AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
31.241

Inlösen av USA import

Sida 1 av 5
Go
44
Golfboll
328ix-07 och numer en 325d -09
Undrar om någon har möjlighet att ge mig lite vägledning om hur jag ska göra. Bakgrund: Jag köpte en BMW 328xi för ca 1,5 år sedan av en svensk jurist. Bilen var importerad från USA. Efter en tid lämnade jag in bilen till BMW i Danderyd då "service engine soon" lampan hade börjat lysa. BMW lagade något som jag glömt var det var men då jag hade Blockets försäkring så tog försäkringsbolaget detta. Det var IF. Efter 6 månader tecknade jag försäkring hos BMW originalförsäkringar.

Jag har haft massor med bekymmer med bilen och den har varit hos Bavaria i Danderyd vid flera tillfällen och de har inte lyckats få denna förbaskade lampa att sluta lysa. Det har bytts delar och BMW originalförsäkringar har tagit alla kostnader (ca 60 tkr) och jag har nog betalat ca 20-25 k i självrisker. Nu har IF undersökt bilens historia och har meddelat mig att bilen varit helt krockskadad i USA och troligtvis lagats med delar från olika BMW modeller och att man kan inte få till detta. Bavaria säger att de måste göra en total reprogrammering av datorn i bilen vilket Huvudkontoret inte godkänner, då det kan innebära att bilen inte går att starta överhuvudtaget igen. Försäkringsbolaget vill nu inte betala mer utan vill nu lösa in bilen.

Detta är trist och upprörande då jag har trivs med bilen den går som en dröm och denna bilens historia hade jag inte en aning om, kom som en verklig chock. BMW originalförsäkringars skadereglerare har meddelat mig idag att motsvarande bil (en 330 xi coupe då 328xi coupe inte finns i Europa) har ett marknadsvärde på 190 k sek. Men detta vill bolaget inte lösa in bilen med med hänvisning till ovanstående historia. De erbjuder mig endast 75.000! Samtidigt som de säger att bilen är trafikfarlig och inte bör användas utan borde skrotas. De vågar bara återanvända ratten och stolarna sa han. Några detaljer från motorn kunde man inte återanvända.

Min korta fråga är vad kan jag begära eller göra i denna situation

/Anders
Du ska unde ringa omsändigheter låta dem reparera bilen, oavsett hur mycket du gillar den så är den krockskadad.

Vad är det som gör bilen i så dåligt skick att det är en trafikfara är det verkligen så?
Jag menar bilen kan ju vara krockad och seriöst reparerad vilket innebär att ja den har varit krockskadad och repad.

Fråga försäkringsbolaget vad är som gör att det är en trafikfara, är den helt ramsne eller vad menar dom?
att den har varit krockad och reparerats behöver inte vara fel då försäkringsbolagen själva gör så.
Dvs reparerar bilar efter en kollision.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hade den varit seriöst repad hade den inte hållt på o strulat som den gör. Försäkringsbolaget har rätt för vem ska punga ut 200 000 SEK för en sådan bil med kännedom om historiken?

Det här är baksidan av alla billiga köp av "häftiga" bilar som kommer från USA via Baltikum. Tycker försäkringsbolaget agerar korrekt.

delorian: finns förmodligen ingenting som tyder på att reparationen är fackmannamässigt utförd och är du intresserad är det bara att googla i ämnet med USA importerade bilar så får du en inblick i vad som kan vara trafikfarligt.

Obs! Allt jag skrev ovan kan ju givetvis vara fel!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Edit: det om att googla om USA bilar var menat till TS.
Jo tack jag har redan läst om det.
Var mer intresserad av skicket på bilen i TS fall.

Är den olönsam så är det inte mycket å göra.
Go
44
Golfboll
Det är ju just det som är frågan e34brilliant. Hur kan man veta om skicket är dåligt och inte fackmannamässigt utfört? Känner att jag sitter i kläm här. Köpte bilen för 238k sek så det var inte särskilt "billigt". Jag ville ha denna bilen då den var ovanlig och hade inte en aning om att den varit krockskadad. Inget som säljaren upplyste mig om.

Vad jag förstår så behöver BMW verkstan göra en total ombootning av mjukvaran och då måste de ha rätt programvara, då det inte funkar med den svenska. Detta moment vill de inte göra och därför sitter jag i en catch 22 situation. Om man inte gör denna om-programmering så "gifter sig" inte de olika komponenterna. Denna omprogrammering vill inte BMW HK att de gör. Om verkstan hade upplyst mig om detta från början så hade ju läget varit annorlunda.

