|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett smått störande "problem" som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med. Jag har en BMW 325i -06 men följande uppsättning sulor: Fram: 225/40 R18 88Y Bak: 255/35 R18 90Y Den beter sig FRUKTANSVÄRT spårigt, alltså den drar gärna åt olika håll, hela tiden. Allra helst på gamla vägar där vägbanan redan är lite spårig så vill den hela tiden antingen fara till höger eller vänster. Ibland även ganska skarpa kast som kan vara ganska obehagliga i ~130km/h när man kör om en lastbil. Har läst en del om att det kan ha att göra med för breda framdäck. Och att folk då har gått ner från 255 till 225 och blivit av med "spårigheten". Men jag har ju 225.. Vad mer kan va fel? Ska jag ha smalare däck ändå eller är det något annat som spökar? Kan jag sätta smalare däck på mina nuvarande fälgar eller måste jag köpa nya? :S Tack på förhand! | |
|
Är det äldre runflat (RFT)? De kunde få sämre egenskaper när de blev slitna. Nyare runflat ska vara bättre, men vanliga däck är bättre. Mvh |
|
| Nej det är inte RFT däck men jag höjde däcktrycket till 2, 4 fram och 2, 7 bak och det blev en jäkla skillnad! | |
|
Jag har nästan samma däcksdimensioner på min E90 och den spårar inte ett dugg. Har också vanlig däck (Hankook V12 på 18" fälgar). De däckstryck du anger ska inte ge problem. Jag har lite bredare framdäck än du har, 235or och det fungerar bra utan att det spårar. Dessutom har jag 12 mm spacerplattor fram. Däcken du kör med kanske är hårda i stommen och inte rör sig i sidled tillräckligt bra? Du skulle kunna testa att gå ner på 2 bar, bara som ett kort test. Spårar den då fortfarande är det nog läge att kolla hjulinställningarna. Med original 17" och 225 fram och 255 bak RFT spårade mun bil grymt mycket, sådana däck fungerar bara bra på vägar som är riktigt fina. |
|
|
Tror dina däck är för slitna. När du nämner så lite i däck tryck på dessa du har också. Jag hade kört med alla fall 2,8-2,9 fram och 3,0-3,1 bak |
|
|
Åfan. Ja, när jag kolla trycket igår hade jag 2.1 fram och 2.3 bak. Alltså under normalt tryck så spårigheten berodde nog på det till stor del. Jag ska köpa nya däck, men vilka ska jag välja? Jag tänkte köra på samma dimensioner, utan RTF, men vilket märke? Bridgestone, Pirelli, tips?? Tack för era svar. Detta forum är guld värt!! |
|
|
Vad tror ni om dessa? Länk Länk |
|
|
De verkar helt okej i mina ögon alla fall :). Men ladda på lite tryck i dem, så de inte slits upp i mitten för dig. |
|
|
@ Clintan66, Ok! Ska jag köra 2,8 fram och 3,0 bak tycker du? Tack för svar! |
|
|
Ja minst alla fall. Men börja med det och känn efter. Har du för lågt, så blir gummit för varmt i mitten och äts upp om du inte har tryck i dem pga bredden och lägre profilen. Hoppas du får rätt på spårigheten efter däck byte. |
|
|
Ok. Ska testa! Tack för hjälpen! Återkommer med resultat. |
|
|
För några tior mer så får du Goodyear F1, och för ett par hundralappar till så får du Continental 5P. Jag skulle absolut hellre välja någon av dessa två. Sen tycker jag runt 2,8-2,9 är lagom både fram och bak till dina dimensioner. Att ha över 3 tycker jag blir för bra. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ok, varför skulle du vilja Goodyear F1 framför Perrelli zero? Jag önskar motivering då jag vill köpa bästa däcken för min bil.. Tack! |
|
|
Kalla eller varma däck?! :) MVH Robert |
|
|
@Simon76: Är det Goodyear Eagle F1 Assymetric2 du tänker på eller? |
|
|
Ska jag vara helt ärlig så har jag inte kört på just zerodäcket, men jag har aldrig varit imponerad av Pirelli. De Pirellidäcken jag har kört på genom åren har alla varit hårda och hala. Det kan ju förvisso till viss del berott på åldern på däcken, då jag aldrig har köpt dem själv utan alltid fått dem på köpet, men jag har hittills aldrig blivit besviken på vare sig Michelin, Goodyear eller Continental. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ja, det är dem jag tänker på. Har läst mycket possitivt om dem. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Okej, ska kolla närmare på det! Tack. |
|
|
Clintan66: Din teori angående lufttryck stämmer om det gäller gamla hederliga "högprofil" typ 185/65/14. När det gäller lågprofilsdäck och lågt lufttryck slits däcken endast på sidorna då mitten sjunker in. När trycket ökar blir däcket plattare. Därför kan man trycka i rätt bra med luft i ett gatdäck då värmen aldrig blir extrem. Ska man åka på bana ska man därför sänka lufttrycket inför ett race då trycket ökar med värmen. För att veta om man har rätt däckstryck finns det markeringar på vissa däck. Michelin har en gubbe på sidan som man ska krita. Därefter ska man ut på banan en stund och sedan kolla hur mycket av kritan som slitits bort i kurvorna. Hans hand ska vara utan krita men inte mer: Länk |
|
|
Är inte så det fungerar heltsonika. Tvärtom. Det gamla tänket som du skrev om. Pga breda däck med lägre profil ska du ha högre tryck för att slita däcket jämnt. Har du för lite i, så äts/slits däcket på mitten pga däcket blir så kallat sladdrigt/mjukt i mitten med för lite tryck. Det går varmt och därför äts det upp. Under bankörning kan man öka det ytterligare jämfört med gat körning. Race sänker man det, för att få maximalt grepp under den lilla stunden. |
|
| dålig hjulinställning kan ge upphov till spårig bil också, värt att nämna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.