|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag lösa in bilen till låga 75 k eller.... |
|
|
Jag köper den för 80:- Inte ska du åka i en bil med lysande varningslampor!!! Låter som bilen är helt slut ...... Garanterat lagad av någon som handlar med bilar och försöker tjäna pengar. Nä även om bilen fungerar bra och ser ok ut ska du passa dig för importbilar det är säkert ngt lurt med bilen speciellt om lampan inte slutar att lysa. ;) Men iof skulle de varit riktigt oseriösa kunde de ha kopplat dioden på tex airbag dioden.... Skänk bort bilen eller FIXA dioden hur svårt ska det vara? Kan någon informera mig om vad som skulle skilja airbagsen ifrån EU och USA...är de fetare och långsammare i USA? Du SKA inte åka till märkesverkstad med import BMW lämna till vilken bilverkstad som helst bara de har programmen. De måste ladda in bilen som ej EU för att få kontakt med din box om inte kommer de att få konstiga felkoder. |
|
|
Jag har följt tråden och även andra trådar om USA-bilar så importerterats till baltstaterna och lappats ihop där för vidare import till Sverige. Jag tror att det kan bli svårt att få ordning på bilen. Sedan vet du inte heller om deformationszonerna är intakta och airbagarna är riktigt installerade. Om du skulle smälla med den är det av största vikt. Jag skulle bita i sura äpplet och ta 75tkr. |
|
|
Ja eller så skaffar du dig en egen uppfattning och lämnar in bilen till en seriös verkstad som kontrollerar bilen åt dig. Då slipper du sitta o läsa om ev problem .... Kan vara så att bilen haft ngn mindre skada ?bättre att kontrollera detta o inte måla fan på väggen innan du vet. Det är en bil och inte en bok du äger dvs inget är omöjligt att laga eller fixa! |
|
|
Stort tack för alla förslag och synpunkter! |
|
| ofta räcker det med att googla chassinummer så kan man hitta auktionen med bild och allt, din har funnits i landet ett tag så det kan vara svårt men en carfax från usa visar hur stor skada det varit .- ie om den har fått salvage title vilket i de flesta delstater innebär att reperationskostnad för skada överstiger 75% av bilens värde. | |
|
Salvage betyder absolut inte 75% skada. Det är total loss. Salvage kan vara en bucklig motorhuv. ------- //Lövet |
|
|
Lövet: Saxat från carfax usa: Salvage Title — A Salvage Title is issued on a vehicle damaged to the extent that the cost of repairing the vehicle exceeds ~ 75% of its pre-damage value. This damage threshold may vary by state. Some states treat Junk titles the same as Salvage but the majority use this title to indicate that a vehicle is not road worthy and cannot be titled again in that state. The following eleven states also use Salvage titles to identify stolen vehicles - AZ, FL, GA, IL, MD, MN, NJ, NM, NY, OK and OR. |
|
| 75' är inte lågt med den historiken, men det är deras första bud. Miles? | |
|
Bilen är värd mer i delar än 75'. ------- //Lövet |
|
|
Hej Golfboll! Det finns en verkstad som fått ordning på en del sådana dära "strulbilar". Du kan ringa Dr Per på Bil&Motorteknik i Huddinge 087110687 ons em - tors em. www.bilmotorteknik.se De har knökfullt nu de närmsta dagarna. De kan kolla på bilen men lovar inget innan de gjort en riktig undersökning hos sig. Du kan hälsa från mig. Lycka till! Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
| Toppen. Ska jag hälsa från Asken? | |
|
Golfboll, det blir utmärkt så. Mvh Asken |
|
|
Mj mj Salvage titel betyder att försäkringsbolaget är inblandat dvs ägaren vill ha ersättning för en skada. Därav måste bilen visas upp med delar som har kvitton o ibland fotodokumentation över rep. Därefter får bilen en rebuild titel eller om minimalskada ny titel. Bolagen löser ibland bilar med löjliga skador = Total loss , enbart akut bilhandlare kan handla på alla dessa auktioner. Så att bilar med Salvage Titel är lik är ung. Lika smart som att säga att alla Svenskar älskar surströmming. 75% av bilensvärde blir cd titel eller unreparible titel = skrot. Dessa bilarna går via skrot mecka Litauen eftersom dessa bilarna inte går att registrera i övriga EU. |
|
|
Jag tror du får mer för bilen om du säljer den och berättar vad som hänt. Visserligen riskerar man då att den lever vidare och att nästa säljare inte är lika ärlig... svårt! |
|
|
Jag går på Askens förslag och kontaktar Bil & Motorteknik i Huddinge för en "second opinion". Tack alla för förslag och synpunkter, måste säga att ni alla är ett gäng experter som snabbt och effektivt besvarar frågor och kommer med förslag. Stort tack. Jag kommer att berätta om hur det går med bilen. |
|
|
Har följt tråden och undrar hur det har gått? Har kommit ut ett jämförelseobjekt på Blocket som kanske kan hjälpa till vid värderingen: Länk |
|
| Hej bilen ska lämnas till förslagen verkstad om en vecka. Jag kommer att berätta vad som händer. | |
|
Lycka till Golfboll, håller tummarna för Dig och att det skall gå att lösa. Samtidigt är dylika berättelser, förhoppningsvis, lite lärande för alla. Vem har inte ibland "genat" lite vid ett bilköp? Man har anat ett fynd, maffig utrustning eller kanske ett "bra pris" och inte gjort all den källforskning som en bilaffär innebär. Har själv, i min gröna ungdom, köpt en bil på kvällskvisten, i dunkelt ljus. Hade bara tur att bilen var lika fin i dagsljus som den verkade vara. Att inse att den nyköpta pärlan kanske är ett uppspcklat krockvrak från Europa eller USA och att man nu köpt sig en stor hög med problem, den insikten gör nog att man aldrig mer kommer chansa eller köpa en bil lite på känn.. Det finns fullt med bilar till salu, mister man en finns det tusen åter.. Så är det ju.. |
|
| Hur gick detta nu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.