Som läget är nu så är jag alltså helt utlämnad till försäkringsbolaget. Frågan är om man har en helförsäkring och bilen endast gått 7.500 mil kan försäkringsbolaget då säga nej till fortsatta reparationer och erbjuda detta skambud. Då borde de lösa in bilen till marknadsvärdet är min mening. Vem har bevisbördan att bilen är dåligt reparerad från början?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Golfboll, det du skriver i ditt sista stycke är väl mer eller mindre det som precis skett? Det som däremot är kruxet är att din bil är inte värd lika mycket som en motsvarande 330xi som sålts i Europa.

Om vi utgår från att en sådan är värd 190kkr och de bjuder 75kkr för din så betyder ju det att de värdererar en krockskadad, USA-import avsevärt lägre än en fullt fungerande svensksåld 330xi.

Så försäkringsbolaget har ju agerat som du själv tycker att de borde, men de värderar bilen lägre än dig. Det du kan göra är väl att argumentera för att din bil, trots krockskada och US-import är värd mer än 75kkr.

5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men en omprogrammering är ju inget jätte avancerat? Jag förstår inte riktigt vad problemet är.

Gå gärna in på Länk regga dig och sätt dig in i hur det funkar sen kan du göra det själv med en laptop och ett EDIBAS interface.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Märkligt att den kan ha varit flera rundor på bmw i danderyd och de inte har upptäckt det tidigare.
man kan ju tycka är den illa krockat och lagat så borde dom ha sett det.

Ta den till motsvarigheten till motormännen som gör oberoende besiktningar och låt dom besikta den och se vad de säger, självklart talar du inte om det innan bsiktningen att den har varit krockad.
Go
44
Golfboll
Nej, Jag har inte kontaktat förra ägaren ännu. Ville ha in så många synpunkter som möjligt innan jag gör det. Bra idé att ta den till motormännen och få en oberoende besiktning

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Läge att kolla chassinr på internet kanske? De flesta USA-import brukar ju som sagt dyka upp på diverse salvage-sidor......

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har bilen kommit hit via baltikum, som är nära till hands att anta, så är den garanterat inte fackmannamässigt lagad. Förmodligen ihopahafsad med stulna delar..
Var glad att du blir av med den, och kolla upp din nästa bil lite bättre innan köp.

Vad tjänar det till att besikta den? Det går ju ändå inte att se vad som döljer sig bakom plast och sånt..

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Men visst.. Jag hade nog också velat ha lite mer än 75000kr..

-------
Min bil suger inte...
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Varför vill man göra en total ominstallation av operativet, bilen funkar väl? Om den visar diverse felkoder så ser jag inte vad ny programvara skulle göra åt saken.

Jag skulle involvera en verkstad som inte blir ställda och börjar byta ut delar kors och tvärs så fort det tycker upp felkoder. Ingen aning vart du bor, men i sthlm finns det flera verkstäder som har väldigt bra rykten om sig att ha den bästa personalen.

Go
44
Golfboll
Tack Simon. Den har kommit till Sverige via Lithuanien. Är det inte konstigt att den fungerar utan problem bara det att service lampan numer lyser hela tiden.
Men det är nog bara att bita i det sura äpplet förstår jag. Jag är verkligen tacksam för alla era synpunkter och kommentarer.

Go
44
Golfboll
Fresaa, Bor i Stockholm. Kan du ge mig några förslag på verkstäder?

Det är en annan F/A kod i USA bilar, dvs många styrenheter i bilen skiljer sig mot EU bilar. Det betyder att mjukvaran som BMW Sverige har inte klickar med "boxarna" i din bil.

Börjar man programmera så kan programmeringen stanna (error) vid någon box som mjukvaran inte känner igen. Då måste man byta ut boxen mot en EU version och börjar programmera igen. Förmodligen kommer den stanna några gånger till då fler styrenheter skiljer. Det här är omständigt och dyrt. Det är därför BMW Sverige inte lämnar support på USA bilar.
Go
44
Golfboll
Det är en förklaring som jag köper men varför inte ta hem USA programvaran och köra den istället. Detta har jag begärt men då säger Bavaria att det kan man inte göra. Ej godkänt från HK. Och jag vågar inte ge mig på detta själv.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är möjligt att balterna har satt i andra boxar när de har pusslat ihopa liket..
Isf så är det inte så lätt att fixa. Inte bara att ta hem USA-mjukvara.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Ledsen Golfboll, men du köper en USA-import via Baltikum och anar inga ugglor i mossen? För mig kunde rubriken lika gärna ha varit "Krockskadat alternativt översvämningsdrabbat lik hopsatt av stulna delar säljes".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.