|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag går i bilbytar-tankar. Helst vill jag ha en E60 M5 men ägarkostnaderna avskräcker mig lite. Näst bäst är ju 550:n men att hitta en faceliftad automat med rätt utrustning verkar inte vara det lättaste. Just nu har jag snöat in på denna 540. Länk! Det som gör mig lite misstänksam är att det är 0 ägare i Sverige. Den är alltså aldrig påställd sedan importen från Tyskland. Det märkliga är att bilfirman haft den sedan 2010-09-30 ? Det känns som ganska lång tid hos en bilfirma på en sådan modell ? Är jag överdrivet misstänksam ? Den har annars all utrustning jag letar efter och är ju lite vassare än 530:n jag har för närvarande. Enligt firman så är det 1 tidigare ägare ? | |
| Länken vet jag inte hur den hamnade i inlägget... | |
| Ursäkta, jag trodde att jag tittade på min egen tråd :P | |
|
Ser ovanligt nött/nedsutten ut på förarstolen för dom milen, tycker även ratten ser lite sliten ut. |
|
| Skulle inte betala så mycket för en E60 utan komfortstolar. | |
|
Visst är komfortstolarna bättre men du drabbas inte av livsvariga men om du sitter i sportstolarna... :) Däremot ger inte bilen rätt vibbar; som Tor säger så finns det indikationer på att allt kanske inte står helt rätt till; men det kan ju inte avgöras så här utan kräver lite jobb - du måste kolla med BMW på chassinummer när senaste service var gjort och vilket miltal den hade då. Med tanke på att euron är nere i ca 8,15 - kanske importera själv från en seriös BMW-handlare? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Den ger lite dåliga vibbar som ni säger. Det mest märkliga tycker jag är att den varit i bilfirmans ägo så pass länge. Jag letar nog vidare. :) Jag har komfortstolar idag och visst är de riktigt bra men jag tror jag klarar av sportstolarna med. Tack för svar. |
|
|
Bara ett exempel från Tyskland, för EUR 29.990 = 245.000 SEK Premium Selection, 3800 mil. Länk |
|
| Jag har en 540i automat med allt, den får Du köpa. | |
|
Är det endast jag som tycker 540i verkar vara ett lite lustigt mellanalternativ? Den är 0.2s kvickare till 100km/h än 530i som ett riktvärde men dricker 2.2dl/mil mer på pappret och skillnaden är sannolikt inte mindre i praktiken. Till 550i med 800cc större motor och 61hk extra skiljer det 0.5dl/mil på pappret, men 50i är en sekund snabbare till 100km/h. Förmodligen kommer den upplevas markant kvickare än 40i. Dessutom är det en ovanlig mellanmodell med sina nackdelar den dagen du skall sälja bilen av samma anledning, det saknas komfortstolar och folk här menar att de får lite dåliga vibbar. Jag hade siktat på en mer ekonomisk 530i eller tagit i rejält för att få en V8 under huven. :) //Bjersér |
|
| Intressanta synpunkter. Jag har en 530i för närvarande komfortstolarna och det kanske är ett onödigt steg upp till 540. Lika bra att ta i med m5:an direkt kanske. ;) | |
| Jag har haft min 540i sedan 06. Den drar under 0,9 mellan Stockholm och Torekov. Enbart stadskörning kan man bränna upp till 1,2 och på vintern 1,3. Min Nav har aldrig visat några 2 dl. En V8 är en riktig bil. Jag har haft en 330ci. Värdering säger ca 170.000. | |
|
Koppsnurr: Jag är tyvärr inte riktigt med på det du skriver, hur menar du t.ex med att din nav aldrig visat några 2dl? Enligt alla som registerar sin förbrukning på Spritmonitor.de ligger snittet för 530i på 10.2L/100km med minsta extremvärde (Lägsta uppmätta noterade förbrukning) på 8.2L/100km, sexton 530i är med i statistiken. För 540i ligger snittet på 12.2L/mil med minsta extremvärde på 11.7L/100km och då är det endast tre stycken 540i-ägare som bidrar. För 550i ligger dock snittet på 14L/100km med minsta extremvärde på 11L/100km delat på tolv stycken bilar, så om man endast går efter den sidan verkar 50i visserligen törstigare än 40i i praktiken. Likväl är 530i lika kvick som 540i men dricker mindre både enligt pappren och i praktiken hos de som deltar på Spritmonitor. Jag tycker den verkar mer vettig om man inte fått för sig att V8 är bättre och är beredd att betala 2dl/mil och högre servicekostnader för en sådan utan bättre prestanda. Vill man nu ha en V8 hittar man en sådan i 550i med betydligt bättre prestanda än vad 530i och 540i har, men det kostar 4dl/mil mer än 530i och knappt 2dl/mil mer än en 540i. Snittet för BMW M5 E60 ligger för övrigt på 17.8L/100km med ett lägsta värde på 12.3L/100km, plus underhållskostnaderna. Puh, ekonomisk den där! //Bjersér |
|
|
Personligen hade jag dragit till med 550i. Kanske inte en ekonomisk bil direkt, men samtidigt extremt mycket bil för pengarna. Och jag tycker det verkar konstigt om den skulle snitta 14L/100 km. Jag snittar 13L/100km med min E39 M5...viss inspirerad körning inräknat :) Men visst, 550n kanske är törstig? Men i slutändan, om man inte som en annan lider av V8-sjukan så tror jag nog att en 530i räcker till gott och väl. |
|
| Det jag saknar på sportstolarna är att nackstödet hamnar för långt bak. Går visserligen att vinkla, men blir inte alls lika skönt i nacken som med komfortstolarna. Och sedan man ändå lätar E60 med V8, så är det en rätt stor procent-del som har dessa. Känns då mycket vettigare att leta upp en med komfortstolar. | |
|
Impnaz: Jag vet inte vad en 550i dricker, 14L/100km är bara snittet på SM. Vem vet, alla tolv användarna som kör 50i kanske lider av betongfötter? Det är nackdelen med sådan statistik, men den kan ändå vara en antydan om vad bilarna dricker. Vill man ha mer noggranna siffror kan man gå in på respektive bil och se vilken förbrukning bilen haft i olika lägen. Siffrorna ovan är alltså snittet av alla bilars snittförbrukning och inte medianvärdet. Om fem bilar har en låg förbrukning och en sjätte användare skriver in en siffra på 2L/mil höjs förstås snittförbrukningen för alla sex en del. :) //Bjersér |
|
| Bjerser: Jo jag förstod det. Men det var det jag menade, just att det är svårt att dra slutsatser av sån statistik och att man inte skulle använda den för att utesluta 550in. :) | |
|
M.A. Från -08 har alla nackstöden skjutbar funktion så satsar man på en lite nyare bil skall det inte vara ett problem. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Min 550iAT är snålare än den M5 E39 jag hade tidigare men det är inga stora skillnader. Gissar att jag ligger på 1,25 i snitt. Skulle inte heller välja en 540i, utan antingen 530i eller 550i. ___ //Ulf |
|
|
En 540 var kanske ett alternativ vid nyköp, eftersom den var mycket billigare än 550. Men som begagnad är skillnaden liten och då blir valet 550 eller 530 om man är rädd för bensintörsten. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Det som är riktigt tråkigt kan jag tycka är att vi aldrig fick nån 535i i Europa. En sådan skulle jag varit riktigt sugen på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.