter kollat denna Länk

Men som nämnt ett sport insatsfilter får de iallafall bli :)
Håller med 'kritikerna' ang. öppna filter.

Visst det kan låta lite grann men risken är stor att den luft som motorn får kommer att vara varmare än original luftburk. Tänk dig att du har stannat vid ett rödlyse efter att kört fort (hårt). Kylfläkten går för fullt och skapar ett övertryck med varmluft i motorrummet. Original luftburk suger luft utanför motorrummet medan det öppna filtret drar i sig varmluft (ev. avskärmningar brukar vara bristfälliga).

Om jag personligen ville ha ljud skulle jag köpa en original luftburk på skroten att modifiera. T.ex. ett extra inlopp som i sin tur får luft utanför motorrummet (gärna trycksatt av fartvinden).

Vad kommer sport insatsfiltret att göra för nytta, utöver att vara en kostnad?

mvh/ Anders
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Någon bonnmodifiering kommer det icket bli ;) sant de du säger, så öppet filter skippar jag.

Insatsfiltret vill jag ha för att då jag monterade det i min förra bil så kändes de faktiskt att gasresponsen blev bättre. Men anledningen till att ja startade denna tråd var för att jag vill veta mer ingående om dessa filter/kit som finns att köpa. Om de verkligen blir bättre eller inte. Sen är mitt originalfilter jävligt tjockt och rätt så slitet.
Hmm, jag tycker mitt modifieringsförslag är mindre 'bonnmodifiering" än dessa s.k. öppna luftfilter. ;-)

mvh/ Anders
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Haha de kan stämma :) men osäker på om ja skulle veta hur man gör de bra/rätt sätt!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
F-Tar

Du vet att du inte kommer att få nåt pysljud på din bil va?
Om du inte har en bensinmotor med turbo förstås...

// Erik
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
bensinmotor - Ja

Turbo - Nej (Råstyrka)

Det är inte pyset jag vill åt, kör ju ingen saab heller.

;)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Vad har det att göra med att jag kör en SAAB? Trodde du var ute efter ett öga när du lägger upp en video på en skyline? Kolla bilbloggen på denna. Nånstans där finns bromsresultat för sånt som du vill ha. Ganska stor skillnad med simota.

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Så var det ju det här med att skriva från mobilen... "var ute efter ett pys" skulle det så, inte "efter ett öga" . Här är länken oxå Länk

// Erik
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Saabar pyser! Inget ont riktat eller så, läste inte ens att du ägde saab. Länken var bara för att visa att de faktiskt inte ger nåt, iallafall ingeting på en turbomotor.

Hursomhelst, denna tråd är avklarad för mig nu. Jag vet nu vad jag behöver. Tack alla.
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Ska man köra öppna filter tycker jag man ska lägga extra stor vikt vid avskärmning runt om hela. Isolera den så gott det går och använd samma luftvägar som original. Jag själv har kört så och även dragit extra luft till filtret. Låter lite finare och känns lite lättare på gasen. Utöver det ska man vara försiktig med inoljandet. Finns sånna kit på marknadenemarknadene eller så kan man bygga själv :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.