|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som bekant är jag ute efter en 335 coupe av den senaste faceliften. Har sonderat marknaden ett tag och flera har varit vänliga nog att stå ut med mina ändlösa frågor :-) Var spekulant på den gråa 335i på Blocket där säljaren ville ha 360 000 kr men han vägrade göra affär med mig, kanske p.g.a min pratsamhet. Blickarna har då åter vänts till Tyskland och nästan nya Premium Selection bilar. Hittat 2 st som jag ska välja mellan. Bägge är prutade till cirka 45 000 euro och Premium selection med Europlus garanti och svenska nav program. Dock är den ena bilen, från Riller, tidigare skadad under rede (15000 euro rep kostnad) och lagad. De bjuder även på vinterdäck. Riller: Länk Herman: Länk Det verkar som bilarna tappar över 250-270 000 (med tanke på all utrustning )på 6-12 månader vilket är brutalt. Initialt hade jag tänkt behålla bilen max ett år för att byta upp mig till en m3, vilket känns väldigt korkat. Hur tror ni värdet på bilarna är i dagsläget och hur blir prisfallet om 2-3 år? Slutligen, vad tycker ni om bilarna? Mvh Leon | |
|
Helt klart nr 2, då den är unfall frei. Dessutom verkar den endast ha gått 1.800 km och inte 18.000 som det står i annonsen ? 15k EUR i skador på bilens chassie låter inte kul ? |
|
|
Tänk även på att det kommer en ny Coupé inom ett år också. Som visserligen ska heta 4-serie. men kommer ju att vara ersättaren till E92. Av de 2, så lutar jag också åt bil nr. 2. Men räkna med ett värdefall på 100-200.000 på 1-2 år. Kanske läge att gå direkt på en M3:a, alternativt att behålla 335.an 3-5 år. |
|
|
självklart nr 2 utan att ens ha kikat på länken till den första, 15000 euro i reparationer låter inte alls kul så den går bort direkt där tycker jag. Den andra verkar mycket riktigt endast ha 186 mil på mätaren enligt en av bilderna iaf. DÅ dyker det upp ett litet problem, nämligen att den måste ha gått minst 600 mil innan du kan rega den som beg i Sverige. Det är nämligen vad reglerna säger för att inte behöva betala svensk moms också på bilen. Så den kan bli lite knepig där. Att den annars skulle tappa upp till 200 tkr på 1-2 år känns som ett rätt så löjligt uttalande tycker jag. Den kostar dig (bortsett från frågeställningen om milen och inreg) cirka 390 tkr hemma med allt (375+15 som jag räknar generellt för transport/hämta bilen, bes, försäkring). Att den skulle vara värd endast 190 tkr om två år låter helt osannolikt. Den tappar kanske 75-100 tkr (högst) på två år enligt min uppfattning, om inte världen trillar sönder helt förstås, vilket den ju nästan kan göra om det värsta händer med Euron mm. Men det drabbar ju isåfall alla bilar. /Anders |
|
|
Jag tänkte lite fel med, Euro kursen där, så 200 blev lite fel. Men tror nog att det försvinner 75- 100.000 om ca. ett år, lite beroende på körstrecka givetvis. När det finns en ny Coupé. På en annan sida kommer ju denna bilen att vara hyffsat lättsåld med tanke på utrustningen. |
|
| De 600 mil löser han lätt i en sådan bil. Flyg ner och hämta den. Kör till Nice och ät en glass och kör sedan hem. Problem solved :-) | |
|
jo men lite svårt med försäkringsfrågan för den resan... men tanken är god, i dubbel bemärkelse, glassen och framförallt Nice med Promenaden...:-) Jag köpte faktiskt en gång för många år sedan en 540iM Sedan E39 nästintill ny via en BMW åf i Tyskland som tidigare ägts av en man som dog, så den hade bara gått typ 285 mil vill jag minnas. Körde först upp den från området kring Köln, sen fick jag sitta varje kväll och bränna Uppsala-Stockholm-Strängnäs och retur för att få ihop sista 180-200 milen :-) men det gick, det var ju dessutom en härlig bil. /Anders |
|
|
