|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör med Sunny 205/40/17 på en av mina bilar. Dom fungerar utmärkt på den. Vilken bil?? WV Caddy diesel med 64 vilda hästar. Toppar 120 en bra dag. Skulle aldrig ha dom på någon av BMW:erna. Kör med Sportiva på 320:n Det är Continentals "lågprismärke" |
|
|
Tack för bra och nyanserad input. Jag kanske får ta mig en funderare ordentligt innan köp och jag ska absolut läsa på alla tester jag kommer över. Sunny hehe :D Jag har ett par riktigt kassa Sunnydäck på mina 19" som följde med bilen. Fy fasen vad som låter för det första. Det låter nästan som hjullagren är på väg att gå sönder och även fast de är ballanserade och allt så vibrerar det vid vissa hastigheter. Nu kommer det bli en jäkla skillnad att gå till 17 istället men jag vill ändå ha bra däck ändå. Kör på X Ice North 17" på vintersulorna men där är det dubb då så det är lite svårt att jämföra dom också ljudnivåmässigt. Tysta är väl prio 1 känns det som även om säkerheten är viktig givetvis. Jag kör inte några jättesträckor under sommaren och kan med lätthet använda däcken 3 sommarsäsonger i alla fall. Så pass lite kör jag. |
|
|
I däcktester är det väl oftast på blött underlag som de billigare däcken faller igenom? När det är torrt funkar de. Inte bra men hyggligt. Men så fort det blir blött är de sjukt opålitliga. Min egen erfarenhet är av Nankang. Satt på i ett däck&fälgpaket, Torrt underlag: Bullrar mer, drar mer soppa, hygglig slitstyrka, sämre sidogrepp än märkesdäck, låser upp lättare vid hård bromsning. Blött underlag: Hala som s*tan när det är fuktigt ute. En Miata är inte motorstark men motorvägspåfarter i normala farter går på ställ. Inte ok. Slutsats: Köp inte billigaste. Beroende på användningsområde för bilen kanske det inte är värt att köpa dyraste testvinnaren men ett mellandäck är värt att betala för. /Niclas |
|
| Japs: Det var nästan "monsunregn" i skåne typ i fredags. Körde min bruxis med 17" Federal. Tog tillfället "i akt" att testa de när det är riktigt blött ute. Det låg flera cm vatten på vägen o jag blåste på fort (uppåt 120km, inte att rekommendera men var lite nyfiken på hur de betedde sig). Gjorde inbromsningar (rätt kraftiga) oxå, "accelerationsprov" likaså. Ett högst ovetenskapligt test men när jag gjorde liknande broms/accelerationsprov med mina Goodride samt Meteor (15") så "spann bilen loss momentant under fullgas acc vid lägre hastigheter", det gjorde den inte med Federal däcken. Med detta vill jag inte säg att Federal är "toppenbra" på blöta vägar, men det finns betydligt sämre tex Goodride, Meteor mfl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.