|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo, Jag är intresserad av vad ni har för erfarenheter av Star Performer. Jag har kikat närmare på dessa på däckonline: Star Performer UHP 225/45 R17 94V XL Är det bara billigt skit eller är det faktiskt bra däck? Trenden här på forumet verkar vara att man ska köpa väldigt dyra däck just för att man kör BMW men jag skulle vara intresserad av en lite mer nyanserad debatt där billigare märken också får vara med i leken. Ordet är fritt. | |
| Självklart måste man inte köpa det absolut dyraste bara för att man kör BMW men man får oftast vad man betalar för. Däck är nog den utrustningen som är absolut viktigast ur säkerhetssynpunkt. | |
|
Länk Det var dom här jag kikade på |
|
| Kolla in tråden "Nya däck. Vilka?". Har ingen som helst erfarenhet av Star Performer, däremot är Federal SS595 ett däck med rimliga prestanda och gott pris, om än ca 150kr dyrare per st. Länk | |
|
Jag skulle aldrig kompromissa med däcksval. Det är det enda du har på din bil som har kontakt med marken och om ngt annat på din bil får mark kontakt är det liksom redan försent :) Speciellt om jag ändå kör en så pass potent bil som en 330... Behöver man köpa testvinnare/dyraste däcket... Svaret är nej, men man bör ju kanske köpa ett däck med prestanda inom det område ens bil har... För dig hade jag hellre spenderat den extra ~1500:- det kostar att sätta på ett bra medelklass däck som Nokian eller Hankook över att spara de pengarna på att sätta på ett Wanli, Star performer eller Nankang på bilen... En grej som jag tänker på är ett test jag läste som Vi bilägare gjorde för några år sedan... skillnaden mellan det bästa däcket och det sämsta på att stanna på torrt väglag från 100km/h skiljde på drygt 5 meter eller så... men hastigheten det sämsta däcket höll när det passerade distansen som det bästa däcket stannade på var 30km/h... och det blir rejäla skador redan då... |
|
|
Till vår Saab 9-5 2001 hade jag goodride med Samma dimension som du anger. Funkade Kanon och gick tyst. Satsade då på höghastighets Index då de har mjukast gummi för greppets skull. Även bra i regn. Mvh Jonas B |
|
|
Jag har faktiskt köpt däcken du pratar om, för 5 år sedan till en Sierra jag hade. Den va turbokonverterad och böttsänkt så jag har väl ingen recension att ge tyvärr :) Men jag säger som jag alltid gjort, köp inte billiga däck, dom är skit. Skulle va intressant om försäkringsbolagen började föra statestik över vilka däck och i vilket skick dom är i vid olyckor (kanske redan görs?). |
|
|
Brynet: Högt hastighetsindex har väl hårdare gummi för att tåla högre temperaturer. Och som sagts tidigare, man behöver inte köpa Conti, Michelin osv om man inte vill ha det där lilla extra. Men köp iaf mellanpris däck från kända märken. Dom kostar faktiskt inte så mycket mer än "billigaste-kinaskräpet" Jag läste också samma Vi-bilägare test som "RaiderViking" för nått år sedan och man häpnar ju över hur det kan vara lagligt att saluföra sådana däck. |
|
|
Jag hade för 3-4 år sedan star performerdäck på en gammal bil. Min erfarenhet är att de slits väldigt fort, samt ojämnt. Fick ojämna höjdskillnader i däcken vilket skapade vibrationer i bilen. Nankang är i mina ögon då betydligt bättre, även om dessa också slits ganska fort. |
|
|
Har ingen erfarenhet av Star performer, och däcktester har ju nästan aldrig med något annat än de mest kända europeiska märkena - så det är svårt att veta hur bra / dåliga de är. Vill man vara på den säkra sidan - vilket majoriteten vill, gissar jag - så tar man det säkra före det osäkra och köper något av de däck som förekommer i däcktesterna och det däckkillen rekommenderar: Michelin, Conti, Pirelli, Bridgestone, Dunlop, Nokian etc. Här är en bra "bibel" om däck: Länk |
|
|
Nankang tillverkar Star Performer. Världens däcktillverkare: Länk mvh/ Anders |
|
|
Jag kan rekomendera Barum Bravuris 2 från Continental AG. Dom passar min körstil. Mvh M.Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. |
|
|
Man behöver inte köpa de allra dyraste däcken. Finns bra däck i mellanprissegmentet Kumho, Hankook, Avon, Falken, Vredestein, Fulda osv. ------- //Lövet |
|
| Fulda har jag köpte flera gånger till bruksbilar och varit nöjd med dom. Fast skulle jag köpa lite billigare däck till en bil idag skulle jag nog köpa Hankook som verkar vara ett riktigt bra däck nu och kostar inte så värst mycket mer än Star Performer. | |
|
Hankook Ventus Prime V2 vann Aftonbladets däcktest över Premiummärkena. så det är inte bara billigt utan även bra. Eller så värst billigt är det väl eg. inte, kostar kring 1500kr/st i 225/50. ------- //Lövet |
|
|
225/50-17 alltså ------- //Lövet |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@blade80 : Leta upp så många seriösa däcktester du kan (de flesta har sina på nätet såsom AMS, Vi Bilägare, Aftonbladet och så vidare). Läs igenom ALLA du kommer över. Sätt upp en prioritetslista vad DU anser är viktigt för ett däck och vilket nivå du vill lägga dig på inom de olika områden (torr,våt,buller,rullmotstånd,kostnad med mera). Därefter väljer du ett däck som matchar dina preferenser baserat på testresultaten - på så sätt kommer du i stort sett maximera sannolikheten att du får ett däck som du anser att du behöver. Det finns mycket bra däck till rimliga priser! Svårare än så är det inte! |
|
Tor, om du har lite erfarenhet am Mc-racer så märker man skilnaden. Däck för höga hastigheter är när de är kalla ganska hårda,men så fort du börjar åka och värmen kommer så blir de riktigt mjuka.en Mc skulle kana i första böj med hårda däck. Mvh Jonas B. ursäkta O.T |
|
|
Brynet: Läs igen. Det är ju precis det jag säger. Höghastighetsdäck är hårda för att dom blir mjukare med stigande hastighet/temperatur. Ett däck som är mjukt redan som kallt (lågt hastighetsindex typ vinterdäck) kommer att bli så varmt och mjukt vid höga hastigheter att det kommer att smälta. |
|
|
Men kan man verkligen kategorisera vanliga bildäck så hårt? Jag har i många år kört Hankook K107, dom är Y klassade och jag vill ju inte påstå att de är skrämmande hala vid kallt eller blött underlag?! Hastighetsindex på bildäck till personbilar tror jag mest handlar om precision och struktur av däcket vid tillverkning. Att det helt enkelt ska klara av de fysiska påfrestningarna vid dessa hastigheter. |
|
|
Japmax: Inte så att jag menar att däck med högt hastighetsindex skulle vara stenhårda och ha dåligt grepp. Det jag reagerade mot vara att Brynet skrev: "Satsade då på höghastighets Index då de har mjukast gummi för greppets skull" vilket jag tycker är fel då ju däck som skall tåla högre fart (läs värme) har hårdare gummi och oftast hårdare stommar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.