Egentligen är ju regeln om 6 månader / 600 mil märklig. Jag menar, ingen begär att din tyskimporterade iPhone ska vara 6 månader / 40 samtalstimmar gammal. Att EU godkänner detta är märkligt. Varför ska man inte kunna köpa en sprillans ny bil i Tyskland och betala tysk moms och så var det med den saken? Skydda svenska återförsäljare? Skydda Saab / Volvo? När det gäller bilen tror jag du kan få räkna på ett ganska ordentligt värdefall. Tyvärr är det oftast de billigare bilarna som får agera måttstock, detta gäller än i slutet av modellcykeln. Om du är ute efter en E9X M3 så hade jag hellre väntat och köpt M3:an direkt. Kan du sänka kraven på utrustning något så bör du kunna hitta en M3:a för liknande pengar. |
|
|
Det räcker att bilen antingen har varit i trafik i 6månader ELLER har gått minst 600mil för att betraktas som begagnad... Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Annars går du ju rätt på en M3:a Länk personligen är jag alergisk mot svart-lackerade fälgar. Men annars ser ju denna fin ut. |
|
|
Isåfall har reglerna ändrats. Tidigare har det varit att bilen måste vara 6 månader eller äldre från första reg i utlandet samt gått minst 600 mil. Länk /Anders |
|
|
Länk /Anders |
|
|
Länk /Anders |
|
|
Jämförelsen 335 E92 -12 och M3 E92 -07 haltar en del vad gäller ägandekostnaderna tycker jag. 335 E92 nyare årsmodeller är det rätt så ont om i Sverige medan dessutom det kryllar av M3-or. /Anders |
|
| Visserligen,men TS skriver ju att han vill byte till en M3:a efter ett år. Kan ju vara vettigt att dyka rakt på en sådan, om det är det man igentligen vill ha. | |
|
Medkänsla, dina länkar ger olika svar angående om bilen är ny eller begagnad i skatteverkets/transportstyrelsens ögon.... Transportstyrelsens hemsida lär gälla och det är till den som skatteverket hänvisar: Länk Så jag upprepar: Det räcker att bilen har varit registrerad för trafik i sex månader ELLER har gått 600mil för att betraktas som begagnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B, det står ju extremt tydligt i din bifogade länk vad som gäller och jag kan inte förstå hur du kan missuppfatta innebörden. Eller har jag blivit galen...? | |
|
Det står som sagt klart o tydligt även i din länk Johan. Räknas som nytt om det gått mindre än 600 mil eller är mindre än 6 mån. Nytt innebär skyldighet betala svensk mom. Den blir då här knappt 25tkr dyrare. /Anders |
|
|
arvidw - du har rätt! Det är jag som är lite seg i kolan...så jag säger som vilken politiker som helst: Jag förnekar all kännedom och hävdar motsatsen! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Leon_Azzaro: självklart kan Du skapa så många trådar Du vill och ställa liknande frågor flera gånger, men jag tror verkligen inte Du kan få så många "hållbara"svar om kommande värdeminskning. Det är och förblir en gissningstävlan, där det rätta svaret dröjer i flera år.. Historien ger heller ingen bra vägledning eftersom mycket också beror på den kommande 3-serie coupen och dess framgångsr och inte minst, prissättning och utrustningsnivå. Och vad händer egentligen med vår kära Euro? Klart billigare att importera idag än för en månad sedan.. Att köpa en rejält krockad och lagad bil skulle jag verkligen undvika. Köp en premium selection och bli nöjd! Vill Du byta till en M3 om ett år så kanske det är klokare att köpa en sådan direkt eller sätta igång och spara och inte köpa en E92 335.. Tror redan Du fått detta tips.. Själv skulle jag nöja mig med en 335 och importera nu när Euron är så lågt värderad.. Lycka till om Du skall göra verklighet av drömmarna! |
|
|
här finns ju några fina ex, några med x-drive vilket passar utmärkt till modellen samt att det tar längre tid innan motsvarande nya modell kommer Länk Länk Länk eller varför inte gå på en cab, då har du lite mera försprång till motsvarande nya modell av 335. Länk Länk /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.